Permalänk

Handdator som bilstereo

Jag skulle vilja koppla min handdator (Dell Axim x51v) till högtalarna i bilen på något sätt, så jag slipper installera en bilstereo.

Så här ser det ut i uttaget för bilstereon:

Någon som vet något sätt att koppla ihop det på?

(ps. Att jag är en supernoob på området är väl underförstått, hoppas jag.)

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Avstängd

Du behöver en förstärkare, PDA:n orkar bara driva hörlurar.

Och så har föstärkare oftast audio-in så det är bara att köpa passande kabel

Eller gammal bandare med CD-in eller kasset-CD addapter

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Du måste ha någon form av förstärkare mellan PDA:n och högtalarna. Enklast är att skaffa en bilstereo med lågnivåingång (men det vill du ju inte). Ett bilslutsteg med 4 kanaler skulle kunna vara en lösning.

Inte först...

Permalänk

ja supernoob verkar ganska så lovande :P.
men iallfall, lilla X51v tvivlar jag på att den har en stor förstärkare i sig. en bilstereo innehåller ju förstärkare, radio och ofta en kasett- eller cd-spelare.
så du måste ha en förstärkare för att driva högtalare.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S21 FE och iPhone 16 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P1 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

Ok, så om jag hittar en gammal bilstereo med typ bandstation, så innehåller den förstärkare. Sedan är det bara att koppla korrekt adapter till audio-in, så ska det vara klart?

Hur ser det föresten ut på baksidan av en bilstereo? Kopplar man bara in den molexkontakten som syns i bilden ovan därbak på den, eller är det lite mer avancerat?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

jag vet inte hur det är på din Axim, men på Loox720 kan man få audio out på kontakten i botten

då slipper man slita ut 3.5mm-kontakten på 1 år...

sedan är det "bara" att koppla som det skrivs ovan...

alt köpa en radiosändare så du ställer om radion till lämplig frekvens

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Avstängd

Eller köper några datorhögtalare med subwoffer, dom bör ha förstärkare inbyggd.. fast tveksam att det räcker

Kör min iPAQ med datorhögtalare hemma utan problem, subben går på 12V och sateliterna är kopplade till den

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

32-3612 på clasohlsson

Permalänk

eller varför inte bara skaffa nåt ordentligt som en ipod och använda iTrip

inte en lösning du ville ha kanske men den är faen så händig..
(snart lagligt att sända från mp3-spelare så behöver varna mig eller nåt )

Visa signatur

¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
eller varför inte bara skaffa nåt ordentligt som en ipod och använda iTrip

inte en lösning du ville ha kanske men den är faen så händig..
(snart lagligt att sända från mp3-spelare så behöver varna mig eller nåt )

HAHA - kosta på nått ordentligt...en PDA är överlägsen en Ipod...

Varför inte bara köpa en FMsändare till den redan befintliga spelaren dvs PDA'n ?? (som jag skrev ovan)

Kosta på en Ipod är 100% onödigt i det här fallet...

Dessutom är det så i mitt fall(PDA) att jag har mycket bättre ljud än vad det är i en Ipod...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
HAHA - kosta på nått ordentligt...en PDA är överlägsen en Ipod...

Varför inte bara köpa en FMsändare till den redan befintliga spelaren dvs PDA'n ?? (som jag skrev ovan)

Kosta på en Ipod är 100% onödigt i det här fallet...

Dessutom är det så i mitt fall(PDA) att jag har mycket bättre ljud än vad det är i en Ipod...

angående överlägsenhet i musiksyfte så ser jag ingen anledning till att en PDA skulle vara överlägsen, iallafall inte när man använder fm-sändare. sen skulle jag vilja veta vad du tycker är överlägset i denna situation..

och sen så vet jag att det är en helt onödigt att skaffa en iPod i denna situation men den är ju så söt

Visa signatur

¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Avstängd

ordentlig iPOD? archos AV400/500 i så fall, 20-100GB.. kablar å fjärrkontroll kommer med så det är bara å plugga in, det är en Mp4 spelare som man kan ha till TV:n med, spela in och spela upp Xvid/Divx i 720x480@30fps
Och absolut ingen skramelljud utan riktigt bra i både hörlurar som högtalare.(dock priset ligger mellan 3500-6000kr, fick min för 800kr då förra ägaren trodde den var trasig, var bara att formatera och allt fungera perfekt)

Men tycker med att PDA är faktiskt överlägsen då man kan byta ut mjukvaran som spelar upp musiken, orginalet som sitter i HP´s iPAQ RZ1715 är riktig dynga men med mortplayer eller vad den hette blir det helt annan ljud
Försök byta mjukvaran i en iPOD..(fast vad vet jag )

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Försök byta mjukvaran i en iPOD..(fast vad vet jag )

är ganska lätt att hoppa över ipodens egna förstärkare, vilket ska ge bättre ljud då den är relativt kass. dock så är den inte längre särskillt portabel om man inte köper en fickförstärkare..

Visa signatur

¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Typ en månad efter men jag måste bara göra ett inlägg

Köp någon ganska ok bilstereo iaf du kommer bara tjäna på det, och kolla så den har en lågnivåingång (2xRCA) och köp sedan en 3,5mm -> 2xRCA och anslut skiten, sen är det bara att spela på. Eller så köper du en Komplett hållare till PDA:n så du bara sätter den i den så slipper du 3,5mm

det är det smartaste och kommer se ordentligt ut också, inte som ett hemabygge

Permalänk
Medlem

Går det värkligen att koppla PDAn till lågnivåingången? Kan någon mer bekräfta? Jag sitter med grejorna zoddan pratar om. Men funkar det riskfritt (för PDAn)?

Har tänkt köpa en FM-sändare. Men fungerar det så här så blir det ju gratis.

Edit: Glöm det... Självklart är det lågnivåutgång jag har..

Permalänk
Medlem

Varför skulle det inte göra det?