högtalare eller förstärkare?

Permalänk
Medlem

högtalare eller förstärkare?

har ett par Dynavoice F-6 nu som jag är hyffsat nöjd med men jag saknar lite tryck i basen och går hela tiden runt o tänker hur dte skulle låta med ett par bättre högtalare. Just nu kör jag med en gammal Sony stärkare men har tänkt byta till antingen Cambridge 540A/340C eller H/K HK970/HD970 inte bestämt mig än.

Men funderar på vad jag ska byta först, högtalare eller förstärkare samt vilka högtalare man ska välja?
Har kollat lite på Audio Pro Black Diamond v2, Infinity Primus 250, Dali Concept 6 & B&W DM309 som både är mindre i storleken och borde passa mig ganska bra men hur är dom ljudmässigt? Jag kan lyssna på Dali Concept 6, DM309 och Cambridge kombon på Hifi-Klubben men de andra grejerna har jag ingen möjlighet att lyssna till...

vad skulle ni välja, byta högtalare eller förstärkare först?
Vad är den mest prisdvärda kombon här och vilka högtalare är en bra allround högtalare för många musilstilar?

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Lägga mest pengar på högtalare brukar generellt vara det som genererar bäst ljudkvallitet för pengarna om vi förutsätter att stärkaren är av någelunda kvallitet.
I ditt fall skulle jag nog nästa göra tvärtom.. Cambridge stärkarna brukar generellt inte vara några effektmonster varken på pappret eller i verkligheten. Så valet av stärkare ser jag bara att HKn kan ta hem.. De är generellt väldigt strömstarka för sin effektspec och driver därför det mesta utan några större problem.
Själv har jag en HK AVR5000 till min bioanläggning som utan problem driver 2st frontar med dubbla 8" samt 2st rear med dubbla 6.5"
Med en klart strömstarkare stärkare än vad din sony till 95% är idag, utan att sett den kommer antagligen pondusen och trycket i basen att bli klart bättre med dina befintliga högtalare..
Jag uppgraderade själv min 2-kannals anläggning med ett extra slutsteg idag och jäklar vilken skillnad i bastryck det blev mot förut på exakt samma högtalare...
Har du sedan en starkare förstärkare blir det också lättare att välja högtalare .

Permalänk
Medlem

Var på Stereo o lyssnade på HK'n idag och måste säga att den imponerade på mig. Lyssnade på den tillsammans med Infinity Primus 250 som är någorlunda lika mina högtalare i storlek osv...

Det känns som ett köp av den kommer att göra min anläggning mycket bättre än förut och dessutom kan jag uppgradera högtalarna utan problem i framtiden!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Exakt.. Med en starkare stärkare behöver man inte ora sig för att den skall bottna.. En annan ide kan ju faktiskt vara att köpa beg.. Man kan då få tag i mycket bättre prylar än vad man köper nytt i affären till bra priser.. Speciellt när det gäller 2-kannal och högtalare..

Permalänk
Medlem

Jo kan ju vara en lösning men jag känner nog mest för att köpa nytt. Gillar stärkaren och ett hyffsat pris på den ändå. Känns också tryggt att ha en butik att "luta" sig tillbaka till om nåt skulle hända osv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så sant så sant.. Själv kommer jag nog aldrig köpa nya högtalare/stärkare längre..

Permalänk
Medlem

Begagnat är bra framförallt när man ska upp i pris, då vet man också att det är folk som "kan" och gillar hifi som har haft det tidigare och man kan vara hyffsat säker på att grejerna är välbehållna. Tycker inte det känns lika säkert att köpa begagnat med lite billigare grejer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett billigare alternativ till den HK'n du spanat på är ju den äldre modellen 670, som också är en liten beast! Finns begagnat för mycket förmånliga priser dessa dagar.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Nej jag förstår ditt resonemang och köper det till 100%.
Men säg att du köper ett par beg högtalare för ca 4-5k.. Då får du ju ett par som när de var splitternya för 2-4 år sedan kostade runt 7-10kkr och som du sa oftas använda av personer som faktiskt vet vad priset på högtalare genererar i öronen och använder och sköter de därefter..

Köpte idag ett extra NAD214 slutsteg för att bygga med mitt gamla 214.. Suverän uppgradering i mitt 2-kannals system och för bara 1800kr.. Visst steget är väll kanske 8år gammalt med det kom med orginal kartong, manual och inte en repa på sig.. Spelar precis så bra som jag hade tänkt mig och genererar nu tillsammans med det andra steget en sådär ca 2x240w RMS i 8ohm.

Permalänk
Medlem

jo håller helt med om högtalarna. Samtidigt måste man se till pris, vad man kan hitta och vad som passar till rum stärkare och ens egna öron. Ibland är det svårt att hitta det som man själv vill ha på beganat markanden men gör man det är ju det grymt bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja visst det är det som är det största problemet.. Men har man lite is i magen och kan tänka sig mer en just EN produkt brukar det inte vara några större problem..
Själv scannar jag efter ett par JBL E100 i bok som jag hade en säljare på häromdagen. Tyvärr var han lite oseriös och sålde dem rakt framför nästa på mig när jag lovat att hämta upp de dagen efter han kom hem från semester... Så nu får jag antagligen vänta ett tag innan ett par nya dycker upp eller tills jag hittar någon anna serie jag är intresserad av för rätt pris.