Nätaggets ATXPower sladd passar inte med moderkortets

Permalänk
Medlem

Nätaggets ATXPower sladd passar inte med moderkortets

Hejsan!

Det är såhär att jag precis fått mitt nya moderkort P4V800D-X och när jag nu skulle koppla in sladdarna från nätagget till de, så märkte jag att min atxpowersladd (Den stora) hade 4 för få pins, asså nätaggets var för litet.

Så för att sammanfatta det hela, så har mitt moderkort 24 pins kontakt medan mitt nätagg har 20 pins kontakt.

Som sagt så använder jag ett P4V800D-X från asus och nätagget är ett Chieftec 360W.

Vad är det som skall göras för att lösa problemet?

Tack!

Permalänk
Medlem

Låter som att du har ett m-atx moderkort och agget "bara" ATX kontakt

Permalänk
Medlem

Ett nytt PSU eller en adapter så du får ut 24 pinnar från ditt nuvarande.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnaget2

Haha, va?

Jag upplevde precis samma problem för ett par månader sedan, jag löste problemet genom att köpa en 20-pins till 24-pins adapter. Funkar kalas.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

kontaken ska passa även utan de extra 4 pinsen... finns adapters att köpa från 20 till 24... har en adapter fast kör endast med 20 pin av 24 som modekortet vill ha..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tack grabbar!

Stack iväg o köpte en adapter till 24 pin, funkar perfoit.
Tänkte plugga in 20 pins kontakten i 24 pin intaget först, men jag vågade inte chansa, lite synd att förstöra ett splitternytt moderkort. Tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hasic
Tack grabbar!

Stack iväg o köpte en adapter till 24 pin, funkar perfoit.
Tänkte plugga in 20 pins kontakten i 24 pin intaget först, men jag vågade inte chansa, lite synd att förstöra ett splitternytt moderkort. Tack så mycket för hjälpen!

Adapter eller att bara plugga in den, båda fungerar lika bra. De fyra extra pinnarna innehåller inget unikt utan bara fler kablar som leder 12V ström.

Det har inget med ATX vs mATX att göra. Har för mig att det är moderkort med PCI-E som har dessa fyra extra.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnaget2

Varför självsäkert uttala sig om saker man absolut inte har en aning om?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Varför självsäkert uttala sig om saker man absolut inte har en aning om?

Nej det är även för mig en gåta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt