Permalänk

Chassit saknar front, problem?

För ett tag sen bestämde min syrra sig för att skaffa en dator då hon ska flytta och inte längre kan snylta på föräldrarnas. Hon har tiggt gammalt skrot av sina kompisar och lyckats få ihop en fungerande dator. Enda problemet är att hon ville ha en liten dator och själva chassit är ett big tower (drygt 60 cm högt) så moderkortet (mATX) och övriga delar tar upp ungefär en fjärdedel av utrymmet.
I helgen fick hon tag i ett lite mindre chassi (midi tower el nåt) som saknar front. Jag har hittills trott att fronten funnits på lådor av kosmetiska skäl men min bror tycker att en front är livsnödvändig för annars kommer det ström i lådan så fort man rör i den och grilla datorn och det kommer in massor med hår och damm i den (min syrra har katt)

Jag vill gärna veta hur det ligger till så jag kan säga åt brorsan att han snackar skit, eller sätta mig ner och bygga en front i nåt icke-ledande material, kanske plywood?

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk

Du får inte ström när du rör chassit för att du inte har nån front, ang. dam frågan så kan du väl säga åt hon att damsuga i datorn å kolla så det inte sätter sig dam å hår i fläktarna

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire Radeon X1900XTX | Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB | Maxtor MaxLine III 250GB S-ATA/150 | Tagan Easycon 580W

Permalänk

Att jag inte får en stöt visste jag sen tidigare, men jag undrade om chassit leder in ström i datorn, t.ex om jag först klappar en katt så jag blir elektriskt laddad och sen rör vid chassit, kommer den strömmen att krypa in och bränna upp processorn?

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Nej det är nog omöjligt

Permalänk
Medlem

Dam = Kvinna
Damm = skit.....

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

För det första är datordammsugning en dum idé, såvida man inte har erfarenhet och vet precis vad man gör.

För det andra: Varför skulle det "komma in" mer ström i chassit utan front? jag förstår inte resonemanget... hela chassit är i samma material som det du hittar bakom plastfronten. Att peta där när du är laddad med statisk elektricitet är samma sak som att ta i sidan eller ovansidan på chassit. Dessutom är chassit jordat, så det är ingen fara.

Ang. damm kan man ju alltid spänna nylonstrumpor eller liknande framför insuget för att förhindra att man får in damm.