Elektronik och föräldrar (i varje fall mina)

Permalänk
Medlem

Elektronik och föräldrar (i varje fall mina)

Det finns säkert gott om mammor som är väl bevandrade och hemtama med elektonik och apparater, det finns ju om inte annat rätt gott om kvinnliga ingenjörer på mitt jobb. Min mamma tillhör dock inte denna skara.

Hon var på besök i helgen och skulle sova över på min soffa. Innan hon somnade ville hon se en film, och därför laddade jag dvdn och satte igång tvn så hon skulle kunna se, och sade till henne att "_Denna_ röda knapp på _denna_ fjärrkontroll stänger av tvn, det är allt du behöver bry dig om".
Därefter gick jag in till mitt datorrum och satte mig att spela, då jag inte ville varken se filmen eller störa mamma då hon sen vill sova.

C:a 90-95 min senare hör jag hjärtskärande skrik från vardagsrummet.
Då jag går för att kolla vad som hänt har mamma inte riktigt klarat av det där med att stänga av tvn: ALLA mina maskiner var igång, förstärkare, cd-spelare, dvd, HTPC och tv. Hon har på något sätt lyckats få i en webradiokanal som verkade sända en dramatisering av det otäckare slaget (nån våldtäkt eller misshandel med en kvinna som verkade skrika på hjälp, det lät ganska läbbigt) och dessutom dra upp volymen till max!
Mamma var gråtfärdig och rätt upprörd över den musik jag tydligen lyssnar på, och hade "försökt allt för att stänga av", vilket i detta fall måste ha varit att hamra desperat på alla kontroller hon hittade, och jag har 4 st. Det var ett helvetes liv från tvn.
Ja, vad gör man. Jag suckade, stängde av alltihop och sade till mamma att sova, samt försäkrade att det INTE var min musik som hade spelat. (Nej, jag har inte våldspr0n på HTPCn heller). Jag vet att det låter som om jag överdriver, men beskrivningen stämmer tyvärr.

IOFS är inte pappa bättre: han ringer i tid och otid och vill ha detaljerade instruktioner (som han skriver upp och därefter raskt förlägger) i hur man sätter i en cd i spelaren, hur man laddar och startar en kassett, hur man läser av elmätaren. Alla dessa är faktiska exempel på vad min pappa frågat om, det är inget jag hittat på nu.

På deras begäran har jag byggt datorer till bägge föräldrar (de vill ju vara med i de moderna tiderna), men då jag visste var det skulle bege sig satte jag ihop två burkar på 200 MHz av delar som skulle slängas på jobbet. Mycket riktigt kom de aldrig igång, ens efter att jag hade satt ihop en lathund om precis hur det går till att starta datorn, starta word och sedan spara det skrivna, var man hittar filen igen, för att till sist stänga datorn. Mamma har till och med tagit datorkörkort för att hänga med, så helt ignorant är hon inte. Jag fick ett samtal av henne några veckor efter att jag lämnat datorn: hon och en kompis som jobbar med att boka resor (på en dator självklart) hade under en stund försökt sätta igång "datan", det ingick tydligen inte i datorkörkort att göra det. "Servern" var alltid igång då de kom till sina lektioner.
Pappa rörde aldrig datorn.
Dessa två datorer slängdes också till slut, då de endast tog upp plats och egentligen inte behövdes till något annat.

Mamma är universitetslektor och Pappa pensionerad tandläkare.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

O där fick jag morgonens skratt =D

Permalänk
Medlem

Känner igen det där rätt bra, men det har blivit bättre med tiden. Till stor del då jag flyttade och de helt plötsligt var tvungna att börja testa lite själva istället för att sitta där helt apatiska för att sedan gråta en skvätt om att det inte funkar.

Morsan kan surfa utan större problem, är alltid inne på msn (hatar syrran för att hon visade morsan dit, får aldrig vara i fred nu), skriver massa saker i word osv. Farsans skills är inte lika höga, klarar enbart av att betala räkningar online och surfa lite på blocket. Det är för att jag har lärt honom det, andra sidor kan vara svåra, men det blir bättre efter hand. Men de få gångerna om året då jag visar mig hemma hos dem så trillar de tillbaka till helnubs igen. Saker som när man ska dubbelklicka, öppna cd-romläsaren, skriver i ett fält på en websida osv blir genast mycket svårt.

Dock så tror man ju gärna att man skulle föredra enkla lösningar på saker och ting när man inte har leetskills i teknik, men inte då. I föräldrahemmet är allt som är omständigt, kräver att man offrar 3 saker för att 1 ska funka, resulterar i tårar osv alltid något bra. Tex så var adsl-modemet länge placerat i så långt från första jacket man kan komma, skulle tvunget stå där. Efter lite skruvande så lyckades jag fixa att de åtminstånde man prata i telefonerna på övervåningen när modemet är på. Dock så drabbades alla av någon sorts tvångstankar som tvingade alla att enbart börja använda telfonerna på plan 1. Mitt arbete där var ju inte till någon vidare nytta med andra ord. Allt för att man ska kunna gnälla lite. Samma sak gäller för hur de har kopplat ihop tv/video/digitalbox. Jag har än i dag inte lyckats lista ut hur logiken i den installationen och hur man ska trycka på en knapp på en fjärkontroll, en på en annan osv för att kanske sedan få bild från boxen. För morsan är det dock helt logiskt, detta är nog det enda de förstår bättre än mig, men det är ju enbart för att det inte är gjort på rätt sätt.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Hehe, mycket rolig läsning och visst känner jag igen mig en hel del. Förviso är min mor också hopplös, men du verkar ha tagit priset.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: Elektronik och föräldrar (i varje fall mina)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
.....

Hahaha, skojigt, det där med högre utbildning är inte i paritet med kunskaper i diverse elektroniska attiraljer.

Känner igen ditt något frustrerande problem, dock har min far lite bättre koll. Fast jag tror nog att det var lite våldspr0n som råkade komma på, bättre att du erkänner, blir inte så pinsamt då. ^^

Kul läsning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Min mamma (55 år) jobbar med att designa program, och kan antagligen mer om mjukvara än de flesta på det här forumet. Det ni!

Permalänk
Medlem

Min mor är likadan. Hon fick en gammal imac g3 av mig, hottade upp den med lite ram åt henne så att den skulle flyta bra för vanlig surfning. Lärde henne stänga av rätt, hur man surfar och allt annat basic. Nu har hon lyckats sabba datorn, ännda som synns på skärmen är ett blinkande frågetecken när datorn startas, får ta och lägga in OSX igen och se om hon lyckas bättre nästa gång. För er som inte vet, det är ganska svårt att ha sönder osx om man gämför med windows.

En annan gång fick jag hjälpa henne sätta i ett vanligt batteri, hon bankade och slog och skrek över att det inte gick. Visade sig att hon försökte pressa i det åt fel hål.

Jaja, är ju inte så lätt när man inte är uppväxt med saker och ting.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det värsta är när de sitter och beklagar sig över hur svårt allting är att använda. I synnerhet blir jag sur när de klagar över mobiltelefoner.

En mobiltelefon idag är ett under av enkelhet. Jag vågar påstå att det inte finns en enda någorlunda avancerad apparat som är så enkel att använda som mobilen. Tillverkarnas mjukvaruavdelningar har suttit i årtionden och filat på gränssnitt som första bästa tolvåring ska klara av. Om man påstår att en mobiltelefon är svår att använda, då gör man sig själv till åtlöje i mina ögon.

Frågan är bara hur man ska få dem att begripa det.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det värsta är när de sitter och beklagar sig över hur svårt allting är att använda. I synnerhet blir jag sur när de klagar över mobiltelefoner.

En mobiltelefon idag är ett under av enkelhet. Jag vågar påstå att det inte finns en enda någorlunda avancerad apparat som är så enkel att använda som mobilen. Tillverkarnas mjukvaruavdelningar har suttit i årtionden och filat på gränssnitt som första bästa tolvåring ska klara av. Om man påstår att en mobiltelefon är svår att använda, då gör man sig själv till åtlöje i mina ögon.

Frågan är bara hur man ska få dem att begripa det.

Pffft. Alla kanske inte har välsignats med samma begåvning och intresse som du för dessa mobiltelefoner, smällfyllda med onödigt krafs.

Just med tanke på mobiltelefoner och hur oerhört lätta de är att förstå sig på kan jag ju berätta att jag nyligen råkat trycka fel på min nokia och lyckats hitta någon sorts t9 funktion. Halleluja! Jag trodde inte det fanns på den, då jag haft den i två år. Dessvärre har jag nu inte en aning om hur man stänger av det igen

Permalänk
Hedersmedlem

Skönt att man har föräldrar som förstår sig på teknikens under.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Dessvärre har jag nu inte en aning om hur man stänger av det igen

Tryck på # upprepade gånger när du ska skriva ett meddelande så ser du att abc-texten i övre högra hörnet ändras.

Permalänk
Medlem

Ofta är det ju som så att alla mindre kunnande inte ser vad som egentligen visas och att det ofta ligger någon sorts logik i det. De ser bara ett virrvarr med ikoner, då blir de rädda, trycker på allt, och så funkar inget. Att det i en vanlig meny i en telefon oftast finns, meddelanden, telefonbok, inställningar, kamera, spel/program och några mer ger ingen som helst hint om för vad man bör välja om man vill byta ringsignal för vissa. Hade de vågat tänka själva så hade det ju varit rätt uppenbart att man hade hittat det under inställningar, men det kommer ju inte en vanlig skäckslagen newbie göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag saknar är kausalitets-insikten: handling A följs av resultat B, och det varje gång dessutom. Om nån har problem första gången man utsätts för något nytt så kommer knappast någon att tycka att denne är en idiot som inte fixar biffen.
Det som retar mig är att lektionen aldrig verkar sätta sig. Om en apparat har en powerknapp, är inte sannolikheten rätt god att en annan apparat som besitter en powerknapp, fungerar likadant? Om stereon stängs av och sätts på genom den knapp som heter power, varför är det orimligt att anta att detsamma sker på dvdn? Om knappen "play" på dvdn sätter igång skivan och "stop" stoppar den, är det en omöjlig slutsats att dessa knappar beter sig liknande på t.ex. cd-spelaren eller videon, ÄVEN om det är en kassett och inte en skiva?
För så resonerar mina föräldrar. Och jag kan visa och säga detta hur många ggr som helst utan att det fastnar.
Det är (tydligen) dessutom så att i varje elektronisk apparatur, oavsett vem som tillverkat den, eller vad den har för funktion, att om man trycker fel nånstans, så kommer rumstiden kollapsa och universum att upphöra. I varje fall finns det en bomb apterad (och armerad) som bara väntar på att detonera. Om man antar att mina föräldrar är av denna uppfattning, kommer genast deras teknik-aversion att vara mer begriplig.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

De har ofta koll på VAR de ska klicka/trycka på, inte på VAD. Märkte det ofta på min förra arbetsplats (montering av personsökare, överfallslarm, trådlösa telefoner etc). Fanns många äldre damer och herrar i monteringsgrupperna som visste att för att göra sak X så tryckte man på ikon nr 3 i översta raden. De hade ingen koll på hur den egentligen såg ut eller vad programet som de startade hette. La du en annan ikon där så kunde du ge dig fan på att de lyckades klicka på den istället. Försöka lära sig en viss funktionalitet i något program gick inte alls, så sitter man hellre och väntar på att tant Z, som är den enda i gruppen som vet hur man gör< ska komma tillbaka fån lunchen och befria de väntande invaliderna. Testar man själv så kommer ju fabrikens tak rasa ner och krossa alla, det tillhör ju allmänbildningen att veta det. Hade program som har funnits på monteringsdatorer i 10 år som enbart en person kunde sköta, enbart för att de andra inte vågade testa själva. Självklart hade de blivit visade hur det funkar 100 ggr, men då står de bara helt livrädda och påstår att de har lärt sig hur man ska göra, när de egentligen inte fattar ett skit. Helt enkelt för att de inte vågar kolla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

får tänka på att dom är gamla, datorer o sådant fanns inte på deras tid, gjorde man en ritning så var det penna och papper som gälde inte en mus och skärm( man kan koppla penna till datorn men endå. tror det är för mkt knappar som beskriver saker istället för mer uppen bara handlingar.min far är dock mer begåvad, han får mitt "gamla" skräp spm han bygger en dator som han sedan försöker klocka så mkt det går.
min mor e som eran mor!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jo, det där om att de inte har vuxit upp med tekniken håller jag med om, vi kommer tyvärr vara likadana stofiler som inte hänger med om några år.
Men hur man lyckas med att i syfte stänga av en sak, sätter på alla de andra och dessutom skruvar upp volymen till högsta läge, det förstår jag inte. Det var liksom inte som om jag bad henne konstruera en ny kompilator eller sätta ihop en mopedmotor. "Tryck på denna röda knapp på denna fjärrkontroll". När jag kommer tillbaka råder fullt kaos.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om att en så enkel instruktion, "tryck på denna knappen" inte bör missförstås. Men tydligen är det möjligt.

Tur mina föräldrar inte är så hopplösa iallafall

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Oj, nu känns det ju nästan som man har ovanligt bra föräldrar

Mamma kör min gamla 2 GHz Celeron Northwood och surfar, mailar, skriver och kan även fixa andra små progam om det behövs. Pappa har en liknande burk, och har med den blivit riktigt duktig på Photoshop, "t o m" bättre än mig i en del avseenden

Nu i dagarna gav de mig dessutom helt fria händer att fixa ny TV, de bara sa ett maxpris, och så fick jag fixa resten, och lyckades även få med en HTPC i beräkningarna (bor ju hemma, så det är ju jag som får använda den)

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar är inte fullt så illa:), pappa jobbar med datorer, han ritar husritningar, så han kan datorer, inte modda dem o stuff, men han kan använda dem. Och mamma likaså, hon använder msn och betalar räkningar på internet mm. Till och med min _mormor_ använder msn, otroligt? Men dock när det handlar om mer avancerade saker vänder de sig alla till mig:P.

Och appropå vad som är felet med folk är det just det som sagts tidigare, de har inte tillräckligt med kunskap om teknik för att veta att om man provar klicka på en sak så sprängs inte hela huset, det är förmodligen bara att klicka på det lilla röda krysset så stängs programmet av.
Det de saknar är alltså modet att prova och _logik_.. för är det inte ganska logiskt att knappen som det står "play" på med stora bokstäver spelar upp filmen lr vad det nu handlar om? (om man nu kan engelska:P)

Permalänk

Haha, ja jävlar..
Jo, en hel del frågor får man ju stå ut med. Men med tanke på att jag terroriserat farsan med frågor och problem rörande bilar i alla år så ska man väl inte klaga....

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se alla här laga en stek eller göra kåldolmar. Kanske inte så lätt.

Mina föräldrar är iaf ganska bra, de surfar och kan skicka mms/sms med mobilen. Sen att allt går lite saktare får man räkna med.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Re: Elektronik och föräldrar (i varje fall mina)

Citat:

bla bla bla...och dessutom dra upp volymen till max!...

Var med om något liknande för rätt många år sen nu. Jag och min dåvarande flickvän skulle åka med hennes farsa till Göteborg, han skulle på nån kurs och hade nån slags firmabil. Vi åkte rätt tidigt hemifrån så efter att ha stoppat honom från att köra totalt fel ungefär halvvägs, det är väldigt tydligt skyltat vilken väg man ska kör, så somnade vi båda två i baksätet.

Vi väcktes senare av att radion helst plötsligt var på HÖÖÖG trumhinnespräckande volym, och hennes farsa ojandes nåt om "Vad händer?". Yrvaken som jag var knäppte jag snabbt loss mig kastade mig fram och sänkte helt enkelt volymen.

Problemet var tydligen att volymkontrollerna var två "komplicerade" pilknappar, en knapp med en pil uppåt, och en knapp med en pil neråt, han tryckte bara på uppåtknappen hela tiden, ju högre volymen blev desto mer tryckte han på samma knapp!

Visa signatur

uin: 6550610

Permalänk
Medlem

Min kära mor är vanlig knegare och har haft dator i mer är 10 år. I början var man hoppfull eftersom hon verkade genuint intresserad att lära sig hur saker funkar, men ganska snart insåg man att hon har nån sorts mental spärr för att komma ihåg saker som har med datorn att göra. Hon lagar mat och har tusentals recept i huvudet men klarar fortfarande inte av att hitta ett specifikt program på Startmenyn om jag inte skriver ned det på en lapp eller lägger en genväg på desktopen. *Alla* samtal jag har med henne innehåller numer något element av datorsupport. Och oftast är det något som jag gått igenom med henne tiotals gånger redan. Ibland blir man nästan gråtfärdig.

Är det verkligen så förbannat svårt? Jag tror att i just mitt fall handlar det om lathet. Hon *vet* att jag löser det och då orkar hon inte ens lägga de enklaste saker på minnet...

Farsan får inte ens röra datorn. Han är den enda nu levande personen som kan får WinXP att låsa sig på 45 sekunder blankt genom att banka lite planlöst på tangentbordet. Varje gång det har hänt säger han bara: "- Jag gjorde ingenting!"

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, det där om att de inte har vuxit upp med tekniken håller jag med om, vi kommer tyvärr vara likadana stofiler som inte hänger med om några år.
Men hur man lyckas med att i syfte stänga av en sak, sätter på alla de andra och dessutom skruvar upp volymen till högsta läge, det förstår jag inte. Det var liksom inte som om jag bad henne konstruera en ny kompilator eller sätta ihop en mopedmotor. "Tryck på denna röda knapp på denna fjärrkontroll". När jag kommer tillbaka råder fullt kaos.

vem vet kon kanske ville sänka lite eller något och testa lite kontroller i hopp om att hitta den rätta?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonteponte
Farsan får inte ens röra datorn. Han är den enda nu levande personen som kan får WinXP att låsa sig på 45 sekunder blankt genom att banka lite planlöst på tangentbordet. Varje gång det har hänt säger han bara: "- Jag gjorde ingenting!"

Brorsan, är det du? Vi måste nämnligen ha samma farsa!
(Eller, med tanke på namnet är vi kanske samma person... Faan, inte igen...)

Jag tror att mycket beror på att gränssnittet till en dator (i typfallet Windows XP) är komplett fucked up. Skrivbordsanalogin känns jävligt kass alltså, det tar ett jävla tag innan man blir produktiv och lär sig alla knep. För att inte tala om lite mer avancerade grejer som att installera nya program och sånt, i Windows är det ju ett jävla skämt, till och med jag som har åtminstånde 8 års vana av olika versioner av det operativsystemet (och andra) tycker det är lite jobbigt och känner mig lite trängd när jag ska behöva svara på tre frågor som kräver rätt stor kännedom om hur systemet ser ut (vart ska det installeras, vilka delar ska tas med, vart ska det finnas genvägar, osv). Inte så jävla intuitivt alltså.

Och då ska vi inte ens snacka om fjärrisar till TV-apparater, multifunktionsförstärkare, och liknande (universalfjärrisar, brrrr). Det är något man får LÄRA sig, vilket väl är OK för oss som långsamt samlat på oss lite vana och inte har sån respekt för prylarna längre, men jag tycker fan att det borde satsas mer på ordentliga gränssnitt, kanske ett gäng olika för att passa olika personlighetstyper.

Sist men inte minst så ser nog många vuxna elektroniska prylar som ekonomiska investeringar som man inte vill ska gå sönder. Många av oss har väl 50-talister som föräldrar (jag har det iaf) och den generationen fick lära sig att sätta annat värde på sina grejer än vi har fått.

Jaja, mina två cent.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Min mor är fullständigt hopplös när det kommer till datorn och allt som hänger ihop med den.
Ett gott exempel är hennes digitalkamera. Hon kan fortfarande, efter att jag förklarat 100ggr, inte förstå hur hon för över bilderna till hårddisken. Hur löser hon då detta problem?
Jo, hon köper nytt minneskort när det första är fullt med bilder.
Andra gånger briljerar hon genom att skicka MMS utan att så mycket som fråga om hjälp. Underligt.

Permalänk

Själv har man ju lyckats få en far som är beroende utav teknik. Kamror, datorer, ljud, video, har ingen betydelse, han älskar allt lika mycket. Han löser dessutom allt själv, men jag börjar gå om honom när det kommer till dator-delen

Min mamma är väl godkänd, ger jag henne instruktioner för något lär hon det sig i regel efter första gången.

Kanske bara jag som är en duktigt pedagog

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonteponte
Min kära mor är vanlig knegare och har haft dator i mer är 10 år. I början var man hoppfull eftersom hon verkade genuint intresserad att lära sig hur saker funkar, men ganska snart insåg man att hon har nån sorts mental spärr för att komma ihåg saker som har med datorn att göra. Hon lagar mat och har tusentals recept i huvudet men klarar fortfarande inte av att hitta ett specifikt program på Startmenyn om jag inte skriver ned det på en lapp eller lägger en genväg på desktopen. *Alla* samtal jag har med henne innehåller numer något element av datorsupport. Och oftast är det något som jag gått igenom med henne tiotals gånger redan. Ibland blir man nästan gråtfärdig.

Är det verkligen så förbannat svårt? Jag tror att i just mitt fall handlar det om lathet. Hon *vet* att jag löser det och då orkar hon inte ens lägga de enklaste saker på minnet...

Känner igen mig här. Morsan är hyfsat händig med datorn (farsan är inte det minsta intresserad, frågan är om han skulle kunna starta den ens), men vissa saker verkar fullkomligt omöjliga att lära sig. I vårt fall är det Nero som är spärrat. Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat hur man ändera kopierar en skiva, bränner en musikskiva, mp3-skiva, eller en xvid. Det verkar som att bara en funktion i taget får plats. Har hon lärt sig att kopiera en skiva, måste hon ringa för att bli påmind hur man gör en musikskiva. När hon väl har lärt sig det (igen), är plötsligt kopiering ett komplett mysterium (igen).

Den enda förklaringen jag kan komma på är att en felbränd skiva i hennes ögon skulle vara en komplett katastrof. Trial and error är inte en möjlighet, eftersom error resulterar i förstörandet av en vara som har ett värde, även om det bara är 4-5 spänn.