Elektronik och föräldrar (i varje fall mina)
Det finns säkert gott om mammor som är väl bevandrade och hemtama med elektonik och apparater, det finns ju om inte annat rätt gott om kvinnliga ingenjörer på mitt jobb. Min mamma tillhör dock inte denna skara.
Hon var på besök i helgen och skulle sova över på min soffa. Innan hon somnade ville hon se en film, och därför laddade jag dvdn och satte igång tvn så hon skulle kunna se, och sade till henne att "_Denna_ röda knapp på _denna_ fjärrkontroll stänger av tvn, det är allt du behöver bry dig om".
Därefter gick jag in till mitt datorrum och satte mig att spela, då jag inte ville varken se filmen eller störa mamma då hon sen vill sova.
C:a 90-95 min senare hör jag hjärtskärande skrik från vardagsrummet.
Då jag går för att kolla vad som hänt har mamma inte riktigt klarat av det där med att stänga av tvn: ALLA mina maskiner var igång, förstärkare, cd-spelare, dvd, HTPC och tv. Hon har på något sätt lyckats få i en webradiokanal som verkade sända en dramatisering av det otäckare slaget (nån våldtäkt eller misshandel med en kvinna som verkade skrika på hjälp, det lät ganska läbbigt) och dessutom dra upp volymen till max!
Mamma var gråtfärdig och rätt upprörd över den musik jag tydligen lyssnar på, och hade "försökt allt för att stänga av", vilket i detta fall måste ha varit att hamra desperat på alla kontroller hon hittade, och jag har 4 st. Det var ett helvetes liv från tvn.
Ja, vad gör man. Jag suckade, stängde av alltihop och sade till mamma att sova, samt försäkrade att det INTE var min musik som hade spelat. (Nej, jag har inte våldspr0n på HTPCn heller). Jag vet att det låter som om jag överdriver, men beskrivningen stämmer tyvärr.
IOFS är inte pappa bättre: han ringer i tid och otid och vill ha detaljerade instruktioner (som han skriver upp och därefter raskt förlägger) i hur man sätter i en cd i spelaren, hur man laddar och startar en kassett, hur man läser av elmätaren. Alla dessa är faktiska exempel på vad min pappa frågat om, det är inget jag hittat på nu.
På deras begäran har jag byggt datorer till bägge föräldrar (de vill ju vara med i de moderna tiderna), men då jag visste var det skulle bege sig satte jag ihop två burkar på 200 MHz av delar som skulle slängas på jobbet. Mycket riktigt kom de aldrig igång, ens efter att jag hade satt ihop en lathund om precis hur det går till att starta datorn, starta word och sedan spara det skrivna, var man hittar filen igen, för att till sist stänga datorn. Mamma har till och med tagit datorkörkort för att hänga med, så helt ignorant är hon inte. Jag fick ett samtal av henne några veckor efter att jag lämnat datorn: hon och en kompis som jobbar med att boka resor (på en dator självklart) hade under en stund försökt sätta igång "datan", det ingick tydligen inte i datorkörkort att göra det. "Servern" var alltid igång då de kom till sina lektioner.
Pappa rörde aldrig datorn.
Dessa två datorer slängdes också till slut, då de endast tog upp plats och egentligen inte behövdes till något annat.
Mamma är universitetslektor och Pappa pensionerad tandläkare.
Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!