nätaggs spänningar i tagan 480w

Permalänk
Medlem

nätaggs spänningar i tagan 480w

hej

jag sitter just nu på ett tagan 480w och jag testade idag att mäta spänningarna på 5v och 12v linorna innan jag skulle slänga in lite nya grejer. mätte med en digital multimeter och fick då 5.3 på 5v och 11.6 på 12v.

detta var med absolut ingenting inkopplat. tycker att 12v linan verkar lite långt från 12v. så till frågan nytt agg eller är det ingen fara?

mvh kadafi

Visa signatur
Permalänk

felplacerad tråd kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Avstängd

Kommer nog få många reaktioner på mitt inlägg men Tagan är faktiskt inte speciellt bra. Finns åtskilliga tester där allt ser bra ut med liten belastning men så fort man slänger på lite grejer så svajar det till rejält.

Jag tycker Tagan är ett överreklamerat märke helt enkelt.

Jag rek Seasonic S12, Fortron Source Epsilon, Enermax Liberty, Antec NeoHE.

Permalänk
Hedersmedlem

Att mäta spänningar när ingenting är inkopplad säger ytterst lite om hur nätdelen presterar. Alla nätdelar behöver en viss belastning för att fungera som avsett.

Permalänk
Medlem

det är ingen fara alla nätagg har nån sorts +-0 menar att 12v inte är konstant men i ditt fall 11.6 är det bara 0,4 v under så det är NP.

Permalänk

Felmarginalen i standarden är 3% så den borde inte gå under 11,64 volt. Du ligger på gränsen för vad som är godkänt.

Permalänk
Medlem

Felmarginalen enligt ATX-standarden är ±5%. Alltså så lågt som 11.4v.
Det är nog ingen fara.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

allt verkar rulla på fint har kört prime i 24 timmar

Visa signatur