Ett tyst chassi för många hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Ett tyst chassi för många hårddiskar?

KORT VERSION:
Hej!

Jag behöver tips på ett stort fulltower chassi med många platser för hårddiskar med en smart upphängning så chassit blir tyst och fint. Inte bullrig och mycket resonans som nu.

MrRunaway

LÅNG VERSION:

Hej!

Jag vill köpa nytt chassi. Jag har ett Chieftec Dragon, men skulle vilja ha ett som har plats till fler hårddiskar, som inte kostar sjukt mycket. Smärtgräns går på 2500 kr. Under 2000 kr så är det lättare att ta beslut.

Mitt chassi är idag ganska bullrigt och jag skulle vilja ha ett som är betydligt tystare, d.v.s. att hårddiskarna har en upphängning där de inte låter så mycket.

Det måste även vara ordentligt med fläktar så hårddiskarna är kalla. Här är ett alternativ.

CM Stacker RC-830:
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2221&session=581961...

Det är många fläktar på alla håll och kanter. Det i kombination med min Noctua passiva kylare med Papst 92 mm fläkt borde fungera bra. Och sen fläktar på max 20 dB. De har bra mycket bättre effekt än de som låter i 12 dB och med tanke på prylarna så mår den nog bäst med 20 dB. Så länge den inte låter mer än en vanlig dator är det lugnt.

Det tråkiga med Stackern är att fläktarna gör att det där kan bli typ nästan 1000 kr till och det känns lite jobbigt. Fast så klarar det BTX med så om jag byter ut moderkortet och processorn om något år till en "dålig" Core 2 Duo så passar det även där.

"Gör om, rör rätt" är ett populärt citat. Det gäller även inköp. Det är bättre att köpa bra och dyrt en gång än att köpa dåligt en gång och sen få köpa bra ändå.

Det behöver som sagt inte vara spöktyst, men jag ska kunna vistas i samma rum som datorn utan att störa mig och hänga upp mig på att datorn låter så mycket. Det gäller även kompisar som inte är vana vid datoroljud.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Om du vill ha ett med plats för mycket diskar är Coolermaster Stacker ett alternativ.. själv har jag ett Antec P180 men där får du bara in 6 diskar tror jag.. Beror ju på hur många du ska ha, ska du ha mer än 6 så finns Stacker, ska du inte ha mer än 6 kan ja rekomendera Antec P180 riktigt bra, och stilrent

BTW såg efteråt att du redan hade kollat på ett Stacker men det finns ju ett annat med, minns dock inte vad det heter mer än Stacker

Permalänk
Medlem

Hur många platser är många?

Vill du ha många hårddiskar och få det tyst så kan det bli dyrt.

P180 tar 6 hårddiskar, P150 bara 3 med upphängningen.

Ett annat alternativ vore CM stacker eller annat chassi med många 5.25"-platser, och att du installerar (http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1217) i varje slot. Dock så behöver hårddiskar kylning, så antingen får du fixa Scythe Kama bay och undervoltar fläkten till 5-7V eller så får du fulmodda 80 eller 92mm fläktar bakom hårddiskarna (120mm är egentligen overkill för hårddiskar).

Dock så är chassit rätt öppet och har tunn plåt så ljuddämpningsmattor bör användas för att få stabilitet i de enorma sidoplåtarna och minska vibrationerna.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Hur många platser är många?

Vill du ha många hårddiskar och få det tyst så kan det bli dyrt.

P180 tar 6 hårddiskar, P150 bara 3 med upphängningen.

Ett annat alternativ vore CM stacker eller annat chassi med många 5.25"-platser, och att du installerar (http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1217) i varje slot. Dock så behöver hårddiskar kylning, så antingen får du fixa Scythe Kama bay och undervoltar fläkten till 5-7V eller så får du fulmodda 80 eller 92mm fläktar bakom hårddiskarna (120mm är egentligen overkill för hårddiskar).

Dock så är chassit rätt öppet och har tunn plåt så ljuddämpningsmattor bör användas för att få stabilitet i de enorma sidoplåtarna och minska vibrationerna.

120mm fläktar e alltid bra, blåser mer, låter mindre (på samma rpm osv.) Jag har 5 st Aerocool aeroengine i mitt p180, knäpptyst..