Permalänk
Medlem

Få fart på rendering!

Hej!

Har testat på Adobe Premiere Pro 2.0 och After Effects Pro 7.0 och de verkar vara riktigt bra och kraftfulla program. Tidigare använde jag mig av Sony Vegas. Det jag märker av är att man måste rendera klippen i Adobe's program för att de ska flyta vilket man inte riktigt behövde i samma utsträckning i Vegas.

Premiere
Här kan jag oftast se klippen flytande från början men så fort jag lägger på effekter måste jag rendera och det tar för lång tid enligt mig. Jag testade på ett klipp som var 5:05sek och det tog 2:13min att rendera. Det är jag långt ifrån nöjd med. Jag vill kunna se klippet helst direkt efter jag lagt på effekten.

After Effects
Här kan jag inte se klippet i real tid från början utan den måste rendera. Alltså måste jag se klippet första gången i ca 15fps vilket jag absolut inte är nöjd med. Sedan när jag lagt på en effekt tar det 2:30min att rendera ett 6:03sek klipp. Den renderar i 0.09fps!!

Systemet jag kör programmen på är detta:
AMD Athlon64 X2 3800+
2GB PC3200 DDR RAM
Nvidia 7800GT - lite överklockat

Hjälp
Nu behöver jag få eran hjälp! Jag vill få förslag på hur jag kan få fart på renderingen. Vill inte vänta på att rendera varje klipp bara för att kunna se hur effekten ser ut. Är det ett nytt grafikkort som gäller? T.ex. ett Quadro eller något sådant. Inställningar på datorn? Finns det inte redigeringskort med renderingsfunktion som kan få fart på maskineriet? Kom med förslag men jag är inget Hollywood proffs så budgeten är begränsad, men säg alla förslag ändå.

Väldigt tacksam för er hjälp!

Visa signatur

Macbook Pro 15"

Permalänk
Medlem

För rendering är det i princip endast:

Fler cpuer och mer minne.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Core 2 Duo + extrem överklockning.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Tycker det låter extremt långsamt, så vida du inte renderar i en väldigt hög upplösning. Men då kan du sänka upplösninge när du förhandsgranskar resultatet.

Dessutom kan det bero på vilken typ av komprimering du använder, om sparar okomprimerat bör det gå fortare (bara hårddiskarna hänger med) än om du tex komprimerar om klippen till divx när du renderar.