Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Throttling(?)

Hej! Nyligen har jag märkt att min dator (som för övrigt är en Fujitsu-Siemens paketdator med 3GHz, 1024 RAM och Radeon 9800 pro) stöter på problem i vissa spel. Har tidigare kunnat spela Half-Life 2 med inställningarna uppskruvade på max utan problem, men när jag nu försöker lira Battlefield 1942, som ändå har ett par år på nacken, stöter jag på problem.

Efter att ha kikat runt i diverse trådar har jag kommit att misstänka att det handlar om throttling, då det flyter på bra i 5-6 sekunder för att sedan hacka i kanske 2 sekunder, om och om igen. Spelet flyter utmärkt när jag först startar det, för att sedan bli segare.

Har även vid ett fåtal tillfällen märkt att det segar i Windows. Uppdaterade drivrutiner, DirectX och formatering av hårddisk har inte hjälpt mer än en liten gnutta.

Är det någon som tror sig veta vad det kan handla om, och vilka åtgärder man ska vidta, så vore jag väldigt tacksam över hjälp!

Permalänk
Medlem

För att kunna ta reda på om det verkligen är throttling som det handlar om så kan du testa att ladda ner throttlewatch här från sweclockers och ha det igång medans du spelar. Om det är så så borde du kanske fundera på en ny kylning.

Permalänk
Medlem

Tack! Ska ge det ett försök.

Permalänk
Medlem

Jag passar på att fråga en sak i denna tråd. Jag har sätt throttling i mitt bios och jag har faktiskt inte någon aning om vad det är, kan någon förklara för mig vad som händer om jag ökar eller sänker "%" i mitt bios.

/dejvi

Visa signatur

Say hello to my little Friend!

Permalänk
Medlem

jag har för mig att det är när proccesorn blir varm så sänks hastigheten för att den inte ska bli så varm...
har mn problem med detta så borde man skaffa bättre kylning
Btw bra stad du bor i

Permalänk
Medlem

jasså där ser man, har nämligen ett problem ang. när jag spelar att datorn bara sten dör, men kom just nu på att jag har inte ens directX installerat. Kanske inte har något med det att göra eller vad tycker du det låter som?

jkpg där ser man

Visa signatur

Permalänk
Medlem

directx har ju ingen ting me throttling att göra (tror jag)
men de skulle nog inte skada om du instalera det det har med grafik ljud o en massa andra saker som, har du problem att datorn slöar ner sig så får du skaffa bättre kylning
men som sagt är ingen expert

Permalänk
Medlem

Tja, det va inte directX som gjorde att det stängde av sig, men jag tror jag har felet nu. Ska testa att slänga på lite ny kylpasta då jag inte bytt den på 1år typ

Hoppas det är det som är felet.
Btw datorn är inte seg alls den bara dör

/dejvi

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok men det skulle kunna va felet annars kanske de kan va förklent agg

Permalänk
Medlem

well nu har jag testat med ny pasta också, det va inte det heller.

asså jag har ju spelet med samma agg i 6månader varje dag innan fattar inte varför det inte skulle klara av det nu helt plötsligt.

Jag får helt enkelt ta den sista utvägen nu, sno åt mig ett grafikkort av en polare och se om det kan vara det, annars säljer jag den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja då kan de ju va dags o skaffa core duo

Permalänk
Medlem

haha, jo det får la bli något sådant

Visa signatur