Nu en gång för alltid! Hur ska Linux ha partionerat för att funka optimalt?

Permalänk

Nu en gång för alltid! Hur ska Linux ha partionerat för att funka optimalt?

Hur lägger ni upp hårddisken när ni ska på allvar köra Linux? Tycker det verkar så rörigt en säger 100 MB till det & 6 GB till det osv.

Hjälp!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Det finns inte ett objektivt optimalt sätt, utan beror på hur man vill ha det. Du kan börja med bara swap och rootdisk och sen testa något mer anpassat nästa gång du installerar om..

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk

Ja men Linux måste ha nåt som det funkar bäst med? Windows är ju så enkelt eftersom det bara är att installer på C: på en gång.
Vad jag har förstått så ska helst Linux ha flera partitioner ex. där swap ligger osv. är det inte så? Funkar Linux kanonbra ändå?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem

En swap, och en rotpartition (eller / uppdelad på flera, spelar ingen roll) är allt som behövs.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Ja men Linux måste ha nåt som det funkar bäst med? Windows är ju så enkelt eftersom det bara är att installer på C: på en gång.
Vad jag har förstått så ska helst Linux ha flera partitioner ex. där swap ligger osv. är det inte så? Funkar Linux kanonbra ändå?

Det finns inget sätt som fungerar bäst i alla lägen.

Ett Linux (eg: *nix) system behöver minst 2 partitoner, 1 för swap och en för root filsystemet, med denna setup kommer man långt.

Är det ett system som är kritiskt och skall vara upp 24/7/365 så skulle jag skapa en partition till där jag lägger användarinformation och liknande (saker som ändras) så att root partitionen inte blir full, en root-partiton som blir full är en av få saker ett *nix system inte gillar.

Sedan kan man om man vill skapa flera partitoner men det är mera en filosofisk fråga och/eller om man har flera diskar i systemet.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Detta funkar bra på många desktops.

  • En swappatition - så liten som möjligt.

  • En rootpartition - så liten som möjligt.

  • En /home eller /usr/home - av restarande.

Permalänk
Hedersmedlem

Vijjje: Vad innehåller /usr/home? Det finns nämligen ingen sådan katalog i FHS (Filesystem Hierarchy Standard).

Tror du menar /usr?

Och så liten som möjligt ska man inte göra / även om man har separat /home, och /usr eftersom att vi ändå har /var, /etc, /opt, osv som kan tänkas växa en del.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

På min desktopmaskin har jag detta upplägg:

Filesystem Type Size Used Avail Use% Mounted on /dev/hde1 ext3 14G 4.3G 8.9G 33% / /dev/hda1 ext2 89M 19M 66M 22% /boot /dev/hde2 reiserfs 219G 204G 15G 94% /home /dev/hda3 reiserfs 37G 33M 37G 1% /media/stuff

/ är kanske något stor, men bättre för stor än för liten.
/boot finns för att BIOS inte kan boota från disken som / ligger på (den är för stor, pillade en massa för att kunna lura BIOS men lyckades inte; disken upptäcks inte alls). Storleken är nästan i minsta laget om man kör någon develversion som får kerneluppdateringar ofta. Blir mycket rensning av gamla kernels.
/home är alltid trevligt att ha separat, ifall man vill installera om eller liknande.
/media/stuff är bara resten av utrymmet på disken som används för att boota systemet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

En för /
En för /home (eller /usr/home i FreeBSD)
En för swap

Ibland har jag en extra för /var.. Men de ska vara för mailservers och sånt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Vijjje: Vad innehåller /usr/home? Det finns nämligen ingen sådan katalog i FHS (Filesystem Hierarchy Standard).

Har för mig att BSD kör med den layouten. Dock var det ett tag sedan jag testade på BSD så jag är inte helt säker.

Permalänk
Medlem

Brukar lägga ställen som skrivs till ofta på egna partitioner för få ner fragmentering och kunna defraga enkelt.
Brukar också försöka sprida saker på olika diskar för att få prestande lite, t.ex /usr/lib

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

FreeBSD har /usr/home..

Jag skulle lägga en swap, en för root, och en STOR för /home.

Sen beror det oxå på vad du ska använda datorn till. Om det är flera användare och vad dom kommer att använda för tjänster

Visa signatur

If windows is the anser you don't understand the question

Permalänk
Medlem

En separat /tmp brukar ibland rekommenderas för att förhindra att en användare fyller upp root. Kan nog vara bra om maskinen används för mer än en användare.

Permalänk
Medlem

"Optimalitet" är ett begrepp som missbrukas väldigt ofta. Ofta vet han, som tar upp optimalitet, själv inte riktigt vad han menar. För optimalitet måste det finnas ett optimalitetskriterium. Vad är det som ska vara optimalt? På vilket sätt?

Antalet filsystem är en avvägning. Att dela upp diskutrymmet i många små filsystem är en försäkring mot att någon process äter upp allt diskutrymme för kritiska systemprocesser och skulle något filsystem bli korrupt, påverkas inte övriga systemet. Nackdelen med för mycket uppdelning är att diskutrymmet kan utnyttjas ineffektivt. Kanske har du delat upp diskutrymmet på ett sätt som inte motsvarar användandet och vissa av filsystemen är alltid smockfulla, medan andra är nästan tomma.

Det finns alltså inget optimalt eller bästa sätt att konfigurera dina filsystem. Om det fanns, skulle det bara finnas ett sätt och du skulle slippa välja.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det finns alltså inget optimalt eller bästa sätt att konfigurera dina filsystem. Om det fanns, skulle det bara finnas ett sätt och du skulle slippa välja.

SUN försöker i och med ZFS att lösa problemet och troligen kommer även Linux med en egen liknande variant inom några år.

Lösningen går helt enkelt ut på att alla diskar läggs i en storage pool som filsystemen sedan använder sig av. Ett filsystem kan antingen få växa fritt eller ges en viss reserverad storlek eller quota. Storleken på filsystemen kan sedan ändras under drift.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Vijjje: Vad innehåller /usr/home? Det finns nämligen ingen sådan katalog i FHS (Filesystem Hierarchy Standard).

Tror du menar /usr?

Och så liten som möjligt ska man inte göra / även om man har separat /home, och /usr eftersom att vi ändå har /var, /etc, /opt, osv som kan tänkas växa en del.

Jag menar /usr/home. Och med "så liten som möjligt" menar jag så liten som man kan tänkas använda.

Permalänk
Medlem

Jag har en hel hög separata partitioner. Varför? Det fungerar bra för mig, och jag gillar att ha ordning och reda.

/dev/wd0a 53M /
/dev/wd0b 250M /tmp
/dev/wd0f 116M /var
/dev/wd0e 9.6G /usr
/dev/wd0g 100G /home

root-partitionen innehåller i princip endast kärnan (och eventuellt äldre kärnor ifall jag kompilerat om), så den kan hållas liten.

EDIT: Glömde /tmp.

Permalänk
Medlem

att ha en separat /home/ är att rekomendera.... jag lider av det nu 98% av / är fyld "wäwäwäwääwäwääwäwäwhhäähähäwäwääw"

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jag menar /usr/home. Och med "så liten som möjligt" menar jag så liten som man kan tänkas använda.

Hm, låter kul. Vad använder FreeBSD den till? Systemfiler/binärer för separata användare?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Ett Linux (eg: *nix) system behöver minst 2 partitoner, 1 för swap och en för root filsystemet, med denna setup kommer man långt.

Inte då, det räcker bra med en rotpartition, sen kan man ha swapfiler.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

SWAP är att rekomendera, om det låter bättre....

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Hm, låter kul. Vad använder FreeBSD den till? Systemfiler/binärer för separata användare?

Nej, det är samma sak som /home är i linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Hm, låter kul. Vad använder FreeBSD den till? Systemfiler/binärer för separata användare?

home är ingen systemkatalog och inga program bör vara beroende av att den existerar, så hier dikterar inte var den skall ligga. adduser defaultar dock till /home, även i freebsd.

Men beroende på hur man ofta partitionerar (liten / och gigantisk /usr) kan det ju vara lämpligt att lägga home under /usr, om man vill spara in en partition. Jag har något minne av att det varit default i tidigare versioner.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
home är ingen systemkatalog och inga program bör vara beroende av att den existerar, så hier dikterar inte var den skall ligga. adduser defaultar dock till /home, även i freebsd.

Men beroende på hur man ofta partitionerar (liten / och gigantisk /usr) kan det ju vara lämpligt att lägga home under /usr, om man vill spara in en partition. Jag har något minne av att det varit default i tidigare versioner.

Ah, jo det ligger något i det. Kollade igen och det står "(optional)" efter /home i FHS.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Inte då, det räcker bra med en rotpartition, sen kan man ha swapfiler.

DET är inte rekomenderbart!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
DET är inte rekomenderbart!

Definitivt inte, Swapfiler är skitsega

..

Helst ska man minst ha 3 partitioner /, /home och swap

/home av den enkla anledningen att det då blir lättare att få över alla användarfiler om man någon gång behöver formatera om. Då är det bara formatera / och låta /home vara som den är. Skapa nya användare för att fixa hemkatalogerna i /home och susa vidare.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Är det bara Linux på datorn gör jag ett LVM med en root och en swap. Har jag multiboot blir det en swap och en root för att sedan montera de andra partitionerna där de passar.

Jag vet att för rekomenderade man att man skulle ha flera partitioner på grund av säkerhets skäl, men som jag har förstått det är dessa fel bort byggda idag och täcks upp med hjälp av andra funktioner.

I övrigt kan jag bara hålla med skäggot att det inte finns något optimalt sätt att partitionera, alla har olika ända mål och personligsmak. Personligen är ording och reda för mig när allt ligger på samma partition (men inte i samma mapp ) medans andra uppenbarligen vill dela på det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Jag vet att för rekomenderade man att man skulle ha flera partitioner på grund av säkerhets skäl, men som jag har förstått det är dessa fel bort byggda idag och täcks upp med hjälp av andra funktioner.

På servrar handlar det mer om att log-, temporära och spoolfiler inte skall kunna fylla upp systemdisken och orsaka driftproblem. samma gäller användarfiler på fleranvändarsystem.

För ensamma hemanvändare spelar dock partitioneringen ganska liten roll.. men att hålla isär systemets och ens personliga data är alltid vettigt oavsett OS.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag bli lite OT, men eftersom ni redan varit inne på samma ämne så struntar jag i det.
Jag undrar vad alla kataloger i root har för syfte, i windows är det ju ganska enkelt, men vad är te.x. /usr, /bin, /etc och alla andra?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Nu tänker jag bli lite OT, men eftersom ni redan varit inne på samma ämne så struntar jag i det.
Jag undrar vad alla kataloger i root har för syfte, i windows är det ju ganska enkelt, men vad är te.x. /usr, /bin, /etc och alla andra?

http://www.die.net/doc/linux/man/man7/hier.7.html

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion