macbook firmware 1.0, gör den svalare

Permalänk
Medlem

macbook firmware 1.0, gör den svalare

"Uppdateringen av den fasta SMC-programvaran justerar fläktens beteende i MacBook. Uppdateringsprogrammet installeras i mappen /Program/Verktygsprogram."

bara att köra programuppdateraren så installeras det.

temperaturen på min macbook sjönk 15-20 grader visst får fläkten LITE oftare, men det är obetydligt. förut gick den ju typ aldrig igång, om datorn inte snuddade 80 grader typ

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Den uppdateringen installerade jag redan igår

Hur ser du temperaturen, förresten? Tredjepartsprogram eller finns det redan gömt någonstans?

Permalänk
Medlem

detta företags progam eller widget, beroende på vad man vill köra det som http://macbricol.free.fr/coreduotemp/

o ja det kom igår, men ingen hade skrivit om det ännu

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Ingen temperatursänkning som fick mig att höja ögonbrynen, däremot märker jag att fläkten verkar gå på lite oftare. Spelar ingen roll för mig, om ingenjörerna på Apple tycker det här får burken att må bättre så installerar jag det.

Permalänk

Kärnorna på min är ca 20-25°C kallare var, om man nu kan lita på Temperature Monitor....

Permalänk
Avstängd

Från att ligga på 69 grader innan omstarten ligger dom på 63/62 nu och klättrar neråt HURRA! Inget mer jävla mooande hoppas jag

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Ligger och idlar på typ 56C helt underbart
Nu älskar jag verkligen min macbook, när dom fått bukt på den överdrivna hettan.

Resultatet är ju egentligen inte så imponerande, men förbättring är ju alltid positivt

Permalänk
Medlem

har inte hört nått muande vare sig före eller efter 1.0, däremot ett skumt visselpipaktigt ljud, lågt är det men likväl störande när det är tyst. hade nog föredragit ett trevligt kossljud.. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
har inte hört nått muande vare sig före eller efter 1.0, däremot ett skumt visselpipaktigt ljud, lågt är det men likväl störande när det är tyst. hade nog föredragit ett trevligt kossljud.. =/

Det där är det såkallade "CPU Whine" som folk klagar över, det är ett ljud processorn och dess kringkretsar gör när den går idle och klockar ner...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

möjligt, jag trodde det var hårddisken som orsakade det genom vibrtátioner, det slutade tillfälligt när jag klämde åt den i kanterna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
möjligt, jag trodde det var hårddisken som orsakade det genom vibrtátioner, det slutade tillfälligt när jag klämde åt den i kanterna.

Aha, ja då kan det ju vara disken isåfall.

Men testa fyra av photo booth och se om det slutar då, blir det tyst då så är det CPU whine'et

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Nu när jag inte kör med AC så ligger den under 50C o idlar
Helt underbart!

Och då är laptopen på ett bord, vilket gör att luftflödet blir lite begränsat.
Nu är det helt acceptabelt och ha laptopen i knät
Jag hör inte heller fläkten, wohoo

Åååh nu är alla mina problem lösta <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vibrtátioner

lés merde!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Aha, ja då kan det ju vara disken isåfall.

Men testa fyra av photo booth och se om det slutar då, blir det tyst då så är det CPU whine'et

tack för tipset. ser skum nog ut ändå, fyrar nog av en skärmsläckare istället tror jag..

Nilzon: men det är ju inga luftintag under den. (..?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
lés merde!

tack för tipset. ser skum nog ut ändå, fyrar nog av en skärmsläckare istället tror jag..

photo booth vet jag iallafall dödar cpu whine'et till 100%. Tror inte skärmsläckaren gör det?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

Nilzon: men det är ju inga luftintag under den. (..?)

Men det lär ju spela roll vilken underlag, man har?
om man har den i knät så borde det väl bli lite svalare än om man har det på ett bord?

Kan vara jag som svamlar i nattmössan nu också

Lär nog komma nån smidig fix till cpu-whinet med, som gör att man slipper ha phonebooth igång. Det där ljudet hör jag endast om jag verkligen försöker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilzon
Men det lär ju spela roll vilken underlag, man har?
om man har den i knät så borde det väl bli lite svalare än om man har det på ett bord?

Kan vara jag som svamlar i nattmössan nu också

Lär nog komma nån smidig fix till cpu-whinet med, som gör att man slipper ha phonebooth igång. Det där ljudet hör jag endast om jag verkligen försöker.

beror väll på hur tjocka knän man har iof.. jag tycker nu den blev lite väl varm för att ha så ändå, men på vintern kanske det är gött.

det som bogg pratar om verkar vara en ren fysikfråga. det är nog svårare att hjälpa av med mjukvara annat än att just belasta CPUn, och det var ju inte tanken med strömsparläget riktigt antar jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan tilläggas att jag är väääldigt smal

Jag har ju haft min gamla(fw) och den har toppat betydligt högre tempraturer, så nu är det ju lugna gatan

Permalänk
Medlem

Om man ta upp mycket cpu-kraft är kan man köra

cat /dev/urandom > /dev/null

Fläktarna går på riktigt bra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
beror väll på hur tjocka knän man har iof.. jag tycker nu den blev lite väl varm för att ha så ändå, men på vintern kanske det är gött.

det som bogg pratar om verkar vara en ren fysikfråga. det är nog svårare att hjälpa av med mjukvara annat än att just belasta CPUn, och det var ju inte tanken med strömsparläget riktigt antar jag.

Det går faktiskt lösa på ett vettigt sätt, tror att den bara låter när den throttlar till 1.5GHz, i Windows däremot throttlar den ner till 1GHz och då uppstår inte ljudet.

Kunde OS X låta den gå ner till 1GHz istället för 1.5GHz så hade ljudet försvunnit

Vettefan varför, men enda skillnaden som märks i windows och OS X är att i windows ligger den på ca 1GHz (998MHz) och i OS X på 1.5GHz när den throttlar ner.

I windows finns inte ljudet, i OS X gör det det..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Trevligt, trevligt. Jag stör mig inte så mycket, men fläktarna verkar gå igång något snabbare. Det kan det å andra sidan vara värt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med min tysta fina lilla macbook? Fläktarna går ju igång för ingenting nu, var nästan aldrig igång innan! Suck

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk

samma här, bra mycket lägre temp, och ingen nämvärd skillnad i ljud

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamikaze
Vad har hänt med min tysta fina lilla macbook? Fläktarna går ju igång för ingenting nu, var nästan aldrig igång innan! Suck

Samma för mig. Tycker inte om att offra ljudlösheten för att få datorn lite svalare. Och så blev batteritiden försämrad också.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

Denna uppdatering fungerar bra för mig. Visst surrar datorn lite, men det är ju inte nämnvärt egentligen.

Sedan trodde jag mitt batteri hade gett upp helt, jag hade typ Current Battery Capacity: 4374, men nu har det ökat till 5068 mAh i alla fall.. Puh.
Och nu har jag suttit utan AC sedan kl 13:10 och jag har 46 minuter kvar på batteriet står det, men jag ska nog inte lita så mycket på den där, för om man kollar ikonen så visar den ganska mycket kvar av batteriet ändå.

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man ha Macbooken i knäet. Min temperatur i idle gick ner ungefär 15 grader.
Förändringar i batteritiden har jag inte märkt av.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1331891

Sedan trodde jag mitt batteri hade gett upp helt, jag hade typ Current Battery Capacity: 4374, men nu har det ökat till 5068 mAh i alla fall.. Puh.
Och nu har jag suttit utan AC sedan kl 13:10 och jag har 46 minuter kvar på batteriet står det, men jag ska nog inte lita så mycket på den där, för om man kollar ikonen så visar den ganska mycket kvar av batteriet ändå.

du gör väll som Apple säger och "kalibrerar" det?

(är det någon poäng med detta egentligen vid blandad använding?)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Får jag bara tillägga hur jäkla nöjd jag är med min MacBook? Bästa dator jag någonsin ägt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Får jag bara tillägga hur jäkla nöjd jag är med min MacBook? Bästa dator jag någonsin ägt.

Självklart..

/me too

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Jodå, jag kalibrerade batteriet alldeles nyss. 5068 mAh kvar.. 97 % .. Och det är väl relativt bra i alla fall..
Annars är jag mycket mer än nöjd med min älskling <3

Visa signatur

MacBook Pro 15.4" Retina | 2.3 GHz i7-3615QM | 16 GB DDR3L 1600 MHz | 256 GB SSD | 10.9.3 Mavericks
PowerBook 12" | 1.5 GHz PowerPC G4 | 1.25 GB DDR PC2700 | 80 GB Toshiba | 10.5.8 Leopard

Permalänk

Temperaturen blev mycket bättre, cirka 15 grader lägre temp för mig. Dock går fläktarna på fullvarv lite då och då vilket de inte har gjort innan. Gör iofs inte jättemycket eftesom de tystnar rätt fort vid normal användning.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"