Permalänk
Medlem

Frågor om min nuvarande dator + ev ny

Hej

Jag är inte jätte insatt i detta med datorer direkt men har spenderat sista veckan med att läsa på här på forumet och diverse andra sidor och har nu satt ihop ett system och skulle bli glad om ni ville ge era tankar på det + svara på mina frågor.

Jag spelar mycket onlinepoker,spelar/testar väldigt mycket nya spel som kommer ut. Gillar i dagsläget Heroes 5 och Titan quest mest, sedan surfas det alltför mycket mm.

Dator jag har just nu:
*P4 2,53
*1gb pc 2700 DDR1
*330 w q-teq nät aggregat och en miditower chieftec dragon låda
*moderkort/gammalt AGP ej säker på beteckning*
*Geforce 6800GT 256mb AGP+har ett ti 4800se liggande
*2st IDE HDD på 80+250gb
*19"crt

Min första tanke var att köpa:
*Hiper 580w
*2x1gb TwinMos pc 5300
*Intel core 2 duo E6300
*Asrock moderkort med AGP+PCI-Express stöd+ core 2 dual support

Sedan köra med 6800gt kortet ett tag tills nya grafikkort kommer ut och dagens värsting kort sjunker rejält i pris.

Frågor:
1.Asrock PCI-express Moderkortet klarar bara 4x hastighet. kommer det hämma mig i framtiden speciellt mycket? enligt Moderkorts testen för C2D jag läste här klarade det sig ok förutom mycket överklockning då.

2.Är det vettigt eller är det onödigt att slänga ut pengar på det ovan?

3.Ska jag kanske tom köra på mitt gamla system ett tag till 6månader eller så kanske? har kunnat spela alla spel som kommit ut, dock ej på värst höga inställningar eller helt klander fritt.

4.Hur mycket tror ni kan min dator vara värd?/vettigt pris för MIG att sälja den för på exempelvis blocket...

Nu till det jag tänkte köpa om jag slopar mitt gamla system helt:

Allt från Komplett:

Asus P5LD2-VM SE , 929kr
Intel core 2 duo E6300 , 1650kr
TwinMos PC5300 2x1GB , 1699kr
Antec Sonata II inkl 450w PSU(12v 1+2=16+16A) , 1195kr
Dvd brännare Nec 16x dual layer , 329kr
Samsung Spinpoint sataII 8mb 250GB , 695kr
Mus + tangentbord , 271kr
Grafik kort X1900GT Powercolour , 2095kr
(Behåller min 19" crt pga att jag lirar mycket onlinepoker och tycker 20" lcd med 1600x1200 fortfarande är för dyra)

= 8863kr

Frågor:
1.Läste på Asus hemsida att moderkortet behöver vara PCB R2.0 eller högre för att vara C2D kombatibelt. Kan man lita på att det är det eller kan man ringa Komplett och fråga dom?(vet dom om man ringer?)

2.Är det värt och vänta några veckor på E6400 eller tom E6600 processorn?(blir det mycket prestanda vinst/livslängd på systemet då?)

3.Moderkortet stödjer bara upp till PC5300 minnen, är det verkligen värt det att lägga ca 1000kr mer på moderkort sen ca 600kr mer på minnena(PC6400) prestandamässigt/livslängd ?

4.Vet knappt något om raptor HDD, hur stor är skillnaden om man kör OS på en sådan egentligen? vad förbättras under spelande,normal körning mm?

5.Läste att X1900 korten antagligen kommer gå ner några 100-lappar i pris närmsta veckan/veckorna. Är det värt att vänta på det och kanske då köpa ett X1900XT eller kanske tom ett x1900xtx kort?

6.Jag har bara haft Geforce kort innan. funkar TV-outen exakt likadant på ATI korten? jag tittar mycket på film på TVn från datorn så vill ej ha strul med det(kör s-video/scart adapter in i TVn idag och är klart nöjd med bild & så)

7. Något annat jag missat/borde tänka på?

Ledsen för min långa post, men har många tankar och frågor och hoppas nån vänlig själ orkar läsa igenom allt och hjälpa till.

Tack på förhand

Mvh
Micke