Raid och separat hårddisk på samma kontroller

Permalänk
Medlem

Raid och separat hårddisk på samma kontroller

Jag har en fråga!

JAg kom och tänka på en sak efter jag skrev detta.. efter att läst på lite om raid 5 så lät det på den fakta sidan jag läste.. att raid 5 va riktigt slött... nästan som jbod.. fast med säkerhet.. :S

stämmer detta.

Det är så att jag funderar och bygga en ny burk, men jag satsar på ett raid 5 sett med en amd x2 propp på AM2 socket..

Slutgiltig konf. är inte klar. men till frågan

Det msi kortet jag har tittat på hade 6 sata kontakter och en raid 5 möjlighet så jag tänkte köra 4 diskar i en raid 5:a sen tänkte jag använda min nuvarande spar disk också i datorn.. den är en sata disk, är jag bara dum eller tror jag att den kommer att förstöra raiden i prestanda...

:S

Permalänk
Medlem

Raid 5 är generellt sätt inte någon bra idé på kontrollerkort utan processor och minne pga. att det annars tar kraft ifrån cpun.

Vad ska du ha datorn till?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

ja lätt filserver med lite prestanda

Men du har en poäng helt klart hade jag inte tänkt på hur ska man göra för att uppnå lite prestanda på diskarna det är där oftast pluggen ligger idag vad jag förstått av "jag kan detta" det jag vill ha är en snabb dator...det är målet...

Permalänk
Medlem

Re: ja lätt filserver med lite prestanda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carlovep
Men du har en poäng helt klart hade jag inte tänkt på hur ska man göra för att uppnå lite prestanda på diskarna det är där oftast pluggen ligger idag vad jag förstått av "jag kan detta" det jag vill ha är en snabb dator...det är målet...

Jag skulle om du är villig att förlora utrymme fixa raid 10, det innebär att du har prestandan från en raid 0 array med 2 diskar och ändå har du redudans via raid 1.

Dock försvinner ju 50% av utrymmet och du måste använda minst 4 diskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo problemet är väl att hitta en

lösning som inte är allt för dyr, jag hade hittat en lösning som låg under 8000 kr för en hel burk, utan grafikkort som jag redan har.

har du några förslag på moderkort som stödjer 10? för en vettig peng?

alt, är väl att man hittar någon raid kontroller på något pci kort eller något liknade. några förslag?

Permalänk
Medlem

Detta kort verkar vara bra, har dock inte ett själv så jag vet inte riktigt men i ett test jag sett har den fått bra betyg och raid3 är bättre prestanda mässigt än raid 5.

MVH

Visa signatur