Permalänk
Medlem

Lurad på tio öre?

Hej, jag beställde en extern HD från en online butik för några dagar sedan. Priset jag skulle betala (enligt deras orderbekräftelse)

-----
Specifikation:

Orderbelopp 1.880,00
Frakt 15,20
Moms 25,00 % 473,80

Totalsumma 2.369,00

-----

Men på mitt kontoutdrag såg jag att dom har dragit av:

06-08-26 SKYDDAT BELOPP -2 369,10

Dvs tio öre mer än det står på kvittot. Är det någon som har varit med om något liknande? Blir jag lurad på tio öre här eller vad är det frågan om?

EDIT:
----------------------

Jag drog iväg ett snabbt mail till butiken ifråga och undrade varför det var på detta vis, svaret jag fick gjorde mig inte mycket klokare dock:

-----

Hej
Tack för ditt mail
Detta kan bero på valuta kurser och ränte kostnader som är rörliga.

------

Vadå valuta kurser? Jag handlar juh med kronor, och vilka räntekostnader? Fattar ingenting fortfarande... Är det någon som varit med om något liknande?

Permalänk
Medlem

Det är sådär dem blir rika 10 öre av varje kund blir mkt pengar. Tur att du kom på dem

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Korsordsguru

Frågan är ju dock om det är banken eller butiken som är boven? Maila båda och kräv en förklaring!

Visa signatur
Permalänk

Kan kanske vara nån form av avgift från deras banks sida? vad vet jag

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Kan kanske vara nån form av avgift från deras banks sida? vad vet jag

Har aldrig varit med om att banken lägger till en avgift för att jag handlar hos någon. Det är isf affären som gör det, och då ska det också redovisas.

Men men, som sagt jag har aldrig varit med om något sådant innan..

Permalänk
Medlem

Du ska betala det som står på deras orderbekräftelse, varken mer eller mindre.

10 öre kan tyckas vara patetiskt att bry sig om, men rätt ska vara rätt.

Be att få tillbaka dessa 10 ören och gärna lite mer som kompensation och ränta

Permalänk
Medlem

De har ingen rätt att kräva dig på de där tio örena. Om de gör så mot varje kund blir det mycket pengar till slut.

Många små bäckar blir till en liten å... Det får mig att tänka på en medlem här på sweclockers (Nexon_uwh) som surfade runt på vissa speciella hemsidor halva dagarna och fick några ören i minuten i ersättning för det. Han tjänade nog rätt så mycket på det i slutändan.

De räknar moms på fraktavgiften dessutom. Det ska de väl inte göra.

Permalänk
Medlem

Om jag vore butikschef så skulle jag nog höja priset med en krona, då tjänar man ju 10 gånger mer och även lagligt.

Permalänk
Medlem

Vad var det för onlinebutik?
Var det en svensk butik? Annars kan det helt enkelt vara så att dom drar i sitt lands valuta och valutakursen helt enkelt skiftats litegrann...

§

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Vad var det för onlinebutik?
Var det en svensk butik? Annars kan det helt enkelt vara så att dom drar i sitt lands valuta och valutakursen helt enkelt skiftats litegrann...

§

Det är en svensk online butik, vet inte hur kännsligt det är att lämna ut namnet egentligen men jag kan väl säga att dom är stora.. Har handlat från dom innan men aldrig råkat ut för något sådant, iaf inte som jag märkt av hehe.

Ska testa maila dom igen lite mer bestämt denna gången, tio öre är juh ingenting som sagt men det irriterar mig hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
De har ingen rätt att kräva dig på de där tio örena. Om de gör så mot varje kund blir det mycket pengar till slut.

Många små bäckar blir till en liten å... Det får mig att tänka på en medlem här på sweclockers (Nexon_uwh) som surfade runt på vissa speciella hemsidor halva dagarna och fick några ören i minuten i ersättning för det. Han tjänade nog rätt så mycket på det i slutändan.

De räknar moms på fraktavgiften dessutom. Det ska de väl inte göra.

Jo det är moms på frakten.

Permalänk
Medlem

Ibland görs en reservation på ett belopp som är 10-50 öre högre än det belopp som själva summan är på. Det är endast en säkerhetskontroll och förhoppningsvis inget större problem för dig.

När summan sedan dras från ditt konto är det rätt summa.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kit
Ibland görs en reservation på ett belopp som är 10-50 öre högre än det belopp som själva summan är på. Det är endast en säkerhetskontroll och förhoppningsvis inget större problem för dig.

När summan sedan dras från ditt konto är det rätt summa.

Utveckla gärna.

Vilken nytta gör detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
OMG gör genast! en tråd om att du är lurad på 10öre. Din tid kan inte vara värd mycket. Personligen förstår jag inte ens att jag svarar i denna tråd då min tid kostar mer.

Tror inte du riktigt fattade vad tråden gick ut på. Gå och spara pengar på din tid istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

OMG gör genast! en tråd om att du är lurad på 10öre. Din tid kan inte vara värd mycket. Personligen förstår jag inte ens att jag svarar i denna tråd då min tid kostar mer.

Du kanske inte fick med dig att det handlar om principen, inte summan.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men läs inte då, hur jävla svårt kan det vara? Eller har du epilepsi (inget ont om folk med epilepsi) och trycker på musknapparna av misstag?
Uppenbarligen är din tid värd mindre eftersom du orkar gnälla.

Permalänk
Medlem

Hmm så om man ska sammanfatta lite då?
Får företagen dra moms på frakten, utelämna valutaberäknande mm eller ska summan som visas på kvittot vara identisk med den som dras från kontot?

Visa signatur

me computa be good

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var underförstått att det inte handlade om beloppet utan principen av att dom ska inte dra mer än det som står på kvittot..

För vad är det som hindrar dom att dra av tio kronor mer nästa gång, eller varför inte en hundring?

Det jag menar är att jag inte har någon kontroll, jag har har godkänt en summa men dom har dragit en annan... Det tycker jag är fel, sen att det råkar vara just tio öre denna gång är juh inte relvevant egentligen.

En annan rolig notering jag gjort när jag tänk efter är att det aldrig dras av för lite pengar.. Jag har iaf aldrig varit med om det, att det av misstag dragits av en mindre summa än den som var påtänk från början. Hur kommer det sig?

Back to topic, jag har skirivt ett litet argt mail till dom där jag bett dom förklara exakt vilka valutaväxlingar/ränteökningar dom refererar till samt där jag förklarat att jag tycker det är dåligt stil det dom har gjort. Får väl se om dom svarar... Lovar att posta svaret om det kommer ett sådant hehe

Permalänk
Medlem

De får inte dra ett öre mer än vad som står på kvitto. Vill de dra mer får de allt skapa ett nytt kvitto (med ditt godkännande givetvis). Inget de säger kan göra det de har gjort rätt. Ett pris är ett pris och inget annat.

Allt annat ör i min mening stöld.

Permalänk
Hedersmedlem

Ring till din bank, be om en blankett som används när felaktigt belopp dragits från ens konto.

Tar någon dag, sen har du blanketten, du fyller i den, skickar in, tar någon dag innan du får tillbaka dina pengar såvida inte affären i fråga kan motbevisa dina uppgifter.

Permalänk
Medlem

Är det draget 10 öre för mycket, eller var det bara reserverat 10 öre för mycket?

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kit
Är det draget 10 öre för mycket, eller var det bara reserverat 10 öre för mycket?

Kollade kontot igen precis nu, du verkar ha "löst" det hela.. Ser nu att den summan som har dragits av är den korrekta.. Så det måste varit så att dom reserverat tio öre för mycket...

Då slipper jag fylla i en massa blanketter iaf heheh ;-)..

Nu kommer naturligtvis följdfrågan här, varför gör man på detta viset?