Permalänk
Medlem

Letar text editor.

Okej, då var det dags för en till sån här tråd. Dom brukar oftast komma upp i programmerings tråden, men då för Windows editors. Jag verkar ha lite problem att hitta en editor jag gillar. Mina krav är att det ska vara GUI, tabbar, INTE för KDE (som Kate, då behöver man ladda ner halva KDE på köpet)... Jusstja, syntax highlighting.
I Windows gillar jag Notepad++, så något liknande. Jag provade gPHPedit, men det gick inte att ställa in så bra på, man fick nån ruta till vänster och nån ruta där nere som jag verkligen inte vill ha där och för att ställa in texten måste man bläddra igenom allt ten har olika highlighting på och ändra varje för sig.
Ett plus är om det är små plus (skoj!) på vänster brevid radnummret, så man kan gömma delar av koden man inte vill ändra för tillfället.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Inga tabbar tror jag.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Hedersmedlem

Jo då, SciTE har tabbar.

Min röst går till Vim, inga tabbar men det klarar man sig utmärkt utan (avända splits istället), men det finns ett par skripts till det som gör att man kan använda någonting som liknar tabbar.
Underbar tangentbordsnavigation, syntax highlightning för många språk, lite dependencies, indenteringsguider, folding (plus-tecknen du pratade om), och mycket mer.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Men den är väll konsoll? Eller?
Förresten så blir splits töntigt när man har drygt 20 filer öppen...

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Hedersmedlem

gVim finns, som använder sig av GTK, finns även kVim för KDE.

Nja, beror på. Nu arbetar jag mycket sällan med 20 filer samtidigt (jag arbetar med en sak i taget på projekt, inte hela projektet på samma gång), men det handlar nog mest om vad man är van vid.
Jag tycker att det känns töntigt om man ska behöva ha 20 filer öppna exakt samtidigt. Man kan dessutom göra så att splitsen stackar sig på varandra om man säger (finns mycket magi). Sedan finns det stöd för buffers och annat hyss som jag inte satt mig in i än.
Kort sagt, Vim är en mycket kapabel texteditor.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Re: Letar text editor.

gedit har syntax highlighting, radnummrering, tabbar, listor, tab/space-tabbning, multipla radindrag, rättstavning, Python-konsoll, m.fl. Det är också väldigt enkelt att använda jämfört med t.ex. Vim eller Emacs. I alla fall för de som inte vill spendera en vecka för att lära sig grundkommandona för att kunna spara, klistra in text, m.fl.

Ett annat alternativ är Scribes som har "word completion", men saknar dock tabbar eller fillistor. I stället öppnas varje fil i sitt eget fönster.

Scribes: http://scribes.sourceforge.net/
gedit: http://www.gnome.org/projects/gedit/

Permalänk
Medlem

Gvim, har tabbar, gui, radnummrering och mycket mer... Vim är överlägset.

Permalänk
Medlem

Annars finns fte http://fte.sourceforge.net/

/red: skall vara fte och inte ftp som är något helt annat

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen. Jag ska ge alla editors en rejäl genomkörare och se vilken jag gillar.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Hedersmedlem

Både gedit och scite har en prestandaproblem (startuptid, fast även under användade på en celly 450, en editor ska fan inte gå segt) och störande tab-defekter(tabbarna försvinner ut till höger när de blir för många).

Jag vill ha alla filer i mindre projekt öppna samtidigt, i tabbar. Vill kunna kika runt enkelt. Tex leta ta en titt i någon headerfil, kolla någon implementationsdetalj i någonstans, även om man arbetar på en annan del. Dessutom är det smidigt att öppna alla källkodsfiler i projektet samtidigt (med ett litet script som sorterar implementation/header ihop när det gäller c/cpp).

Har kännt mig lite hemlös på editorfronten sen jag var tvungen att överge nEdit pga inget utf-8-stöd.

:(.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Prestandaproblem är inget som jag behöver oroa mig för. Visst tar det kanske 2-3 sekunder att starta, men kom ihåg att jag är en före detta Windows andvändare och ser även det som snabbt.

Dom små problemen med tabbarna får man ju hoppas att dom tar å fixar snart, det kommer nog snart, iallafall om nån pushar dom lite.

Alla tabbar uppe samtidigt äger! Speciellt när man håller på med en hemsida som man har fulkodadat php på och har världens mest ologiska hemsidekod. Då är det bra att kunna bläddra igenom och hitta det man letar efter snabby och enkelt.

Visa signatur

Dur ru - dum.