Permalänk
Medlem

Macbook. Billigaste Vs lite dyrare..

Är i färd med att köpa en Macbook. Men frågan lyder..

Om ni har dessa val och tänker både ekonomiskt och prestandamässigt i slutänden. Hur gör ni då?

Köpa 2 GHz:aren. Billigaste versionen och addera med minnen (1Gb) (vilken typ och pris?) och skaffa större HDD (typ och pris?) från annan tillverkare. Bör bli billigare än att skaffa via Apple? Kan detta bytas själv utan att garanti blir lidande?

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

på macbook kan du byta minnen och hårddisk själv utan att garantin ryker, på macbook pro kn man bara byta minnena utan att garantin ryker.

jag personligen skulle inte köpa billigaste versionen, alltså 1,83 Ghz modellen. kanske inte för att processorn är långsammare, utan för att man inte får med dvd brännare i den. då säger vissa att man kan ju köpa en extern dvd brännare billigare, men då säger jag att då försvinner ju meningen med bärbart, jag vill då inte släpa runt på en dvd brännare löst. för jag vill ju kunna bränna när som helst och var som helst och inte behöva planera när jag ska bränna o när jag då ska ha med brännaren.

angående hårddisk, så beror det på, ska du bara uppgradera från 60 till 80 Gb är nog apple rätt billiga. visst kanske man kan få det nån hundralapp billigare genom att göra det själv, OM man lyckas sälja den fisk man får med för en bra slant, men finns ju ingen garanti för man får bra för den + att det är massa jobb :D, börjar man dock räkna på 100 eller 120 diskarna, så vetefan om det inte lönar sig o fixa egen disk.

angående ram, så skulle jag i vilket fall som helst köpa till minst 1 st 1 Gb sticka, för osx är drägligt med 512 Mb minne, det är den ända punkten där apple snålat. men köp inte från apple då, för på minne är de snuskigt dyra. köp twinmos (dessa: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316533 ) eller kingston (dessa: http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc... ), köp för allt i världen inte corsair, för de funkar inget vidare i macar.

själv kör ja en vit 2 Ghz med 2 Gb ram och så la ja till så att den har 80 disk istälelt för 60 som annars är orginal. så har ja en extern 400 disk för lagring

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Jag beställde 1.83Ghz Macbook. Med 80Gb HDD och 512mb ram.

Sen la jag till iPod dock och mini DVI - DVI kabel. Det gick på mycket mindre än mellan modellen. Har 4st datorer här hemma med DVD-brännare.
Måste jag bränna lägger jag filerna på extern HDD o bränner på en annan dator.

Om jag inte kunde lösa bränningen på det sättet så hade jag köpt mellan modellen.

Permalänk

jag tycker du köpte rätt, jag skulle nog valt detsamma som du Alex!

Permalänk
Medlem

Jag måste nog ha DVDbrännaren i min.
Ni vet inget om det där med att byta minne och HDD själv?

Visa signatur

Permalänk

Man kan byta själv. Killen på shoopen där jag handlade visade hur allt funkar. Man fick ta i ganska hårt, men det såg inte allt för svårt ut.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Jag måste nog ha DVDbrännaren i min.
Ni vet inget om det där med att byta minne och HDD själv?

?? skrev ju det, att man får byta det utan att garantin går. och att byta minne själv var klart ekonomiskt försvarbart, föreslog till o med minnen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
?? skrev ju det, att man får byta det utan att garantin går. och att byta minne själv var klart ekonomiskt försvarbart, föreslog till o med minnen

Ska jag vara ärlig missade jag HELA ditt inlägg haha. För tidigt på morgonen..

Vad kör du för extern HDD? Kanske man bör satsa på billigaste GHz och sedan proppa i mer minne och extern HDD istället. Låter nästan klokast?

Återkommer med mer frågor om det dyker upp. Tack för svaren so far

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Teknikmagasinet har Lacie Porche 250GB USB HDD för 999:- som hor applestore ligger på typ 1300:-

Det är helt och och sjukt snygg

http://teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gytch
Teknikmagasinet har Lacie Porche 250GB USB HDD för 999:- som hor applestore ligger på typ 1300:-

Det är helt och och sjukt snygg

http://teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product...

Det finns ingen vinst i hastighet att gå på en med Firewire istället? Jag kan vara helt ute och cykla nu

Funderar på om jag ska behålla min 19" samsung skärm. Kör ni ofta med extern skärm hemma ni som har?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns ingen vinst i hastighet att gå på en med Firewire istället? Jag kan vara helt ute och cykla nu

Funderar på om jag ska behålla min 19" samsung skärm. Kör ni ofta med extern skärm hemma ni som har?

Du vinner lite prestanda med FW då den tekniken inte stjäl någon som helst kraft från processorn, vilket USB gör. Kan vara värt att tänka på om man exempelvis ska ha en hdd inkopplad mycket. En annan fördel är att man ofta har en del småprylar inkopplade i USB-portarna, då kan det vara skönt att lasta över något till FW också!
Alltså, jag tycker du ska köpa en disk med FW (och USB, brukar vara båda).

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

...sen ska det väl vara jämnare flöde med FW oxå...som gör att den reella hastigheten blir lite bättre.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
...sen ska det väl vara jämnare flöde med FW oxå...som gör att den reella hastigheten blir lite bättre.

Det låter rätt ja. Har en miniDV filmkamera och den kan bara lasta över okomprimerad data i firewireläge just pg.a detta. Då är det firewire som gäller där.

Lutar åt en vit 2GHz med 80Gb HDD och 512Mb RAM. Senare att införskaffa blir extern Firewire HDD och minst 1Gb RAM

Någon som vill köpa en PC?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska jag vara ärlig missade jag HELA ditt inlägg haha. För tidigt på morgonen..

Vad kör du för extern HDD? Kanske man bör satsa på billigaste GHz och sedan proppa i mer minne och extern HDD istället. Låter nästan klokast?

Återkommer med mer frågor om det dyker upp. Tack för svaren so far

hehe, så kan det vara

personligen skulle ja inte klara mig utan dvd brännare. till saken hör att extern hårddisk kan du alltid köpa till efter, men superdriven/dvd-brännaren blir svårare att köpa i efterhand, om man inte vill ha en extern spelare, vilket jag inte vill ha då det som sagt förstör bärbarheten i en bärbar dator.
den 80 gb disk jag har i macbooken är tillräkligt när jag är hemifrån, så den externa disken behöver ja inte ha med.
så för mig låter det inte klockast, det klockaste tycker ja är att köpa mellanmodellen o köpa till lite minne direkt, för 512 mb är verkligen inte kul i macbooken många som är nya på mac o klagat på att den inte är så snabb som de väntat sig har kört med 512 Mb o när de petat i så att de fått över 1 Gb så har de vips tyckt att allt gått skitsnabbt
och sen när man har råd köpa till en extern disk.

själv kör ja med ett Hårddisk chassi som ser ut som en mac mini (hade den till mac minin jag hade innan) och en 400 Gb seagate disk som jag själv petat i, men det mesta bör funka. jag skulle dock köpa en emd antingen bara firewire eller så med både firewire och usb2 då firewire är snabbare på stora filer än usb2, firewire kan hålal en högre jämn fart, speciellt så märks det att firewire kontakten är snabbare på macbooken. usb2 är snabbare på papret, emn i verkligheten är usb2 bara snabbare på små filer, då den bara kan nå sin tophastighet under korta stunder, medans firewire, som är aningens (väldigt lite) långsammare kan ligga på sin tophastighet länge.så ska man föra över 100 st 1 Mb filer är usb2 snabbare, men bara lite, ska man föra över 100 Mb i en fil, så är firewire snabbare, o min erfarenhet är att det är rätt mycket snabbare till o med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste om stora problem med avstängning. Någon som har den som kan berätta? Fungerar, fungerar icke?

Visa signatur

Permalänk

jo jag läste också nåt om det, skulle tydligen vara pga. batteriet eller nåt.. är inte säker dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Läste om stora problem med avstängning. Någon som har den som kan berätta? Fungerar, fungerar icke?

är några som råkat ut för det, men verkar som om det är batteriet som är felet. har de kommit på nu, verkar tagit ett tag för dem o lista ut det.

har själv haft min i 3 månader snart o inte upplevt nå som helst problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar Airport express som en router? Eller behöver man en "riktig" router mot modemet och sen kör man den som slav?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Funkar Airport express som en router? Eller behöver man en "riktig" router mot modemet och sen kör man den som slav?

Den funkar som både och.

* Du kan använda AirPort Express som din enda router och koppla ethernet till ADSL-modemet, USB till skrivaren och ljudsladden till stereon.

* Du kan använda den som en slav, helst mot den stora Airporten då den konfigurerar sig själv, eller mot annat trådlöst nät. Dessutom kan du använda den som en brygga, alltså kan du använda ethernetporten för att koppla in ytterligare enheter som inte har trådlös access.

En annan underbar funktion med Airport Express är att du har fyra snabbinställningar som gör att du enkelt kan ta den med dig till kompisar, hotellrum eller liknande och enkelt byta mellan fyra olika inställningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av network23
Den funkar som både och.

* Du kan använda AirPort Express som din enda router och koppla ethernet till ADSL-modemet, USB till skrivaren och ljudsladden till stereon.

* Du kan använda den som en slav, helst mot den stora Airporten då den konfigurerar sig själv, eller mot annat trådlöst nät. Dessutom kan du använda den som en brygga, alltså kan du använda ethernetporten för att koppla in ytterligare enheter som inte har trådlös access.

En annan underbar funktion med Airport Express är att du har fyra snabbinställningar som gör att du enkelt kan ta den med dig till kompisar, hotellrum eller liknande och enkelt byta mellan fyra olika inställningar.

Min vän kör airporten men hävdar att räckvidden är så där? Kanske bättre att slå till på en dedikerat router som gör det kalasbra och sedan köpa denna pluggen senare.

Fler frågor:
Kan man köra MS office for mac på macbook. Tänker på om INTEL ger problem?
Tänker på detta paket. Word jag är ute efter i första hand.
http://macoteket.se/product_list.jsp?group_id=49812&product_i...

Visa signatur

Permalänk

jag har haft en sådan lacie porsche 250gb och jag tyckte inte det var någon bra disk.

den lät mycket och hade hög temperatur pga plastchassit. jag skulle rekommendera en så stabil extern hårddisk som dämpar vibrationer och därmed ljud. samtidigt bör disken inte ha ett plastchassi utan snarare aluminium.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi ändå är inne på lite tillbehör på den här tråden så snattar jag den lite utav skaparen.

Jag har 100mbit fiber, och vi alla vet att hittills finns det inget trådlöst nätverk som kan ge detta. Men jag gillar tanken på att köra Airport trådlöst till en stereo, så här kommer nu min fråga:

Kan jag köra en nätverkssladd till min macbook för internets skull, och sen bara ha min airport som en slags trådlös dosa till stereon?

Permalänk
Medlem

apples Airport express är rätt dyr för vad man får. varför inte köpa en helt vanlig trådlös router. t.ex. Belkin. har en sådan och den har funkat riktigt bra.

angående hårddisk, så har ju just lacie porche modelelrna fått en hel del kritik för att de blir varma, då höljet i plast inte transporterar bort värme så bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
apples Airport express är rätt dyr för vad man får. varför inte köpa en helt vanlig trådlös router. t.ex. Belkin. har en sådan och den har funkat riktigt bra.

angående hårddisk, så har ju just lacie porche modelelrna fått en hel del kritik för att de blir varma, då höljet i plast inte transporterar bort värme så bra

Kommer nog satsa på denna.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319606

Visa signatur

Permalänk

Najs, den 3com verkar redigt skön! Men Macbook pallar ju bara 54mb/s routers? Eller kan man använda denna också, bara att den körs i 54?

Mina familjemedlemmar vill ju gärna ha så snabbt W-LAN som möjligt, så det kanske är bra om jag köper den. Då kan väl de köra 100 (Stationära PC's) och jag 54?

Eller blir det mkt krångligt såhär?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Najs, den 3com verkar redigt skön! Men Macbook pallar ju bara 54mb/s routers? Eller kan man använda denna också, bara att den körs i 54?

Mina familjemedlemmar vill ju gärna ha så snabbt W-LAN som möjligt, så det kanske är bra om jag köper den. Då kan väl de köra 100 (Stationära PC's) och jag 54?

Eller blir det mkt krångligt såhär?

Din dator (Macbook) kommer köras i 54Mbps, medans dina familjemedlemmars datorer körs i 108Mbps (om de nu har stöd för det).
Att de sedan inte kommer upp i 108Mbps på långa vägar är ju en annan femma dock. De kommer kanske upp i hälften beroende på signalförhållande.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

som sagt, bara den stödjer 802.11g så kommer macbooken kunna utnyttja sin fulla hastighet över wlan. sen kan man ju ha andra datorer som stödjer den ännu snabbare (som väll är en icke fastslagen standard) tekniken.

sen äre ju som -=fredrik=- säger, man får sällan/aldrig ut den hastigheten som de sägs klara, men har man t.ex. en 54 Mbits anslutning så får man kanske ut 25, vilket är fullgott för de flestas internetlinor vill man tokladda från annan dator o inte finner sig i att inte få ut mer så kopplar man ändå in sladd.

hur mycket jag får ut över min vet ja inte, då jag inte laddar från andra datorer på nätverket, utan allt från internet, o då klarar min router o dator mer trådlöst än va mina 12 Mbit internet klarar

Visa signatur