SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Läser slarvigt gör jag uppenbarligen....

Visa signatur
Permalänk

En begagnad motor till fönster elhissarna på en bil?? kan du säkert få loss för nån hundring på skroten å så går den på 12v

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
En begagnad motor till fönster elhissarna på en bil?? kan du säkert få loss för nån hundring på skroten å så går den på 12v

Bra tänkt, men det är redan nämnt och vet du hur stora saxliftarna till fönsterhissarna är? tar oftast upp hela dörren... på längden

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

han ska ju bara hissa upp en lucka en fönster hiss eller vindrute torkare är otolig overkill för det, varför ha en motor som är så stor i ett dator chassi, ofta en del mindre än en colaburk, räcker ju men en minimotor eller dylikt, själv skulle jag modda ett servo.
eller varför inte bara köre en startmotor till en bil...eller varför snåla, nån som har en gammal truck stådendes?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
han ska ju bara hissa upp en lucka en fönster hiss eller vindrute torkare är otolig overkill för det, varför ha en motor som är så stor i ett dator chassi, ofta en del mindre än en colaburk, räcker ju men en minimotor eller dylikt, själv skulle jag modda ett servo.
eller varför inte bara köre en startmotor till en bil...eller varför snåla, nån som har en gammal truck stådendes?

Har väl lite med ljudet o göra också
Därför tycker jag Pneumatik vore fett

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem

hydralik?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför många måste mobba min idé! Det är väl iaf något unikt över det. Jag menar när ni moddar datorer här inne så ser de oftast likadana ut i grunden och efterliknar varandra. Gravyr, sågat ut bitar och byggt om inuti men det är sällan jag ser ni kopplar in saker likt det här så varför inte se möjligheterna i det. För det gör jag iaf och det kan bli rätt häftigt. *trucken var väl lite onödig?*

Har som sagt en del idéer och jag avbeställde mitt Lian Li Modular Cube Case faktiskt för att bygga ett eget så har beställt plåt för detta. Så jag får mer utrymme att bygga i nu, vilket gör det enklare.

Permalänk
Medlem

var ju ironi för alla vill att du skall andvända tok overkill feta motorer till att få upp en lucka som väger kanske max nått kilo

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skäller inte, menar mer bara att vi ska försöka hålla oss till idéerna och inte gå överstyr Finns säkert fler förslag på att lösa det här. Pneumatik låter väldigt klokt, tyst o hela kittet kan jag tänka mig men det kostar säkerligen en hel del. I så fall köper jag det när min plånbok tillåter.

Har sett på det så kallade doom3 chassit att där finns väggar/dörrar som rullar in och sådant med elektronisk utrustning.

Permalänk
Medlem

Stark, och någotlunda snabb motor kan nog hittas i en billig skruvdragare. Helst dock en sån där liten en som inte är större än ett R20- batteri. Men... Det är klart, spelar storleken ingen roll går nog en borrmaskinsmotor bra också... Ett tips btw, ska du koppla in en motor (Typ 12 volt å dyl), driv den med en ringkärne- eller järnkärne- trafo eftersom vid till / frånslag blir det strömspikar som kan kvadda moderkortet och/ eller de övriga enheterna.

Förslagsvis iaf, skippa pneumatiken eftersom det kan bli snordyrt.
Jag hade nog gått vägen med drev, spiraldrev, kedja och en (Steg?-)motor, sen kanske en pissburk (Typ gammal härke- dator) för att styra dem, eller om det bara är fasta positioner; Gränslägesbrytare. Pneumatik är förvisso ql å pilla med, men DYRT som f@n, sen ska man ha magnetventiler för att få lite snits på det hela..

Kan lätt sluta med några tusenlappar, när man kan skrapa ihop lite pill & plock från närmaste järnaffär / Clas Ohlson / andra ställen, för en bråkdel av kostnaden.

Du beskrev att du skulle höja & sänka enheter, och massa annat skulle ta plats å så... Men... Om i så fall, när du sänker / höjer enheterna, tar de inte plats då..? Vilket egentligt syfte skall hissen ha, eller är det bara för syns skull..?

I vilket fall som helst skulle jag nog rekommendera min lösning med en motor, drev osv.
En ram med en platta; Om man föreställer sig en yttre ram, med en rörlig innanför, som en vanlig hiss (Typ i byggnader, mathissar etc...). Glidlager kan rekommenderas (Bör ej smörjas med fett eftersom det 'segar ner' men smörjer bra dock, men samtidigt ökar drivmomentet markant jämfört mot tunn olja).

Inre ramen bör dock bestå av minst 2 st spiralskruvar eller spiraldrev (Skruv kräver hög hastighet, men ger ett bra hållmoment), och då förslagsvis monteras diagonalt med 2 st enkla axlar även de diagonalt.
Sedan montera ett drev eller en wire på spiralskruvarna, som du kopplar till ett drev eller hjul (Lämpligtsvis med kedja) på motorn.

Gör man detta rätt är enda skrymmande på den sidan där motorn monteras. Gränslägesbrytare (2- polig rekommenderas så att man kan växla polaritet så att det går att direkt bryta strömmen utan att man måste krångla till det ytterligare med ytterligare kablar & sånt) monteras på insidan mellan skruven och ena axeln för att på så vis slippa uppta allt för mkt utrymme. Stoppskruvar och dreven / hjulen är det enda som skrymmer över och under med några millimeter beroende på konstruktionen.

Ett tips, inget mer, inget mindre ;0)

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony