Permalänk
Medlem

X-XTX eller GTX?

Hejsan. Jag står lite i valet och kvalet - ska jag välja ATI's X1950XTX eller nVidia 7900GTX? Jag spelar rätt så mycket, så vilket ger mest prestanda/grafik? Tack.

Permalänk
Medlem

x1950xtx

Visa signatur

Packardebell IXTREME 8340 | AMD Athlon64 3500+ | NEC DVD-RW 3530 | 2x512MB ddr400 pc3200 | Seagate 250GB SATA | Geforce 6800le 256MB PCIe | Sound Blaster Audigy SE | Razer Diamondback | altec lansing 251 | hp pavilion mx70

Permalänk
Medlem

Ok den är lika billigast av de två så då blir det säkert den :). Kom gärna med mer "förslag"!

Permalänk
Medlem

Re: X-XTX eller GTX?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brahman
Hejsan. Jag står lite i valet och kvalet - ska jag välja ATI's X1950XTX eller nVidia 7900GTX? Jag spelar rätt så mycket, så vilket ger mest prestanda/grafik? Tack.

Ingen av de. DU har ett väldigt bra grafikkort. Vänta på dx10 istället. Mer prestanda för pengarna.

Permalänk
Medlem

Håller med "Frixos"

Ett 7800GT räcker gott fram tills dom nya DX10 korten kommer

//Boman

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem

varför vänta på DX10 korten när de första DX10 spelen kommer om typ 1 år ?

däremot är det som sagt sant att 7800GT håller ett tag till. men jag väntar då fan inte på några DX10 kort X1950XTX ska jag ha

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk
Medlem

Om man ska vänta hela tiden så kommer man aldrig att köpa något.

Mitt råd är köp ett x1950xtx om du vill uppgradera.

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Widde
Om man ska vänta hela tiden så kommer man aldrig att köpa något.

Mitt råd är köp ett x1950xtx om du vill uppgradera.

/Martin

det kommer vara ett onödigt köp! Han får väldigt bra prestanda med det kort han redan har.

Permalänk
Medlem

dx 10 kort kommer ju innan jul! ingen väntan alls.. totalt meningslöst köp om du köper nytt!

Permalänk
Medlem

Kommer DX10 korten komma innan jul? Nog kan jag vänta på det - men vad för priser kommer dessa kort ligga på :)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brahman
Kommer DX10 korten komma innan jul? Nog kan jag vänta på det - men vad för priser kommer dessa kort ligga på :)?

Är väl antagligen dom priserna det brukar va. Det bästa kortet i serien kostar 5-6k, det näst bästa 4-5k etc

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd

MMEmmem
r
krsg
dsf
g
dfg

g
g

g
dgf
gf
fd
gdf
g

Dx10, förfan lägg ner tjatet, om han ska vänta på dx10 kan han lika gärna vänta på dx11 eller dx12 och ett bättre windows och nyare processorer också!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

OK. Kan man säga att 7950GX2 är det "värsta" kortet ute idag?

Permalänk

Du kommer bara bli besviken på att skillnaden inte blev speciellt stor om du byter från 7800GT till nått av dom vassare korten som finns nu , jag skulle ha väntat ett tag tills något vassare komer ut (R600/G80).

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Allså detta tjat om DX10 hit och DX10 dit, DX10 kommer inte att fungera förrens vista kommer ut iaf, och när det kommer ut på marknaden vet endast gud. Om du känner för att uppgradera så gör det, jag skulle valt Radeon 1950XTX mellan dina val

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Div1ne
Allså detta tjat om DX10 hit och DX10 dit, DX10 kommer inte att fungera förrens vista kommer ut iaf, och när det kommer ut på marknaden vet endast gud. Om du känner för att uppgradera så gör det, jag skulle valt Radeon 1950XTX mellan dina val

Men han kan endå köpa ett dx10 kort, använda det på windows xp, kortet stöder ju även dx9, och detta kort kommer säkert vara bättre än x1950XTX, och sedan när vista varit ute ett tag så kan han skaffa det och köra med dx10 grafik. Mycket smartare än att köpa ett X1950XTX. Han märker inte tillräckligt stor skillnad för det priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Men han kan endå köpa ett dx10 kort, använda det på windows xp, kortet stöder ju även dx9, och detta kort kommer säkert vara bättre än x1950XTX, och sedan när vista varit ute ett tag så kan han skaffa det och köra med dx10 grafik. Mycket smartare än att köpa ett X1950XTX. Han märker inte tillräckligt stor skillnad för det priset.

mm visst så har vista varit ute ett tag, men det är BETA och ja nyare kort brukar vara bättre i en serie. Men nu va valet mellan ett Radeon 1950XTX och ett Geforce 7900GTX som det gällde, om han hade velat ha ett DX10 kort så hade han säkert skrivit det. Så du menar att han skulle märka så stor skillnad på ett DX10 kort då, så att det skulle vara värt det?

Permalänk
Medlem

Om man endå ska spendera så pass mycket pengar på att g-kort som ett 7900GTX kostar så hade jag sparat en liten liten slant till och köpt 7950GX2 Helt tveklöst!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Div1ne
mm visst så har vista varit ute ett tag, men det är BETA och ja nyare kort brukar vara bättre i en serie. Men nu va valet mellan ett Radeon 1950XTX och ett Geforce 7900GTX som det gällde, om han hade velat ha ett DX10 kort så hade han säkert skrivit det. Så du menar att han skulle märka så stor skillnad på ett DX10 kort då, så att det skulle vara värt det?

Sålänge han inte är rikemansbarn så är det smartast att ha sitt kort kvar. Det är inte precis sämst, det klarar att köra dagens spel i rätt höga upplösnngar, och sedan införskaffa ett Dx10 kort.

Så du menar att han skulle märka så stor skillnad på ett DX10 kort då, så att det skulle vara värt det?

Om det inte är värt pengarna att köpa ett DX10 kort för prestandaökning, varför ska han då köpa X1950XTX/7900GTX?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Sålänge han inte är rikemansbarn så är det smartast att ha sitt kort kvar. Det är inte precis sämst, det klarar att köra dagens spel i rätt höga upplösnngar, och sedan införskaffa ett Dx10 kort.

Så du menar att han skulle märka så stor skillnad på ett DX10 kort då, så att det skulle vara värt det?

Om det inte är värt pengarna att köpa ett DX10 kort för prestandaökning, varför ska han då köpa X1950XTX/7900GTX?

Men man är trög om man sparar till dx10 kort också, första serien kommer säkert vara buggig, andra eller 3dje serien av dx10 kan man köpa, runt höst/vinter 2007 eller vår 2008!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Men man är trög om man sparar till dx10 kort också, första serien kommer säkert vara buggig, andra eller 3dje serien av dx10 kan man köpa, runt höst/vinter 2007 eller vår 2008!

Den första serien kommer inte behöva vara buggig, och jag tror knappast att man kommer få vänta tills våren 2008 för ett buggfritt grafikkort. Men prestandaökningen från 7800gt-X1950XTX/7900GTX är för liten för att lägga ut sådär mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caop!
dx 10 kort kommer ju innan jul! ingen väntan alls.. totalt meningslöst köp om du köper nytt!

Kommer dx10 korten före dx10 kommer? För det kommer ju med vista och det kommer ju inte före jul....

Visa signatur

Vääärstingen :P
Intel Core 2 Duo E6600 | Asus P5W Dh Deluxe | Kingston 2gb Pc6400 DDR2 | Sapphire X1950XTX | Antec P180 | Antec NeoPower 550W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sempron
Kommer dx10 korten före dx10 kommer? För det kommer ju med vista och det kommer ju inte före jul....

Japp de kommer före Vista. Varför? För att Microsoft är sega. Lansering sköts upp, men det gjorde inte lanseringen av grafikkorten.

Permalänk
Medlem

det är nästan komiskt att läsa sådana här trådar...
grabben frågade vilket av dessa kort som var bäst, inte hur stor prestandaökning det skilljde mellen dessa kort och det han har nu...
dessutom är det väl bättre att driva eran DX10 konversation i en separat tråd eller via pm....

Ont: Jag skulle köpa x1950xtx men vilket kort du än köper så tror jag du kommer bli nöjd

Permalänk
Medlem

Om jag hade ett 7800gt skulle jag inte uppgradera. Jag skulle väntat och SE vad hur mkt dom kommande DX10 korte överpresterar i Dx9.

Dom kommer ha bra mkt högre klockhastigheter och mera pipes antagligen så dom lär rocka i Dx9. Dx10 aplikationer skiter jag fullständigt i.

Står det mellan x1950xtx och 7900gtx så är det x1950xtx som gäller.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Nya generationens kort kommer antagligen komma i oktober. Personligen skulle jag vänta en månad eller två och låta dagens kort sjunka i värde

Edit: GF1950GT verkar nog bli lite intressant förövrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caop!
dx 10 kort kommer ju innan jul! ingen väntan alls.. totalt meningslöst köp om du köper nytt!

Sen är det ju kul ifall de första DX10 korten blir som FX serien... med andra ord, helt bortkastade pengar.

Köp det jävla X1950XTX kortet. Det är idag det bästa om man inte räknar med 7950GX2, men det är 2 kort ihopbyggda till 1, så det endast tar 1 PCI-E plats.
X1950XTX är dessutom billigare än 7950 korten...

Det kommer inte vara värt att vänta på DX10 förrän DX10 verkligen FINNS, och ANVÄNDS!!!
DX10 finns inte än, det kommer komma till Vista... Vista har inget release datum än, men det kommer kort som stödjer DX10 i vinter... tänk lite.

Jävla tjat om DX10 varenda jävla dag...

Nu kanske ni undrar varför jag reagerar så här, och det ska jag berätta. Varenda dag jag ser en ny tråd om "vilket kort ska jag köpa" är det alltid samma fråga "är det värt att uppgradera då MED TANKE PÅ DX10!!!".. och man blir trött på det! Det finns ett bra dussin trådar om samma sak. D:
SAmt så är det antingen frågan om X19XX eller 79XX kort...

Ursäkta, men jag behövde vädra lite. :/

Permalänk
Medlem

apamedvapen, håller med dig på de flästa punkter. D.v.s jag kommer inte börja tänka på dx10 förens det är etablerat och Vista finns ute då men egetligen som först har använding för sitt Dx10 kort. Men även när Vista då finns ute så skulle inte jag gå och köpa mig ett operativ system som de första servicepacksen inte finns ute till. Alla som har prövat och köra Winxp utan någon som hällst servicepack vet vad jag pratar om. Och med största sannolikhet så kommer det vara likadant med win-vista i början. Slutsats, om man ska "vänta på dx10" vad ska man då vänta på när det finns ute? Id/dator branshen är troligen den bransh som utveckligen går som snabbast i. Vill man ha highend grejor så måste man uppdatera sig väligt ofta! Alltså det går inte att vänta för det finns _ALLTID_ något nytt att vänta på.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Msh!, där sa du en vettig sak! Jag komemr inte helelr skaffa Vista förrens det funnits iallafall ett par månader... alla buggar o vidare blir för mycket.
Jag komemr säkert köra WinXP pro i säkert ett eller två år till innan Vista blir ett måste.

Permalänk
Medlem

Fliker in med en röst för 7900GTX, prestandan är topp och drivrutinerna fungerar betydligt mkt bättre än till motsvarande ATI kort.

Sitter själv med ATI på min andra burk och måste säga att det brister rejält på vissa grundinställningar som tex. låsning av hz.
Har provat alla tänkabara drivrutiner, officiella som hemmapulade utan bra resultat.

Å angående DX10, att vänta på nått som än inte fått ett release datum e ganska korkat.
Du kan få vänta lääänge...

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]