Problem vid klockningsförsök E6300
*Uppdaterat******************************************
Ikväll har jag suttit och testat mer med F4 sen F5 sen F6 beta biosen utan resultat.
Gick sedan tillbaka till F3 biosen och satte minnet på 2.0(1:1) höjde FSB till 333 sen 350 sen 400. Inget annat disablat eller höjt/ändrat.
Det funkar klockrent nu verkar det som, tempsen ligger på 52 grader efter 2 timmars stabilt Prime95.
Så tack för tipset om att testa en gammal bios. Denna posten kanske hjälper någon annan som har liknande strul.
Lite info:
Super Pi: 19sek, oklockat 29sek
3d Mark 2001: 38623p, oklockat 27720p
3d Mark 06: 6114p, oklockat 5406p
NU är det dags att ge sig på grafikkortet
Tack igen!(en lycklig förstagångs datorbyggare & Klockare)
Hej
Satte ihop min nya dator för ett litet tag sedan, allt gick problemfritt och datorn är stabil med bra temperaturer, coretemps visar 32-33 Idle och 39-40 vid Load.
Mitt system:
E6300(Zalman 7700CU)
Gigabyte DS-3. F4 bios
X1900XT 512mb(Zalman Vf900)
Geil 2x1GB PC6400, 1,8V
Hiper 580w
1 sata HDD
1 Ide HDD
Dvd brännare
floppy
NU till problemen. Jag följde N00b guiden på tomshardware(och här) för conroe klockning och gjorde exakt som det står där. När jag ställt fsb på 333 så blir det problem(windows stöter på problem o vill starta i felsäkert läge + datorn piper till rejält vid första rebooten efter ändringarna) direkt vid reboot trots att jag höjt alla volt o likn som den säger att man ska göra.
Testade sen på 300 fsb och då bootade den(inget högt pip vid rebooten) men fick fel i prime95 inom 1 min,temp höjdes ca 2 grader på båda cores + när jag drog igång CPU-Z + prime + coretemp samtidigt reboota datorn automatiskt.
Jag återställde allt(load optimized defaults) testade datorn i prime,3d Mark och allt är som i början utan problem.
Jag testade att höja enbart fsb men blir samma sak vid 300. stabil vid 285 dock men ej högre.
Testat o höja enbart Vcore lite utan förbättring, likaså Vdimm utan resultat.
Det funkar att köra minnena i 800mhz.
Jag får helt klart ok siffror i de 4:A 3D Mark testerna oklockat, Memtest,Prime torture är inga problem oklockat(8h).
Vad kan det vara som ger mig problem?
Tips och ideer mottages tacksamt, känns som om jag testat o försökt vad jag vet/kommer på och just nu bankar huvudet i väggen
Tack på förhand