Några transistorkretsar typ ULN2003B, relän (Halvledarrelän är att föredra då de är helt ljudlösa), en skruttig gammal hinkig dator som du kan undvara, DOS och Quickbasic (Väldigt enket faktiskt bara man tar sig tiden att lära sig några enkla 'manövrar')
Finns 8 + 3 bitar som är väldigt lätta att styra.
Förslagsvis ha TTL- kretsar som har latchade ingångar (Dvs, med minnesfunktion), och sedan en annan som med de "+3"- utgångarna från datorn styr mellan t ex. allt från 3- 9 olika kretsar.
Totalt kan du styra 3 x 255 olika positioner. Iofs, kan bli väldigt komplext om man vill styra så många 'lampor' lr whatever. Men, enda begränsningen är din fantasi...
Programmeringen är som jag skrev, väldigt enkel.
Man skriver bara:
OUT &H378,x
Där &H378 är adressen för LPT1, alltså skrivarporten
x motsvarar ett decimalt värde (8 bitar (8 st anslutningar alltså), vilket enkelt kan räknas ut genom att använda kalkylatorn i Windows för att 'bena ut' vilka 'tåtat' som skall användas genom att omvandla decimala värden mellan 0- 255 till binära tal (Räkna med 8 tecken. Visas t ex. 1010 i kalkylatorn fyller du på med 0: or ifrån vänster så det blir 00001010, vilket då betyder att, ifrån bit 0 till 3 är utgången noll volt, sedan bit 4 och bit 6 är 1: or (5Volt)).
OBS, det ser komplicerat ut, men det är faktiskt väldigt enkelt att genomföra om man bara ger sig f@n på't.
För tips & ideér är du / ni välkomna.
DOS är fortfarande upphovsrättskyddat tror jag, men inte omöjligt att få tag i. Alltid nån som har det.
Quick Basic 4.1 finns att tanka hem på nätet för den som är intresserad
http://www.qbasic.com/wbb/thread.php?threadid=89&sid=63a1df71...
Finns många tips & ideér på det forumet för hjälp med programmering.
Lycka till =0)
En sak till:
Bara för att programvaran är 'old school' behöver det inte betyda att det är dåligt.
Jag använder Quick BASIC lite då och då.
Mitt senaste projekt var en datorstyrd diskmaskin, som tyvärr inte blev klar eftersom man, som vanligt, inte har de resurserna man behöver. Sen att man har har 'kompisar' som faktiskt har resurser, inte ställer upp hjälper inte heller.
Mitt i allt kom en flytt till en ny och fräshare lägenhet in i bilden, och min diskmaskin passade inte in i mina planeringar, så jag skrotade skiten och köpte en ny istället.
Mitt nästa projekt tror jag kommer att bli ett larm tror jag...
Får se hur det ter sig, men det kommer nog att dröja ett bra tag skulle jag gissa på... Sååå mkt som ska fixas... Usch vad det är dyrt att flytta.