Zune, uppdaterad pris- och drm-information

Permalänk
Melding Plague

Zune, uppdaterad pris- och drm-information

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fett chans att de får mig att köpa en produkt där det finns begränsningar som bestämmer hur mycket man får lyssna på vissa mp3:or..

Permalänk
Avstängd

hellre en psp...
Med gta liberty city

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Fett chans att de får mig att köpa en produkt där det finns begränsningar som bestämmer hur mycket man får lyssna på vissa mp3:or..

Det är ju bara låtar från andra Zune-enheter det gäller, du kan ju lyssna på din egna musik hur mycket du vill.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Har en ipod 30 gig jag:D Och jag kan dela med mej bäst jag vill med den! hehe har ett nice program på den som heter sharepod.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Det kan du ju med zune också, för det här är väl bara när man delar trådlöst?

Permalänk
Medlem

Verkar som om att zune kan bli grymt bra, om det går att byta ut firmwaren till en "bättre".

Permalänk
Medlem

Ska köpa en

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Tror det kommer bli svårt i början för Microsoft, Apple har ett redigt försprång. Samtidigt ska det sägas att Apples Ipod inte är särskillt bra, EQn är värdelös och det finns ingen radio. Något som kunde ha fixats för evigheter sen om dom bara hade viljat.

Att kunna föra över saker trådlåst är ju guld värt, speciellt om det är gjort på ett bra sätt. Den som lever får se, men dom är på rätt spår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Det är ju bara låtar från andra Zune-enheter det gäller, du kan ju lyssna på din egna musik hur mycket du vill.

So? Du får bara använda din bil/tv/stereo/dator mellan tor-sön, men det är ju över helgen... låter det lika vettigt? Det är ju precis lika fel, även om det inte är ett totalt förbud. Har man köpt en pryl så är de ju ens egen, oh därmed basta, vilket är någonting som industrin måste inse nån gång också, vill de inte att man ska sprida saker, så lägg inte in funktionen... att begränsa den kommer bara reta folket som faktiskt skulle haft nytta och glädje av den. Men ok visst, håll koll på vad som är delat via andra spelare och begränsa antalet spridningar då, men inte antalet gånger man kan lyssna på låten, det är ju bara småsint och inbiten, bakåtsträvande girighet som ligger bakom en sån idé, även om de vi detta lag borde inse att spridning via internet/nätverk är det bästa försäljningsverktyg som finns om det används rätt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

ser mest den funktionen som en grej att få lyssna på polarens ny inlagda mp3 och gillar man den drar man hem och "köper" den på nätet. Smart tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad det är som gör er upprörda, ni kommer fortfarande att kunna spela de musikfiler ni kör över från datorn hur mycket som helt.
Begränsningen ligger i att man inte kan spela filer som har delats från en Zune till en annan hur mycket som helst, visst det hade givetvis varit trevligt om det inte hade funnits någon som helst begränsning men även i det formatet som implementeras i Zune tycker jag att det är en rätt trevlig funktion.

Då den också blir billigare än motsvarande ipod samt har radio och wifi så tycker jag att valet faktiskt just nu ser rätt givet ut (till Zunes fördel).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

+ att man kan c filmer o skit på den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
So? Du får bara använda din bil/tv/stereo/dator mellan tor-sön, men det är ju över helgen... låter det lika vettigt? Det är ju precis lika fel, även om det inte är ett totalt förbud. Har man köpt en pryl så är de ju ens egen.

Har tankat över en låt från en kompis har man inte köpt låten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
spridning via internet/nätverk är det bästa försäljningsverktyg som finns om det används rätt.

Det är ju precis det det som är meningen med hela grejen.

Permalänk

Bra pris ju! Men det kommer vara nåt som suger med den är jag säker på

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem

En förbättring är det i alla fall. Fast det jag är mer nyfiken på i nuläget är hur programmet som kopplas till zune kommer se ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Har tankat över en låt från en kompis har man inte köpt låten.

Det är ju precis det det som är meningen med hela grejen.

Hela grejen? Att begränsa det hela på detta sätt är väl knappast att använda det verktyg som fildelning kan vara på rätt sätt. Då hade det varit betydligt bättre med at begränsa antalet spriningar. Om de ändå ska hålla redan på vilka låtar man tagit emot och vilka man lagt in själv så är det ju redan upplagt för bra mycket bättre idéer, som. t.ex. att en låt bara kan skickas till X antal nya spelare innan den inte går att skicka längre. Eller kanske att man bara kan skicka låtar X antal gåner totalt. Då får man ju kontrollerad spridning utan att behöva handikappa musiken och reta upp och begränsa de som är intresserade av funktionen.

Och även om man ine köpt låten så gäller samma princip, vill de inte att man ska ha låten så lägginte till funktionen då, ch vill de verkligen ha funktionen så får de ju se till att göra det på ett vettigt sätt, vilket iaf jag inte tycker 3ggr/3dygn är. De kan ine både äta kakan och ha den kvar. Fast det är ju ett gammalt dilemma för underhållningsindusrin.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

fan asså jävla idioter som sätter sådana jobbiga begränsningar... DRM är jävulens påfund.. borde vara en grundlag mot sånt..

Permalänk
Medlem

Visst, DRM är riktigt illa. Men seriöst?
Kan man klaga på detta?

Tror ni att MS skulle släppa en mp3-spelare där man fritt får dela musik i dagens tider?
Förstå vad stämda de skulle bli...

Det här är nog det första, i mina ögon, berättigade användandet av DRM.

Dessutom så är det inte DRM på filerna utan spelaren vilket är positivt. Och säkerligen underlättar för de som vill ta sig förbi skyddet

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk är så negativa. Tycker ni inte om Zune så köpt den inte.
Sen om ni nu är Ipodfans så borde ni bli glada över att det kommer in ytterligare en stor aktör på marknaden. Vi kanske får se lägre priser på Ipods och på musik via internet.

Permalänk
Medlem

Lite intressant att folk klagar så mycket på Zune att de har minimala begränsningar men inte på iPod som enligt mig har klart större begränsningar, men men...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fe|ix
Förstår inte varför folk är så negativa. Tycker ni inte om Zune så köpt den inte.
Sen om ni nu är Ipodfans så borde ni bli glada över att det kommer in ytterligare en stor aktör på marknaden. Vi kanske får se lägre priser på Ipods och på musik via internet.

Jag vet inte hur positivt det är att just MS kommer in på marknaden. Det företaget har ju inte direkt gjort sig kända för att sälja på teknisk överlägsenhet.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

ipod är ju värre.där kan man inte dela med sig lite, utan tredejpartsmjukvara plus en dator

Citat:

Jag vet inte hur positivt det är att just MS kommer in på marknaden. Det företaget har ju inte direkt gjort sig kända för att sälja på teknisk överlägsenhet.

xbox ?

Permalänk
Medlem

Låter skitbra, men jag skulle aldrig köpa en. Detta enbart för att det är en Microsoft produkt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

undrar hur många här som tycker att det är skräp med drm och begränsningar bara för att rättfärdiga sin egen nerladdning och piratkopiering

Personligen tycker jag det är ett ganska vettigt alternativt. Microsoft skulle bli stämt sönder och samman om dom inte hade dessa begränsningar. Det är nog skivbolagens lobbyorganisationer man ska lägga skulden på om man inte gillar dagens syn på kopiering och fri delning.
När det gäller microsofts andra produkter så genomsyras folks åsikter av nått slags "tycka så för att alla andra tycker så" mentalitet. Visst kan jag hålla med om att windows 9x var totalt skräp, men på senare tid har microsoft börjat släppa riktigt vettiga grejer, det är trots allt inte ofta windows xp hänger sig eller gnäller, och när det gäller säkerheten kan användaren själv bestämma ganska mycket.
Det finns många som gnäller över microsofts os monopol men inte själv orkar sätta sig in hur tex linux fungerar. Om många av oss som hänger på sweclockers inte kan eller orkar lära sig hur ett annat operativsystem fungerar, hur ska då allmänheten göra det ?

slutligen gäller alltid att
Om man inte gillar det, köp det inte. Det samma gäller windows... om man inte gillar det och absolut inte tänker betala för det... varför använda det ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Låter skitbra, men jag skulle aldrig köpa en. Detta enbart för att det är en Microsoft produkt.

haha samma här faktiskt.

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Medlem

jag tycker att denna spelaren låter helt ok, och jag tycker faktiskt det är riktigt vettigt att man bara kan lyssna på låtarna 3gånger, som man fått av sina vänner. För eftere 3 gånger kan allt ha bestämt sig om den är värd att köpa eller ej.

Visa signatur

|EP-8RDA3| XP2500 @ 200*11 |minnen OCZ 2* 256 |SLK 900 |Power Color & vga silencer| HDD's 2*120gb + 80gb + 250gb + 200gb |Original volt
Gamla
(8kha+|Amd 1800+ @ 1680 mhz| GF3-ti 200 @ 233 533)Nu i min mors ägo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
undrar hur många här som tycker att det är skräp med drm och begränsningar bara för att rättfärdiga sin egen nerladdning och piratkopiering

Det är ju där det faller så pladask.
DRM skadar slutkunden och inte piratkopieraren...

Det är så patetiskt så det inte är sant. Ett DRM som inte skadar slutkunden på något sätt är jag inte emot. Men ett sådant kan inte existera (utan äkta AI) för det är omöjligt för ett DRM att veta om en kopia görs för privat bruk eller för piratkopiering. Dessutom så har inte DRM särskilt brett stöd.

Det här är väl ett mindre undantag eftersom det ger chans till fildelning som tidigare ej varigt möjlig och främst sker mellan olika personer (få tänker antagligen köper flera stycken Zune).
Att säga att det är bra är att ta i men ingen kan väl påstå sig vara förvånad över det. Konstigt vore det om man kunde dela fritt...

Permalänk

Någon som vet när den börjar säljas på den svenska marknaden?

Permalänk
Medlem

Priskrig! Priskrig! Priskrig!