Permalänk

Fixa segmentdisplay?

har fixat fram lite skrot nu idagarna och så har jag en ide för följande sak.
Nämligen att flytta de bägge displayerna intill varandra ( 4 st ) och sen tjuvkoppla de så att jag tex via switchar eller byglingar kan ställa in något tal tex 3.300 (mhz ) eller så

dock det största jag undrar över vad vill displayerna matas med? 5v?

jag har tänkt löda bort de 4 st och sätta på ett kretskort..

den fetare ledaren i mitten är det jorden eller plus? eller är displayerna polariserade som lysdioder är??

MBY du kankse har lite vetenskap om detta

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag har tror ja databladet till de där displayerna i skolan vi håller på å koppla såna. "Kursen digitalteknik"

och ja de är 5v de ska matas me

Permalänk

tack

har googlat lite och hittat lite saker.. dock på elfa står det att den ska matas med 2.1v per segment ?
dock så får jag inte ut vilken pinns som är jorden enligt elfa är den pinna ett vist streck men inget näms om jorden bara att dte är genensamjord vilket jag förstår..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Joo nu tänkte jag fel det är nog så. Vi matar kretsen till displayen med 5v sen ska det vara mett motstånd där imellan displayen å kretsen

Permalänk

okey då var det ju en annan femma

men om du nu håller på rätt mycket med det.. har inte börjat min kurs ännu så
så vet du vilket ben som är jord?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

om det är sånna vi håller på med matar man dom med binära tal dvs:

ben 1 , 2 , 3 ,4

1 0 0 0 = 1
0 1 0 0 = 2
1 1 0 0 =3

osv (med 1 menas det att den får en spänning)

vet dock inte vilken som är + lr -

Permalänk

binärt , deciamlt , bcd , hex klarar jag så det ska inte var några probs .. råkade ha sönder 2 st så får nog lägga en beställning på elfa istället på några helt nya 60 kr kosatar de förvisseligen men men..

tror att mitten benet på bägge sidor är gnd och alla de andra är ju plus för de mastas med 2-2.1v

tack tack

btw så skrev du det binäratalsystemet fel

0 0 0 1 = 1
0 0 1 0 = 2
0 0 1 1 = 3

rätt ska vara rätt ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

hoppsan det har du rätt i, tänkte lite fel där

Permalänk
Medlem

Man brukar använda en BCD-avkodare till 7-segmentsdisplayer. Praktiskt att inte behöva bry sig om vilka segment som skall tändas för att få önskad siffra… Avkodaren fungerar också som drivsteg.

Permalänk

okey. men det går lika fint o bara tjuvkoppla upp alla segment med switchar o liknande?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag har databladet i skolan kan kika vilka ben som ska jordas har för mig att de ska vara 2st per "siffra" lr va man ska säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Jag har databladet i skolan kan kika vilka ben som ska jordas har för mig att de ska vara 2st per "siffra" lr va man ska säga.

Det vore snällt blir nog så att jag får köpa någon helt ny kostar 12 kr men va f*n

kommer bli rätt kul bara jag kommer på ett någorlunda schema över hur jag ska koppla de med switcher

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

hehe okej då får du säkert datablad me iaf om du köper från elfa

Permalänk

okey tänkte be syrran köpa med sig några när hon kommer ner därifrån ( göteborg) till ljungby så är en bit..

stod faktist inte att man fick blad med mer än att de visar på sin sida vilket segment som är a-b-c osv

men är ett tag tills men de vore iaf snällt om du kunde ta hem det så att jag kan testa på de halvdöda jag har nu så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

1 - E
2 - D
3 - GND
4 - C
5 - DP
6 - B
7 - A
8 - GND
9 - F