Otur med en macbook (ett ruttet äpple)

Permalänk
Medlem

Otur med en macbook (ett ruttet äpple)

Känner att jag måste kasta av mig detta, och då passar det ju bra här, för tjejen på apple kan man ju inte vara sur på >_<

Den 15:e juni i år var en lyckans dag, då anlände äntligen min macbook.
Långa stunder av sniffande i kartongen, smekandet av den vita plasten och knappandet på det underbara tangentbordet var aktiviteter som sysselsatte mig efter att ha öppnat lådan som kom med posten (TNT).
Tiden flöt vidare och jag bekantade mig med macens underbara värld, osx, dock, dashboard, safari, osv, osv.
Streget från avslutade "exporer processer" i windows till det stabila osx var underbart. Sen att datorn presterade skitbra och att den dessutom var snygg. Det var ju bara för bra för att vara sant.

Tydligen så hade jag rätt... För plötsligt en vacker sommarkväll då jag satt och som vanligt surfade runt så blir det svart. Totalt bäcksvart på skärmen, jaha?
datorn vägrar starta (det var nästan så att gråten kom fram )
Efter någon minut försöker jag igen och då startar den som den ska. Lättnad och glädje i Ca 2 timmar sen händer det igen, och igen. Och igen, efter några dagar av plötsliga avstängningar tröttnar jag och ringer apple support. Dom ber mig nollställa PMU:n vilket inte hjälper, jag installerar om OS X vilket också är utan resultat.
Så efter en plågsam backup (försök själv backup:a 40Gb filer när datorn dör lite titt som tätt) så bestämmer jag mig för att lämna in datorn på service. Bördan föll på Mac Support i Göteborg (väldigt trevliga och service-minded). Tiden går, jag får uppdatering om att dom bytt moderkortet men utan resultat och att dom nu fått reda på att apple släppt ett "kit" med delar som ska ersätta de som är defekta vilket orsakar probblemet med avstängningarna.
Tiden går och efter 5 veckors väntande, ringande och undrande så ringer jag en sista gång till apple och undrar om dom kan påskynda leveransen av delarna (för mac support satt ju och väntade på delarna och kunde inget göra. Dom säger att dom ska påskynda det hela och att macsupport troligen ska ha delarna inom 48 timmar.
4 dagar går (+helg) och inget nytt, macsupport ringer och undrar om jag hört något för dom har inte fått några delar ännu.

En stor suck och jag tar fram mobilen och ringer apple igen. Nu har jag tröttnat rejält på att vänta. Dom kollar lite i sina register och säger sen "vi vet inte vart delarna är, vi la en förfrågan om att leveransen skulle påskyndas men vi har ingen datum om när dom kommer levereras)
Jag hinner knappt dra efter andan förens dom koplar mig till kundtjänst och jag får prata med en trevlig tjej. 5 minuter senare ligger det en ny order på en ny macbook och den gamla ska dom hämta i dagarna.
När får jag min macbook? det vet jag inte men troligtvis tar det inte mer än ett par veckor att bygga den och skicka den till Sverige.

Måste det vara såhär? Jag lämnade in datorn den 22:a augusti och har FORTFARANDE inte fått tillbaka en fungerande dator.
Jag är nu inne på min sjunde vecka av väntan och det kanse blir en till. 2 månader!
Jag hoppas verkligen att apple har tänkt ge mig en skälig ersättning för detta, för om inte så kommer jag inte vara någon "vanlig svensk som snällt väntar och inte gör mycket väsen av sig"

Vad jag förlorat / gått miste om under dessa 2 månaderna.

-Mina studier har halkat efter (jag pendlar och är i behov av datorn under resan för att plugga)
-3G-data-abonnemanget jag har. 525:-/månad. och det känns lite dumt att utnyttja det på den stationära datorn när man har ADSL..
-8 veckor utan min dator som jag betalat med mina surt förvärvade slantar.
-Massa krångel med att återställa systemet som det var tidigare. (jag har en backup men ändå...)

Så rent ekonomiskt har jag "förlorat" ca 1000:- som jag inte kunnat utnyttja, och så har studierna blivit lidande.
Det är 2 saker som slår hårdast mot mig, som studerande har jag inte råd att inte utnyttja mitt abonnemang och jag tror inte CSN "köper" om jag skyller mina studieresultat på apple...

Vad tror ni jag kan förvänta mig av apple? Vad kan jag kräva som kompensation?

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Säg som det är helt enkelt.
Att du fått vänta ut i helvete förlänge!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

jag pendlar och är i behov av datorn under resan för att plugga

Hur pluggade folk innan bärbara datorer?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Hur pluggade folk innan bärbara datorer?

Dom pluggade inte CCNA

Jag läser på Cisco Network academy och allt material ligger på webben :/

Lite jobbigt att skriva ut allt och ha med sig.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Men sluta gnäll och var glad att du får en ny.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeecor

du skämtar hoppas jag?

Tror knappast han vill ha en ny utan snarare en fungerande dator.

Permalänk
Medlem

När du kontaktar Apple är mitt tips att vara konkret. Försök att få prata med någon representant som kan fatta beslut. Förklara att du väntat oacceptabelt länge (7 veckor!) och att du är en missnöjd kund. Du köpte ju Mac just för att undvika det här! Ge ett konkret förslag på vad du vill ha i kompensation (något tillbehör till datorn, en ipod eller vad som helst) och meddela att detta skulle gör att du kan lägga det här bakom dig. Kan inte den du pratar med fatta något beslut, be om att de skall framföra ditt meddelande till någon lämplig person och att denna skall ringa upp dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeecor

ok?

Jag betalar 13 000:- för en dator som krånglar och dör efter en månad, får sen vänta 7-8 veckor på att få en ny. Skulle inte du klagat?

spacemac: jo, har en kontakt på apple nu som jag pratar med, ville bara kolla av vad för krav jag kan ställa när jag begär kompensation.

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagrazol
spacemac: jo, har en kontakt på apple nu som jag pratar med, ville bara kolla av vad för krav jag kan ställa när jag begär kompensation.

I ditt läge skulle jag ha valt ut något tillbehör/mjukvara (som de har) för ca: 5 % av datorns pris. Ett konkret förslag från din sida ökar chansen att det löser sig snabbt.

TILLÄGG: En trådlös Mighty Mouse skall du ju ha!

Permalänk

Det är inget unikt för Apple att det kan ibland kan krångla och ta alldeles för lång tid. Att du har ett dyrt abonnemang som du inte kan utnyttja är egentligen inte Apples problem, då garantin inte gäller sånt.
Men självklart skall du tala om för dem att du har det, vad jag tycker du borde få i kompensation är inte lika med vad jag tror du kommer att få. En minnessticka eller något vore ju inte mer än rätt. *edit* Jag var otydlig, syftade på ramminne och inte usb.

Citat:

Dom pluggade inte CCNA

Jag läser på Cisco Network academy och allt material ligger på webben :/

Lite jobbigt att skriva ut allt och ha med sig.

Ingen i min före detta klass som läste CCNA på högskola hade med sig en bärbar dator till skolan. Bara jobbigt att bära och så får man vakta den så ingen snor den.
Ett tips för resor är att det finns gott om bra CCNA böcker som man kan låna gratis på biblioteken

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
En minnessticka eller något vore ju inte mer än rätt.

Jag hade dealat mig till en trådlös Might Mouse utan problem. Hade iof aldrig accepterat att datorn var borta i 7 veckor... det hade blivit liv i luckan betydligt tidigare med mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det är inget unikt för Apple att det kan ibland kan krångla och ta alldeles för lång tid. Att du har ett dyrt abonnemang som du inte kan utnyttja är egentligen inte Apples problem, då garantin inte gäller sånt.
Men självklart skall du tala om för dem att du har det, vad jag tycker du borde få i kompensation är inte lika med vad jag tror du kommer att få. En minnessticka eller något vore ju inte mer än rätt. *edit* Jag var otydlig, syftade på ramminne och inte usb.

Ingen i min före detta klass som läste CCNA på högskola hade med sig en bärbar dator till skolan. Bara jobbigt att bära och så får man vakta den så ingen snor den.
Ett tips för resor är att det finns gott om bra CCNA böcker som man kan låna gratis på biblioteken

MEn vad jag vet så har vi inga böcker med materialet, så enda sättet är att läsa det på nätet :/

jaja, tillbaka till topic

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk

Ring till konsumentverket och se vad dom har att säga om ärendet. Om det är så att dom tycker att du har rätt till ersättning så är det ett bra argument att ha när du pratar med Apple.

Här här hittar du lite allmän info:
http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...

Permalänk
Medlem

Det är många som har exakt samma problem som dig inkl. mig själv (Bara väntat i en vecka än så länge), därav att tillverkningen av moderkorten (Logicboard) har kommit efter. De hinner inte leverera tillräckligt många moderkort eftersom det är så många som har fel. Har läst på andra forum att folk har bla fått IPODs som plåster på såren för att de har fått vänta länge. Måste säga att Apple-supporten har varit väldigt snälla och tillmötesgående och förstående när jag pratat med dem. Men de kan inte göra något för allt skickas från andra sidan jorden.

Jag hann använda min Macbook i 4 veckor innan problemet uppstod. Man tycker ju att ett sånt här fel som är så vanligt inte får hända när en produkt är lanserad på marknaden. Produkten borde vara hårdtestad redan innan så inte sådant här inträffar.

/Besviken Macbook köpare..

Permalänk
Medlem

Sådär, en uppdatering:

Jag börjar lära mig leva utan datorn, det går fint. Vill jag ens ha tillbaka den längre?

apple, klockan tickar och DATORN STÅR FORTFARANDE HÄR PÅ GOLVET OCH VÄNTAR PÅ TNT!

TNT sa att dom skulel hämta den i dag, emn den är fortfarande på mitt köksgolv i sin låda, den vita låda som står där och retar mig varje dag...

Jag börjar ångra att jag rekommenderat mina vänenr apple, en av dem har redan köpt en macbook coh en av dom ska köpa en imac snart.

Har fått jobb på ett datorföretag som support nu, vi låter inte våra kunder vänta 2 månader på sina produkter... Varför gör apple det?

Det plåster på mina sår jag förväntar mig ska vara stort, det ska vara gips, bandage och en spruta morfin. annars blir jag sur :/

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Du kunde fortfarande kört din dator i ett Safemode, där du tvingar den att vara igång på 1ghz. Då stängs den inte av lite titt som tätt. Om än inte lika brukbar som den skall vara, så fungerar det iallafall för lättare studier.

Jag gjorde så medans YFO väntade på delarna ifrån Apple. De slog mig en signal när de hade dom, jag klampade in med den och fick tillbaka den en vecka senare.

Nu hjälper det inte dig direkt, men nästa gång kan det vara värt att göra lite research på ett problem innan man skickar in något som man har ett totalt behov utav.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

.......

Jag börjar ångra att jag rekommenderat mina vänenr apple, en av dem har redan köpt en macbook coh en av dom ska köpa en imac snart.

som tur är är ju inte alla macbook ägare drabbade, jag t.ex. är skitnöjd me min, inga problem alls. och när det gäller imac så kan du vara rätt lugn, där har de inte alls haft samma problem som med macbook, inte i närheten. mycket fin dator, min farsa ä toknöjd me sin 20" imac.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
som tur är är ju inte alla macbook ägare drabbade, jag t.ex. är skitnöjd me min, inga problem alls. och när det gäller imac så kan du vara rätt lugn, där har de inte alls haft samma problem som med macbook, inte i närheten. mycket fin dator, min farsa ä toknöjd me sin 20" imac.

Tänkte mer på att det är synd om mina vänner om deras dator går sönder, service:en är ju inte snabb direkt...

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk

brukar man inte få låna en dator medans man väntar om man frågar snällt.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med min Macbook för ett tag sedan. Efter fem veckor på serivce (fanns inga delar att få tag i) och cirka 20 samtal till Apple gick de med på att skicka mig en ny. Sett till väntetid var det ingen större hit. Totalt tre månader allt som allt utan dator. I kompensation får jag en trådlös mighty mouse och en extern Firewire hårddisk på 250Gb.

Mitt tips: Var bestämd men vänlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mysiskatten
brukar man inte få låna en dator medans man väntar om man frågar snällt.

Apple har inga lånedatorer. De har inte ens DOA, så ifall datorn är död ifrån leverans är det bara att vänta tills de lagar den.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänkte mer på att det är synd om mina vänner om deras dator går sönder, service:en är ju inte snabb direkt...

aha, du menar så. ja det är inte kul, känns dock som att en stor faktor till att många får vänta på att få sina macbookar lagade är komponentbrist. tror inte det är samma brist på t.ex. imac. utan det är ju just macbook modellen. så köper man en imac behöver man troligen aldrig behöva lämna in den.

konstigt dock att de inte ens hämtat din ännu, om det nu var tre veckor sen du anmälde den trasig o som de sa att TNT skulle komma. jag hade legat o pressat på supporten jämnt o ständigt om jag varit i ditt läge :D:D

Bi99uy: så länge du har köpt den på inetrnet så kan du ju alltid utnyttja distansköpslagen. är det så vanligt bland datortillverkare över huvudtaget använda sig av DOA?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
är det så vanligt bland datortillverkare över huvudtaget använda sig av DOA?

Det är väl väldigt vanligt? Om en sak är död när den kommer så brukar man ju alltid få den utbytt ..

När det nu är en supporttråd igång här angående Apple.. Om man handlar sin dator över Internet via Applestore, var kan man isåfall lämna in den om den skulle gå sönder?
Jag bor i Linköping, finns det några serviceställen här som tar emot den om man köpt den över Internet? Macoteket har stängt igen. De enda som jag vet säljer Macar är PC-city ute i Tornby.. Tar dom mot den även fast jag inte handlat den där, eller hur fungerar det?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Det är väl väldigt vanligt? Om en sak är död när den kommer så brukar man ju alltid få den utbytt ..

När det nu är en supporttråd igång här angående Apple.. Om man handlar sin dator över Internet via Applestore, var kan man isåfall lämna in den om den skulle gå sönder?
Jag bor i Linköping, finns det några serviceställen här som tar emot den om man köpt den över Internet? Macoteket har stängt igen. De enda som jag vet säljer Macar är PC-city ute i Tornby.. Tar dom mot den även fast jag inte handlat den där, eller hur fungerar det?

På apples hemsida kan du söka efter service-partners. där kan du lämna in den och fåd en fixad kostnadsfritt om garantin tillåter det.

i dag hämtade TNT min dator, men med min tur så¨var det säkert en bedragare som inte alls jobbar för TNT...

hoppas nu jag får datorn innan jul iaf...

hur blir det med garantin? jag har förlorat 2 månader av garantitiden. kommer den utökas?

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Avstängd
Citat:

hur blir det med garantin? jag har förlorat 2 månader av garantitiden. kommer den utökas?

Moral och etik säger ja
Murphys lag säger nej

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Nu är det äntligen över (hoppas jag iaf.)

Ringde apple i går och snackade lite med dom. Jag ville först ha en ipod nano och applecare-paketet men tydligen fick dom inte ge ut apple-care som kompensation :/

Så efter lite snackande så slutade det med att jag får en iPod Nano 8GB och radio-hörlurarna.

Sammanlagt fick jag kompensation som är värt ca 3000:-

Jag måste säga att jag är nöjd, visst, det tog 9 veckor innan jag fick en fungerande dator men jag kan nog med gott samvete säga att jag är nöjd nu.

// nagrazol

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är det äntligen över (hoppas jag iaf.)

Ringde apple i går och snackade lite med dom. Jag ville först ha en ipod nano och applecare-paketet men tydligen fick dom inte ge ut apple-care som kompensation :/

Så efter lite snackande så slutade det med att jag får en iPod Nano 8GB och radio-hörlurarna.

Sammanlagt fick jag kompensation som är värt ca 3000:-

Jag måste säga att jag är nöjd, visst, det tog 9 veckor innan jag fick en fungerande dator men jag kan nog med gott samvete säga att jag är nöjd nu.

// nagrazol

Oj oj! Ruggigt bra kompensation även om du fick vänta så länge måste jag säga!

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|