Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple skickar ut virus med Ipod Video

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeX
Helt plötsligt blev stämningen hatisk.

Och det faktum att iPods får sitt operativsystem av en dator med Windows verkar tala emot Apple's filosofi något enormt. Eller kanske är det en fil som smygit sig in av misstag (eller planterades av någon anställd?), men Appledatorn har aldrig sett den, och därför hamnade den på spelarna?

tja, alla deras spelare är vällan anpassade för Windows (med filformat) så kanske använder de Windowsburkar för testning eller så också. vill man ha en ren Applepod får man ju fixa det i efterhand vad jag vet.

sen finns det givetvis Microsofthatande nördar i Thailand med..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thx
Skulle vilja påstå att det är skit bakom spakarna... Har inga problem alls själv o sitter bara med ett antivirus, en vettig browser och windows fw

Har bara haft ett virus sen jag fick Junkie på min 486a, och då var det helt och hållet mitt eget dumma misstag

ORD!

Kör själv med tämligen nerbantad XP Pro version där jag har tagit eller stängt av alla idiotisk funktioner som ingen människa behöver. Köra med Opera och FF som brower, använder Avast Antivirus (7 olika aktiva lager av kontroll som körs 24/7, allt från Web scanner till P2P scanner), samt att jag har hårdvarubrandväg.

Har varken haft virus eller spyware på denna datorn sedan jag skrottade IE och bantad bort allt skräpet som WinSheit lägger in.

Permalänk
Medlem
Citat:

General Motors
Tyvärr råkade vi skicka lite bilar med felaktigt styrsystem, vilket resulterade i att några körde in i brofundament och dog. Naturligtvis är det ett enormt misstag av oss, men vi är även arga på vägverket som byggde en bro just där, precis vid vägen och gör det möjligt för bilister att köra in i dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeX
Helt plötsligt blev stämningen hatisk.
Apamedvapen: Ett säkert filter mot mycket skit är router, så att du inte sitter direkt mot internet. Sedan är Firefox, Windows egna brandvägg samt NOD32 mitt recept, och jag har fått virus 1 gång pga en wordfil, och det var mitt eget fel.

Jag har en router med, så det hjälper ju till.
Jag vet att jag överreagerade, men att bli kallad skit för att man lyckas få virus, trots hur försiktig jag är, känns förnedrande.
Som jag sa så använder jag med endast firefox, förutom när jag MÅSTE använda IE (när man till exempel ska gå och ladda ner saker från microsoft.com, eftersom de inte har något stöd för firefox).
Som jag sa förut med, alla antivirusprogram hittar inte alla virus som finns ute idag, så det går inte NEDAST att skylla på användaren. Man kan få virus från vad som helst; allt från internet, en CD med drivrutiner och till och med sin MP3 spelare (eller iPod)..

Som sagt iallafall, jag vet att jag överreagerade, och försöker se till så det inte händer mer. Men när man får skit mot sig är det lätt att man lämnar bitar av det efter sig.

Jag låter det här vara nu, så den här tråden håller sig till vad den ska.

Permalänk
Medlem

En kompis till mig hade enormt problem med att hans dator virusvarnade så fort han stängde av Norton Internet Security. Det var som att en "virusdator" låg och väntade på att han skulle stänga av NIS och även om han hade windowsbrandväggen så lik förbenat kom virus-varningen upp c:a 10sek efter att han stängt ner NIS. Jag hade vid den tiden precis samma saker som han: IE (förlåt mig Gud, jag har syndat...) och NIS, samt WinFW, men fick inga problem. Den enda skillnaden mellan våra datorer var att han hade Chello och jag Telia. Vi satt båda uppkopplade med modem med inbyggd router. (Visserligen olika, men de hade nog båda inbyggd brandvägg).
Ibland verkar enbart oturen vara förklaringen.

Och sen undrar jag: Kommer inte iPod "tomma", med enbart en programvara inlaggd? Den programvaran borde ligga på ett litet extraminne, eftersom man kan återställa utan datorn?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40 GHz
8GB RAM
ATi Radeon HD 7900
Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin

Hahaha, fan va skönt!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin

argumentet funkar faktiskt. för att ta just bilanalogin som är så populär:

Citat:

Manslaughter trial

In Grenoble, France, 16 people and companies were tried on January 31, 2005 for manslaughter. Defendants in the trial included:

* Gilbert Degreaves, the Belgian driver of the truck that caused the fire
* Volvo, the truck's manufacturer
* French and Italian managers of the tunnel
* ATMB and SITMB
* Safety regulators
* Mayor of Chamonix
* A senior official of the French Ministry of Public Works.

The cause of the fire is disputed. Different accounts report it to be a cigarette stub carelessly thrown on to the truck, a mechanical fault, or poor maintenance of the truck's engine. The closest smoke detector was out of order and French emergency services do not use the same radio frequency as those inside the tunnel. The Italian company responsible for operating the tunnel, SITMB, paid €13.5 million ($17.5 million US) to a fund for the families of the victims. Édouard Balladur, former president of the French company operating the tunnel (from 1968 to 1980), then later Prime Minister of France, was heard as a witness. He was asked about the security measures that he took or failed to take. Balladur claimed that a lot was prevented by the division of the tunnel into two sections operated by two companies (one in France, the other in Italy) which did not take a concerted approach. On July 27, 2005, thirteen defendants were found guilty, and handed sentences ranging from fines to suspended prison sentences, to 6 months in jail.

* Gerard Roncoli, the head of security at the tunnel, was given a 6 month jail term plus an additional 24 months suspended sentence, the heaviest sentence levied against any of the defendants.
* Remy Chardon, former president of the French company operating the tunnel, was given a two-year suspended jail term and a fine of approximately $18,000 US.
* Gilbert Degreaves, the driver of the truck, was given a four-month suspended sentence.
* Seven other people, including the tunnel's Italian security chief, were handed suspended terms and fines. Three companies were fined up to $180,000 US each.

The charges against Volvo were dropped.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mont_Blanc_Tunnel

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
argumentet funkar faktiskt. för att ta just bilanalogin som är så populär:

Så analogt så är det FAT32 och MS Windows dll/register -hantering som åker dit lik förbaskat...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Fattar inte vad alla snackar om med att de bara skyller på windows -_- Windows säkerhet suger otroligt mycket. Jag har Antivirus, brandvägg och 6 olika spyware/malware removers, och jag använder dessutom "active scans"... får virus trots det, och jag är MYCKET noga med vad för sidor jag besöker, samt vad jag laddar ner.

Fattar inte vad du gör på datorn egentligen isf, du måste pr0nsurfa mycket
Jag kör utan brandvägg, antivirus och antispyware program. Det enda som skyddar mig är en router. Jag har inte haft ett virus/spyware på över 5 år. Tankar dagligen 30GB+ data (semesterfilmer för det mesta), inte får jag någon skit. Jag körde Panda Active scan under tiden jag skrev denna posten för att se om det finns något, den hittade ett spyware. En cookie.

Hur du definierar ordet "noga"?

Permalänk
Medlem

Gissar på att viruset är en pusselbit i apples PR för sina burkar som de marknadsför som överdrivet viruståliga jämfört med pc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Hur du definierar ordet "noga"?

'

Har för vana att alltid söka igenom vad jag laddar ner (bara högerklicka och ta "scan with activescan"), och att söka igenom med spyware scanners ungefär var 4:e dag.

Jag sa inte att jag får virus dagligen. jag sa att jag får virus TROTS hur noga jag är. Det är stor skillnad på att bara FÅ och att få ofta. Det kan vara allt från att man laddar ner ett testprogram (jag håller mycket på med film redigering, och testar många moddar till spel, samt gillar att testa demon).
Läs igenom allt annat jag skrivit istället nästa gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Visst kan en iPod spela upp mp3 men syftet med apples iPod är ju att tvinga på konsumenten ett system som gör det omöjligt att använda filerna på det sättet konsumenten vill.
Bevis på dett är ju tex som BigDuke skriver att det nyaste iTunes vägrar och spela upp mp3or utan att det låter cp.
känner flera som har det problemet.
med varje köp av en iPod stödjer du begränsningen mot konsumenter som dig och mig.
Och det är just därför jag inte kalla en iPod mp3 spelare. för den är till för att tränga bort mp3. likaså alla andra spelare som microsofts nya spelare zune tror jag den heter.

Det där är väl inte riktigt sant?
Bara för att de flesta PC-datorer levereras med Windows gör det ju inte konsumenterna tvingade att köra win på dem..
Själv kör jag linux på min ipod vilket gör den till en mycket härligare upplevelse.

http://www.ipodlinux.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenoo
Det där är väl inte riktigt sant?
Bara för att de flesta PC-datorer levereras med Windows gör det ju inte konsumenterna tvingade att köra win på dem..
Själv kör jag linux på min ipod vilket gör den till en mycket härligare upplevelse.

http://www.ipodlinux.org

Haha Linux till iPod! Käenr att jag måste skffa en iPod nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
'

Har för vana att alltid söka igenom vad jag laddar ner (bara högerklicka och ta "scan with activescan"), och att söka igenom med spyware scanners ungefär var 4:e dag.

Jag sa inte att jag får virus dagligen. jag sa att jag får virus TROTS hur noga jag är. Det är stor skillnad på att bara FÅ och att få ofta. Det kan vara allt från att man laddar ner ett testprogram (jag håller mycket på med film redigering, och testar många moddar till spel, samt gillar att testa demon).
Läs igenom allt annat jag skrivit istället nästa gång.

Så rent praktiskt sett så sitter du och tankar ner virus, och klagar sen på att Windows säkerhet är dåligt?

Det låter ju vettigt...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Du syftar alltså på att jag är en idiot?

Oj känsligt ämne det där. Du noterade aldrig smileyn på slutet? Puss.

Citat:

Nej, det hittar du inte för att iPod'en i fråga heter iPod 5G, dvs 5.e generationens iPod, och den har möjlighet att spela video, men inte enbart.

Jo, jag vet. Drygade mig lite bara

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se