Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Oboy i tangenterna

Min sambo har, tack vare en elak hund, spillt chocklad i tangentdelen av sin laptop. Den tillhör Acer Travelmate serien 2410 (lite äldre modell). Jag undrar om nån vet hur man ska kunna rengöra den, vi har skruvat upp den och insett att det är helt skyddat in så varken oboy eller mjölk har kommit in och satt sig på komponenterna.

Tangenterna känns som dom ska, däremot så reagerar dom inte alls i windows vissa av dom. Vi har lyckats ta bort en tangent, mest för att undersöka hur det fungerar, och insett att det verkar vara väldigt svårt att få tillbaks den igen.

Igen som har tips? Skulle man kunna spola datorn under varmt vatten för att sen låta den stå och torka i 6-7 dagar? Eftersom det ändå verkar vara såpass bra skyddat in till komponenterna i datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem

om du har råd att försöka ja, annars nej aldrig vatten i en dator.

det ska inte vara nåt som går spönder om man tar bort en tangent, så mitt råd är att pilla bort alla och försök rengör med fuktig (ej blöt) trasa

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Avstängd

avjonat vatten kan du använda, och sen torka datorn, tror jag.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
om du har råd att försöka ja, annars nej aldrig vatten i en dator.

det ska inte vara nåt som går spönder om man tar bort en tangent, så mitt råd är att pilla bort alla och försök rengör med fuktig (ej blöt) trasa

Vi har testat ta bort en tangent, vi har dock inte lyckats få dit den igen, antagligen är det extremt pilligt.

Vet att vatten verkligen inte är att rekommendera tillsammans med olika former av datorkomponenter, men den verkar extra krånglig att ha att göra med tyvärr. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det bästa hade nog varit att plocka bort tangenterna och rengöra. Vet själv att det är ett j*vla pill men det lönar sig i längden. Har själv gjort det på min IBM. Tog sin tid, men nu funkar den kanon.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

skruva loss själva tangentbordet och tvätta rent i avjoniserat vatten...

Permalänk
Medlem

eller så lägger du ungefä 500 och köper nytt tangentbord och kopplar bara in den utan att tänka på resten...

Permalänk
Medlem

http://www.acerparts.se/ finns det tillbehör om det är intressant.

Visa signatur

PSN: Kurisumasu

Permalänk
Medlem

eller varför inte leva med det bara? Om man inte störs av det nåt extremt förstås men det skule nog inte jag göra:P

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
eller varför inte leva med det bara? Om man inte störs av det nåt extremt förstås men det skule nog inte jag göra:P

Jag vet att jag med flera stör sig på att tangenterna inte fungerar.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur man kommer in i datorn helt för att skruva loss tangentbordet, då min sambo försökt har vi bara lyckats få upp halva chassit och skapat en öppning, vi har inte lyckats dela på det ordentligt, men vi har antagligen inte kollat tillräckligt noga. Varken jag eller hon har speciellt höga kunskaper när det gäller laptops, jag föredrar stationärt personligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skicka ett mail till acerparts.se och be dem om en servicemanual helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Prova gärna med att rengöra tangenten samt kontaktytan på "PC" med Elektronikspray/Kontaktrengöringsmedel !
Jag har räddat många tangentbord efter smärre olyckor med detta!

Sök Kontaktrengöringsmedel på www.elfa.se

Denna produkt anväder jag på jobbet den är bra!
Pow-R-Wash CZ
ELFA Artnr:80-777-78
Den är något dyr men ,vem vet när olyckan är framme igen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Jag vet att jag med flera stör sig på att tangenterna inte fungerar.

Aj du jag tolkade som om att tangenterna funkade men bara lite missfärgning mellan tangenterna... sorry

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Den här skissen kanske kan vara till hjälp om du ska ta isär datorn. Jag tror det är samma som din modell.
Tangentbordet brukar man få loss genom att först ta bort listen mellan tangentbordet och skärmen.

Explode diagram for acer Travelmate 2300, 4000, 4500

http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/14845/acer_travelmate%...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
skruva loss själva tangentbordet och tvätta rent i avjoniserat vatten...

Har lyckats få loss tangentbordsdelen nu efter visst pillande, måste det verkligen vara avjoniserat vatten för tangentbordet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
skicka ett mail till acerparts.se och be dem om en servicemanual helt enkelt.

Och det är helt ok för dom att skicka ut en servicemanual?

Edit; Bild från vad som gömde sig under tangentbordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aj du ser inte bra ut ta lite tid med o putsa upp det och gör det nogrant bara istället för att hetsa, det brukar vara ett bra tips, hoppas allt löser sej för dej men jag tvivlar på att tangenterna kommer att bli bra igen. Rätta mig om jag har fel:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Avstängd

På en datorföretag inom försäljning där jag var förut så vad det en person som spillt fanta typ på samma sätt , då hade vi någon spray burk som man kunde använda på kännsliga komponenter utan att skada dem , gjorde rent väldigt bra och luktade gott , hette någonting med "Cleaner" såklart, det är som iskall luft som man sprayar på ett område sen blir det vitt , sen tar man papper och torkar bort med försiktigt.

Det här kanske låter lite knäppt , men ring t.ex komplett och fråga efter rengörings produkt för just det du råkat utför.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killers
Har lyckats få loss tangentbordsdelen nu efter visst pillande, måste det verkligen vara avjoniserat vatten för tangentbordet?

Är väl dumt att chansa?. Är ju trots allt elektronik i slutändan..

Permalänk
Medlem

@Killers, troligtvis då jag fick manual till min ungefär fem minuter efetr att ha bett dem om ett utan att ange orsak till varför jag ville ha en

angående rengöringen så har du ju fått några förslag, kör för guds skull inte med vanligt vatten.

Permalänk

Hur får man tag på avjoniserat vatten?

Permalänk
Medlem

du kan köpa destillerat vatten på apotek tror jag, och det är i princip samma sak som avjoniserat vatten.

tror det ska gå på mackar med, för är väl det man fyller på bilbatterier med...

Permalänk

Köp batterivatten, kostar 15:- litern på mocken. Jag har tyvärr glömt artikelnumret

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Nu bär det av till macken. Tack för tipset

Permalänk
Medlem

Jag spillde läsk en gång och mjölk en gång i mitt trådlösa tngentbord..

Jag tog ur batterierna och duschade mitt tangentbord och sedan blåste rent det med tryckluft.. Det funkar fortfarande efter 2ggr.. Är inte främmande för att göra det igen om det skulle spillas..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Landell
Jag spillde läsk en gång och mjölk en gång i mitt trådlösa tngentbord..

Jag tog ur batterierna och duschade mitt tangentbord och sedan blåste rent det med tryckluft.. Det funkar fortfarande efter 2ggr.. Är inte främmande för att göra det igen om det skulle spillas..

du kanske drar dig från att göra det när det rör sig om elektronik som kostar 8-10-15-20-25 000:-

ett tangentbord på 4-500 är väl inget man inte vågar leka lite med

Permalänk
Medlem

Okej, har gjort rent allt nu, tangentbordet har fått ligga en stund i batterivatten, och sen blivit avsköljt med samma vatten, nu funkar däremot inga av knapparna längre. Tips?

Visa signatur

Permalänk

ojdå! Har du satt i alla kontakter som dom ska igen? Är kontaktytorna rena?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

det jag tänker mer på är inte själva tangentbordet, utan på sista bilden ser det ut som att du har oboy på fler ställen... kollat så att allt är rent där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
ojdå! Har du satt i alla kontakter som dom ska igen? Är kontaktytorna rena?

Jajamensan, allt är som det ska vara och tangentbordet kan inte vara renare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
det jag tänker mer på är inte själva tangentbordet, utan på sista bilden ser det ut som att du har oboy på fler ställen... kollat så att allt är rent där?

Vi har kollat och dessutom verkar det lite konstigt att tangentbordet fungerar sämre nu än vad det gjorde innan det blev rengjort.

Tangenterna verkar fastna i nedtryckt läge, även fast man inte rör dom. Det är kopplat rätt och allt ska vara rent nu.

Visa signatur