Någon som har bra inställningar för 225bw

Permalänk

Någon som har bra inställningar för 225bw

Har nyss fått hem min 225bw och den är som sagt riktigt kall i färgerna. Tänkte bara se om det är någon som har fått till någon bra inställning. Vore väldigt tacksam om du/ni kunde posta era inställningar.
I form av
Kontrast:
Ljus:
Röd:
Grön:
Blå:
Skärpa:
etc

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: Någon som har bra inställningar för 225bw

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsundelin
Har nyss fått hem min 225bw och den är som sagt riktigt kall i färgerna. Tänkte bara se om det är någon som har fått till någon bra inställning. Vore väldigt tacksam om du/ni kunde posta era inställningar.
I form av
Kontrast:
Ljus:
Röd:
Grön:
Blå:
Skärpa:
etc

Tack på förhand!

OM du kollar den medföljande CD skivan som kom med skärmen så finns det där en ICM/ICC profil som ger riktigt bra färgåtergivning (natural colors). SyncMaster-B40A771.icm heter filen.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk

Re: Re: Någon som har bra inställningar för 225bw

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allsop
OM du kollar den medföljande CD skivan som kom med skärmen så finns det där en ICM/ICC profil som ger riktigt bra färgåtergivning (natural colors). SyncMaster-B40A771.icm heter filen.

Har nu installerat Natural colors, hittar mappen icc men i den ligger ingen SyncMaster-B40A771.icm. Ligger den direkt på skivan eller och hur öppnar man den profilen?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Någon som har bra inställningar för 225bw

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsundelin
Har nu installerat Natural colors, hittar mappen icc men i den ligger ingen SyncMaster-B40A771.icm. Ligger den direkt på skivan eller och hur öppnar man den profilen?

Kommer ej tyvär ihåg i vilken mapp, men sök efter filändelsen *.icm från CDn så hittar du den, kanske heter den något annat på din skiva.

Du lägger till Color Sync profilen under monitorinställningar/avancerat/färgprofil.

Övriga inställningar:
Kontrast 75%
Ljusstyrka 100%
Gamma Läge #1
MagicColor Intelligent
Magicbright Favorit, (OBS Detta läge bör du ställa in först innan de andra inställningarna)

Skärpan har jag satt till 64%, upplevde att det blev lite bättre...

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

Eller - så tar du hem ett kalibreringsprogram (shareware då alltså ) och kalibrerar skärmen ordentligt, istället för att gå efter vad andra har på sina skärmar.

"Jag sitter i grönt neonljus när jag använder datorn, de här inställningarna är perfekta för mig, kör dem!"

....

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Eller - så tar du hem ett kalibreringsprogram (shareware då alltså ) och kalibrerar skärmen ordentligt, istället för att gå efter vad andra har på sina skärmar.

"Jag sitter i grönt neonljus när jag använder datorn, de här inställningarna är perfekta för mig, kör dem!"

....

Självklart, men den ColorSync profil som medföljer CD:n är kallibrerad av Samsung för just den här modellen. Övriga inställningar, kontrast osv är upp till var och en.

Jag hade själv en väldans massa problem innan jag fick till färgerna, var nära att returnera skärmen innan jag fick den som jag ville.

F.Ö. Vad är det för fel att sitta i grönt neonljus?

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk

Tackar Allsop för all din hjälp och för profilen! Kanon schysst!

Den gick som sagt att lägga till under monitorinställningar/avancerat/färgprofil men de blir tyvärr inga färg ändringar när jag aktiverar någon av dessa profiler. Vette f*n vad jag gör för fel, känns som det inte ska gå att misslyckas. Välj profil och apply men icke någon ändring händer på skärmen. :/

Permalänk

Ja jag skulle gärna också vilja veta hur fasen man sparkar igång den valda profilen. Det går att använda programmet NaturalColour och kalibrera med. Men så fort man stänger av det programmet så försvinner inställningarna. När man sedan väljer inställningen under monitorinställningar/avancerat/färgprofil så händer det inte ett jota. Har gjort en extrem förvrängning av färgerna i en profil för att jag verkligen skulle se om det blev någon skillnad, så att det inte bara var jag som e blind. Men icke. Funkar heller inte med SM225BW.icm som följer med skivan. Dut funkar bra så länge extraprogrammet är igång alltså. Hur lyckas ni? Vad gör jag för fel?

Allsop verkar ju ha fått till det. Du kanske kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

mmm vet inte varför profilen inte skulle ge någon skillnad i Windows, har ej provat men i OSX så ger det en drastisk skillnad mot andra förbestämda profiler.

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U