Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Testa med den senaste Firmwiren från den tyska sidan. Installerade den igår, Firmware Version : V3.15b05.

Hittade en ny inställning i routern efter uppgraderingen.

Citat:

WAN select to 10/100 Mbps:

100Mbps/Full 10Mbps/Full 10/100Mbps Auto

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

hejsan. jag har ett allvarligt problem och eftersom att jag är tjej och inte sådära jätte teknisk av mig så behöver jag verkligen eran hjälp plz!!

Router: DI-604
Bredband: comhem
ok.. vi har 2 datorer hemma hos oss. en familjedator och den andra är min privata dator. Förrigår kväll hade jag på datorn hela kvällen för att jag tankade spel, filmer etc (vi har comhem 0.25 LOL) aja iallafall...

När jag vaknade nästa morgon såg jag att jag hade blivigt disconnectad så jag testade med att starta om modemet, routern etc men inget funkade. Men däremot så funkade det när jag kopplade i min internetkabel i direkt till modemet, så hade jag internet där ett tag. Och modemet får ju bara plats med en kabel åt gången..

Nästa dag skulle min pappa betala räkningarna på våran familjedator och jag förklarade till honom att routern va knasig och att jag skulle fixa det snart, så jag kopplade bort min kabel från modemet för tillfället och stoppade i familjedatorns kabel i modemet, då kom det upp ett medelande där det stod begränsad eller ingen anslutning alls.

Jag gick in på kontrollpanel>nätverk.. inställningar>nätverksanslutningar> och högerklickade, till min förvåning så skickades och mottogs det ganska bra, jag har testat att trycka in "reset" på routern och allt o ominstallerat nätverkskorten o så..

Sammanfattning:
När jag kopplar min nätverkskabel direkt till modemet så funkar det perfekt, när jag kopplar i den andra datorns kabel så blir det en begränsad anslutning. Våran router som funkade för 3 dagar sen blinkar fortfarande men internet funkar inte genom den med...

SNÄLLA SVARA!!!!

Visa signatur

// Pv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad klarar era 604:or i troughput?

Mailade dlink och dom svarade:

Hej

Throughputen borde liga kring 30-40 mbit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

har inga problem med överhettning med min 604a. har dock det motsatta, den startar inte innan den blir varm vilket tar en timma ungefär.. Är lite skummt tycker jag...

Visa signatur

Burken: Dual Pentium2 300mhz, 128MB, Tot: ca: 16GB hd
Enäggstvillingarna: Luke & Anakin: Dual Pentium2 450mhz, Luke 512MB, Anakin 256 (Har tappat hälften av minnet pga åldern), 2*9GB scsi, rackmonterade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pewee
Jag gick in på kontrollpanel>nätverk.. inställningar>nätverksanslutningar> och högerklickade, till min förvåning så skickades och mottogs det ganska bra, jag har testat att trycka in "reset" på routern och allt o ominstallerat nätverkskorten o så..

Starta om modemet när du bytt dator. Systemet kommer ihåg vilken dator (MAC-adress) som är ansluten och tillåter inte någon annan att ansluta i stället. Detta minne nollställs om modemet startas om.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Testa med den senaste Firmwiren från den tyska sidan. Installerade den igår, Firmware Version : V3.15b05.

Hittade en ny inställning i routern efter uppgraderingen.

Trevligt med ny firmware! Märker du någon skillnad gentemot dom tidigare firmwaren? Funderar på att testa 3.15b05, även att 604:an funkar utmärkt. Fast det är trevligt med nya funktioner ibland.

Permalänk
Medlem

jag har en sån här dom router som tråden handlar om.. å de är den sämsta ja vet! suprorten å servic från d-link e bajs. den pajja engång då fick vi betala frakten själva.. å nu har port 1 pajjat igen å ja tänker inte skicka in den.. felet med port 1 är att den säger att det är begränsad eller ingen anslutning alls:( någon som vet va felet kan vara?

Edit: port 2 mena jag

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingo_ATI
Trevligt med ny firmware! Märker du någon skillnad gentemot dom tidigare firmwaren? Funderar på att testa 3.15b05, även att 604:an funkar utmärkt. Fast det är trevligt med nya funktioner ibland.

Fungerar faktiskt riktigt bra! Tummen upp för den här firmwire-versionen. Den känns snabbare också när man loggar in i själva routern och bökar runt och ändrar.

Har också 24/1 MB nu genom Comhem och hittills kan jag maxa och laddar ned i ca 2 MB/s från Fz.se's filarkiv så routern begränsar inte min nedladdningshastighet alls och jag spelar även Enemy Territory och pingen känns stabilt.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Fungerar faktiskt riktigt bra! Tummen upp för den här firmwire-versionen. Den känns snabbare också när man loggar in i själva routern och bökar runt och ändrar.

Har också 24/1 MB nu genom Comhem och hittills kan jag maxa och laddar ned i ca 2 MB/s från Fz.se's filarkiv så routern begränsar inte min nedladdningshastighet alls och jag spelar även Enemy Territory och pingen känns stabilt.

Har testat den nu och kan inget annat än att instämma, funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Jag har nyss flyttat in i ett kollektiv och de hade bara en kabel att dela på när jag kom och jag plockade med mig min d-link604 D och försökte få in den andra datorn, en urgammal compaq presario med win98 på nätverket utan resultat.
Jag vet inte vilken leverantör jag har, ännu.

Om jag kopplar in compaqen i routern så händer inte ett juta och jag kommer inte in på http://192.168.0.1/, fast måste man vara ansluten genom routern för att det ska fungera?

Den där uppdateringen kunde jag inte tanka ner.

Försökte med Kör > Cmd > Ipconfig /all, och tog enable all eller om det vara renew all, men inget hände.

Jag tror nog inte att chanserna är stora för att jag ska få det att fungera men om nåon har nått förslag så är det välkommet. Jag orkar inte koppla ner varje gång de andra måste kolla mailen.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thor_thor
Mailade dlink och dom svarade:

Hej

Throughputen borde liga kring 30-40 mbit.

Bra att dom har koll på sina saker.....

Throughputen ligger iaf på 75-80 mbit på mig

Visa signatur

.:R u the way u r becuse u have choosen:.

Permalänk
Medlem

Hittade detta tidigare i tråden:

Q.
Hur får jag BitTorrent, Azureus eller någon annan Bittorrent klient att fungera genom routern?

A.
Logga in på routern, genom att i webbläsaren surfa till http://192.168.0.1 , därefter klickar du på Advanced och sedan på Virtual Server i vänstermenyn. Därefter klickar du i rutan Enable och i Service Ports skriver du in följande: 6881-6999 och avslutar med att fylla i ditt interna ip-nummer i rutan Service IP. Avsluta med att klicka på knappen Apply och Restart. Klart!

Jag totalt rudis på sånt här och har en fråga: vad menas med "interna ip-nummer".

Permalänk
Medlem

Mitt ursprungliga meddelandet kanske inte gjorde sig så bra i en faq, detta får gärna tagas bort.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB280

Q.
Hur får jag BitTorrent, Azureus eller någon annan Bittorrent klient att fungera genom routern?

A.
Logga in på routern, genom att i webbläsaren surfa till http://192.168.0.1 , därefter klickar du på Advanced och sedan på Virtual Server i vänstermenyn. Därefter klickar du i rutan Enable och i Service Ports skriver du in följande: 6881-6999 och avslutar med att fylla i ditt interna ip-nummer i rutan Service IP. Avsluta med att klicka på knappen Apply och Restart. Klart!

Jag totalt rudis på sånt här och har en fråga: vad menas med "interna ip-nummer".

Ett ip-nummer som folk utanför ens nät inte kommer åt

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

citat:Ursprungligen inskrivet av MB280

Q.

A.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Ett ip-nummer som folk utanför ens nät inte kommer åt

rättelse: det ip-nummer din dator får från routern tex 192.168.0.1 el 192.168.0.2 osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken

Q.

A.

rättelse: det ip-nummer din dator får från routern tex 192.168.0.1 el 192.168.0.2 osv.

Vad var "felet" som du "rätta"??, ett internt ip är fortfarnde ett internt och kan inte nås från utifrån så länge du inte har någon länk (gateway) mellan dig och omvärlden.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Super bra faq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken

Q.

A.

??? Hmmm ?????

skumt det här. detta har inte jag skrivit alls. ser jag på datumet så blir jag än mer förvånad eftersom jag inte ens var i närheten av en dator i mellandagarna. har det gått troll på swec. ?

Permalänk

kanske nån släkting till dig din bror syster kanske aja gate way brukar ja sätta på 192.168.0.1 om jag spelar på lan för då slipper jag allt annat skit och sen e de bara sätta tllbax de på auto och gå in på min router å sätta igång den där saken sen har jag internet igen men om man kan ha båda samtidigt de vet jag inte

P.s min router har klarat sig nu i över 2 år utan att startas om tror de e ett rekord hehe snyggt jobat lilla router med den mega fläkt som den har ovanför

Visa signatur

Winfast A400 Geforce 6800 128Mb DDR 2Ghz 512mb ram 350gb XP Pro
Toshiba M70 1024mb minne moddad

Permalänk

Jag har provat att låsa upp portarna på D-Links hemsida,den me massa siffror,Men när man skall tanka något så startar inte ens Limewire sökningen,fel?

Bitcomet går bara speeden upp och ner,är tillräckligt me seeds,fel?

Tack
Mkt bra tråd,fast jag är som sagt helt grön=)

Permalänk

har du provat med portforwarding på denna sidan www.portforward.com ja gjorde nått på den sidan sen funkade allt som de skulle inga probs längre

Visa signatur

Winfast A400 Geforce 6800 128Mb DDR 2Ghz 512mb ram 350gb XP Pro
Toshiba M70 1024mb minne moddad

Permalänk
Medlem

Slå av NAT i DI-604?

Kan man slå av NAT-funktionen i en DI-604 HW Dx?

Anledningen är att jag köpt en DI-524UP för trådlöst LAN och skrivarserver. Dock har jag behov av fler än 4 portar och tänkte återanvända min 604 som "ren" router/switch/hub.

Jag vill ha det ungefär så här:
Alt 1:
Internet
|
DI-524 -- 1 dator, 1 telefoniburk samt en nätverksdisk, IP-nät 192.168.0.0/24 med DHCP och NAT påslaget i routern
|
DI-604 -- 2 datorer, IP-nät 192.168.1.0/24, med DHCP påslaget och NAT avslaget för att få "ett" LAN där 604:an agerar router.

Alt 2:
Internet
|
DI-524 -- 1 dator, 1 telefoniburk samt en nätverksdisk, IP-nät 192.168.0.0/24 med DHCP och NAT påslaget i routern
|
DI-604 -- 2 datorer, IP-nät 192.168.0.0/24, med DHCP och NAT avslaget för att få ett LAN där 604:an agerar ren switch/hub.

Småsnål som jag är hade jag tänkt undvika att köpa nya burkar...

Tacksam för svar!
/any1

Visa signatur

/any1

Permalänk
Medlem

Sök på "router som switch" och du skall finna massor.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk

Kan inte komma åt min router. HAr försökt dra ut wan kabeln som någon nämnde men det går inte då heller. Jag får fram en inloggningsruta och när jag skriver admin och tomt i lösenordsfältet så får jag tre försök sen står det unauthorized. Var är felet?

Permalänk
Medlem

Fel lösenord

Default är ju utan lösenord, så om du inte kommer in utan så måste du antingen använda rätt lösenord eller återställa routern till fabriksinställningarna.

Kontrollera i manualen, men jag tror att man drar ut strömsladden, trycker in resetknappen och stoppar in strömsladden igen. Släpp resetknappen efter ca 5 sekunder.

Då ska det fungera utan lösenord igen. Om du hade gjort många inställningar får du göra om alla dessa.

Visa signatur

/any1

Permalänk

Re: Fel lösenord

Citat:

Ursprungligen inskrivet av any1
Default är ju utan lösenord, så om du inte kommer in utan så måste du antingen använda rätt lösenord eller återställa routern till fabriksinställningarna.

Kontrollera i manualen, men jag tror att man drar ut strömsladden, trycker in resetknappen och stoppar in strömsladden igen. Släpp resetknappen efter ca 5 sekunder.

Då ska det fungera utan lösenord igen. Om du hade gjort många inställningar får du göra om alla dessa.

Konstigt. Routern är inköpt igår och jag har inte ställt in nåt men ska strax pröva ditt tips.

Edit: läste i manualen och gjorde ditt sätt men inget fungerade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Kan inte komma åt min router. HAr försökt dra ut wan kabeln som någon nämnde men det går inte då heller. Jag får fram en inloggningsruta och när jag skriver admin och tomt i lösenordsfältet så får jag tre försök sen står det unauthorized. Var är felet?

Vilken webläsare?

Ska man reseta en DI-604 ska man ha den spänningsatt samt hålla in resetknappen i 10sec..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Vilken webläsare?

Ska man reseta en DI-604 ska man ha den spänningsatt samt hålla in resetknappen i 10sec..

Det stog i manualen och det försökte jag också med. Har försökt med IE och Firefox. Med IE får jag 3-4 inloggningsförsök sen står det "unauthorized" och med Firefox så verkar det inte finnas någon begränsning utan man kan försöka tills man skriver i rätt uppgifter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elaajten.
Det stog i manualen och det försökte jag också med. Har försökt med IE och Firefox. Med IE får jag 3-4 inloggningsförsök sen står det "unauthorized" och med Firefox så verkar det inte finnas någon begränsning utan man kan försöka tills man skriver i rätt uppgifter.

Jag hade problemet med att jag inte kom in med, men höll resetknappen intryckt i säkert 20sec.. sen löste det sig..

Fungerar både med IE7 samt Firefox 2.0.0.2

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Citat:

Jag hade problemet med att jag inte kom in med, men höll resetknappen intryckt i säkert 20sec.. sen löste det sig..

Fungerar både med IE7 samt Firefox 2.0.0.2

Testade med firefox 2.0.0.2 och det fungerar endå inte. jag har startat om routern flera gånger (tror jag iaf ) Har bla hållt in knappen i en minut och det händer endå inget.