minst 2ms för spelskärm!

Permalänk

minst 2ms för spelskärm!

nån som har bra tips?
helst wide!

min syncmaster 215tw 8ms, är det för mycket fördröjning på!

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk
Medlem

alltså, vissa 8 ms skärmar har ghosting och vissa inte det beror på vilken panel det är. mitt råd är att gå till närmaste onoff/ siba / elgiganten osv och kolla på skärmar irl, så får du den skärm som passar dig bäst, man ska inte bara kolla på specifikationer

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
alltså, vissa 8 ms skärmar har ghosting och vissa inte det beror på vilken panel det är. mitt råd är att gå till närmaste onoff/ siba / elgiganten osv och kolla på skärmar irl, så får du den skärm som passar dig bäst, man ska inte bara kolla på specifikationer

sedan köper han skärmen för en billig peng på nätet...

Permalänk
Medlem

När det gäller tft-skärmar är det inte alltid bäst att handla på nätet. Även om de allt som oftast är billigare, finns det många internetbutiker som inte har någon policy att ta tillbaka skärmar med döda pixlar eller andra pixelfel.
Det finns givetvis fysiska butiker som inte heller har dylik policy, men se till att handla från någon butik som tar tillbaka skärmar med döda pixlar ifall oturen skulle vara framme!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CmeC
När det gäller tft-skärmar är det inte alltid bäst att handla på nätet. Även om de allt som oftast är billigare, finns det många internetbutiker som inte har någon policy att ta tillbaka skärmar med döda pixlar eller andra pixelfel.
Det finns givetvis fysiska butiker som inte heller har dylik policy, men se till att handla från någon butik som tar tillbaka skärmar med döda pixlar ifall oturen skulle vara framme!

Har man inte 14 dagars returrätt enligt lag över internet, om man är rädd om förpackningen?

Permalänk
Medlem

Juopp, men du får pröjsa frakten tillbaka.

Permalänk

Re: minst 2ms för spelskärm!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av knuttelyft
nån som har bra tips?
helst wide!

min syncmaster 215tw 8ms, är det för mycket fördröjning på!

Det borde väl du veta? Man ska inte stirra sig blind på ms:n. kolla istället på skärmen om du märker något, vilket du inte verkar göra. JAg hoppas inte att du ska köpa ny på grund utav 8 ms när du inte ens märker det:P.

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk

Re: Re: minst 2ms för spelskärm!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sippe555
Det borde väl du veta? Man ska inte stirra sig blind på ms:n. kolla istället på skärmen om du märker något, vilket du inte verkar göra. JAg hoppas inte att du ska köpa ny på grund utav 8 ms när du inte ens märker det:P.

jag har alltså en samsung syncmaster 215tw 21"(8ms) & kör samtidigt en gammal "feting" 19" brevid...
det ÄR stor skillnad om man ska precitions göra saker snabbt typ skjuta den lede fi! blir markant fördröjjning på musen.
märkte inget först, förrens jag placerade tex winampen mitt i mellan båda skärmarna (hälften på varje skärm) & "juckande" uppåt & neråt. då märks det tydligt.
grafiken är dock kanon & det uppfattas inte laggigt eller dyl, men det är ju som att ha en "radio mus"
Så nu letar jag efter en till skärm som man kan spela på & jag tror nog man absolut måste ner till dom där 2millisekunderna...

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk

VIll inte verka elak men är du dum? Du märker ingen skillnad förns du sätter en tft och en ctr brevid varann och drar upp och ner i winamp, sen säger du att det klart behövs bättre skärm! Asså hör du ens hur det låter. Ärligt, är det värt de 3-10k du kommer lägga på den nya skärmen för att du ska kunna "jucka" med winamp(:D)?Men du säger säkert att det märks skillnad i spel också, Men släng din jävla 19" ctr som du har brevid så märker du inget alls! Eller så skiter du i tft och kör med din 19 tums ctr.

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sippe555
VIll inte verka elak men är du dum? Du märker ingen skillnad förns du sätter en tft och en ctr brevid varann och drar upp och ner i winamp, sen säger du att det klart behövs bättre skärm! Asså hör du ens hur det låter. Ärligt, är det värt de 3-10k du kommer lägga på den nya skärmen för att du ska kunna "jucka" med winamp(:D)?Men du säger säkert att det märks skillnad i spel också, Men släng din jävla 19" ctr som du har brevid så märker du inget alls! Eller så skiter du i tft och kör med din 19 tums ctr.

hehehe, det lät rätt kul det där, kan bara hålla med
hade inte kommit igång med spelandet innan jag märkte fördröjningen, bara surfat & dyl. det var nått år sen jag sist spelade seriöst (varit ute i världen & "live surfat " istället...

så lugn & fin nu, ville bara påpeka att det är ganska stor skillnad att spela fps online med precision & inte... TYCKER JAG
testa 8ms:are själv får du se.
puss & kram
/lisa

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk
Hedersmedlem

Svarstiden 8ms anger ju hur fort pixlarna kan ändra sig (i lite olika skalor).
MEN en tft-skärm har ju också en viss fördröjning av nya bilderna.
Det går att mäta, t.ex. när man testar olika skärmar och lägger upp en digitalklocka på båda skärmarna ("klonade") som räknar upp tid i väldigt små tidsenheter och tar ett foto, då kan man se att den sämre skärmen är "efter".

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knuttelyft
hehehe, det lät rätt kul det där, kan bara hålla med
hade inte kommit igång med spelandet innan jag märkte fördröjningen, bara surfat & dyl. det var nått år sen jag sist spelade seriöst (varit ute i världen & "live surfat " istället...

så lugn & fin nu, ville bara påpeka att det är ganska stor skillnad att spela fps online med precision & inte... TYCKER JAG
testa 8ms:are själv får du se.
puss & kram
/lisa

Jag kör med en 16ms så jag vet

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

Jag har en LG Flatron nånting =P med 2ms .. det funkar klockrent i spel.. dock har jag spelat på bärbara med 16ms svarstid och det var inga problem där heller.. beror nog på vilken panel det är som sagt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Du kommer inte att märka skillnad på 8 och 2 ms (enligt mig), mitt tips en Hyundai N91W http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098132
klockren skärm, funkar till allt, billig 5 ms!

//sVempa

Permalänk

Re: minst 2ms för spelskärm!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av knuttelyft
nån som har bra tips?
helst wide!

min syncmaster 215tw 8ms, är det för mycket fördröjning på!

Felet ligger i att Samsung Syncmaster 215TW lider av sk "input lag". Det gör att du inte alls får 8ms i responstid utan snarare kanske 40-80ms. Det är overdriveelektroniken i skärmen som är kass. Det är relativt vanligt på skärmar med VA-panel.

Felet ligger alltså i just den skärmmodellen. Men vill du vara på den säkra sidan så väl en bildskärm med TN-panel.

Så du behöver inte köpa en skärm som har 2ms, bara en skärm som är till för spel. Det är inte din nuvarande skärm.

Permalänk
Medlem

vänta på OLED kan dröja ett tag men 0.02ms kan vara värt att vänta på

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
vänta på OLED kan dröja ett tag men 0.02ms kan vara värt att vänta på

Nej, det tycker jag inte man ska göra, speciellt inte om man sitter på en crt idag. OLED är fortfarande flera år bort, visst är det en spännande teknik men det skadar inte att vara lite realistisk ibland.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Re: Re: minst 2ms för spelskärm!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Felet ligger i att Samsung Syncmaster 215TW lider av sk "input lag". Det gör att du inte alls får 8ms i responstid utan snarare kanske 40-80ms. Det är overdriveelektroniken i skärmen som är kass. Det är relativt vanligt på skärmar med VA-panel.

Felet ligger alltså i just den skärmmodellen. Men vill du vara på den säkra sidan så väl en bildskärm med TN-panel.

Så du behöver inte köpa en skärm som har 2ms, bara en skärm som är till för spel. Det är inte din nuvarande skärm.

skönt med givande svar! tack!
för nått problem har uppenbart skärmen, jag pluggade inte på ordentligt innan jag köpte den...

men eftersom jag alltid kommer ha 2 skärmar så är det ingen super tabbe, den får bara hoppa ett steg åt sidan när man köper ny & användas till precis allt annat! förövrigt mkt nöjd med den

trevlig helg alla freaks!

/knutte

Visa signatur

Antec p182 - asus-p8p67-ws-revolution-b3 - intel i7 2600k@4.5ghz - evga Gtx 580 sli - corsair 16gb ram - Corsair1000W - crucial m4 128gb mm. - Windows 8.1 64bit - Samsung TFT 27" S27A950D LED 120Hz
Har visst inte uppdaterat signaturen på länge :)

Permalänk
Medlem

Jag har en SyncMaster 740BF 2 ms
den funkar hur bra som helst i spel.

dessutom så kostar den inte 5 tusen.
Ganska nära de billigaste 17 tummarna .

köpte min för 2300:- och ångrar inte!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Min Hyundai ImageQuest Q17 har 20ms men ingen ghostning alls, så kolla inte blint på siffrorna

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: minst 2ms för spelskärm!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Felet ligger i att Samsung Syncmaster 215TW lider av sk "input lag". Det gör att du inte alls får 8ms i responstid utan snarare kanske 40-80ms. Det är overdriveelektroniken i skärmen som är kass. Det är relativt vanligt på skärmar med VA-panel.

Felet ligger alltså i just den skärmmodellen. Men vill du vara på den säkra sidan så väl en bildskärm med TN-panel.

Så du behöver inte köpa en skärm som har 2ms, bara en skärm som är till för spel. Det är inte din nuvarande skärm.

input lag var uttrycket jag ledade efter, tack

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

ögat kan inte uppfatta eller se skillnad på ms under runt 12.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Nej, det tycker jag inte man ska göra, speciellt inte om man sitter på en crt idag. OLED är fortfarande flera år bort, visst är det en spännande teknik men det skadar inte att vara lite realistisk ibland.

flera år bort är nog att ta i oled andvänds idag i flera apparater som mp3 spelare och digital kameror, vissa företag har även prototyper på tv aparater och dator skärmar!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estrar
ögat kan inte uppfatta eller se skillnad på ms under runt 12.

Läs på lite innan du postar sånt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estrar
ögat kan inte uppfatta eller se skillnad på ms under runt 12.

Jo det kan det, men det blir svårare ju lägre det kommer.

Dock så har DVI gänsnittet begränsningar som gör att det är VÄLDIGT svårt att se skillnad på hastigheter under 10 ms.

Dock kan man ju se en förbättring mellen en 2 ms och en 8ms skärm, men det är på de långsammare övergångarna (färg skiftningar som tar lång tid och är knepiga för skärmarna att växla mellan). Men om alla skiftningar skulle ta 8 ms och man jämnför mellan en på 4 ms så skulle man i princip inte så ngn skillnad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

svårt att veta hur tillverkarna mäter oxå, tar dom medelvärdet av MS eller det högsta eller kanske det minsta?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
flera år bort är nog att ta i oled andvänds idag i flera apparater som mp3 spelare och digital kameror, vissa företag har även prototyper på tv aparater och dator skärmar!

Flera år är nog ingen överdrift. Först nästa år kommer tft:s med led-belyst bakgrund, som det pratats om i åratal. De oled-skärmar som finns idag är små och har horribel färgåtergivning. Om jag skulle gissa så tror jag inte det kommer finnas oled-skärmar på marknaden som matchar tft före 2008, men jag hoppas att jag har fel där.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Re: Re: Re: minst 2ms för spelskärm!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av knuttelyft
skönt med givande svar! tack!
för nått problem har uppenbart skärmen, jag pluggade inte på ordentligt innan jag köpte den...

men eftersom jag alltid kommer ha 2 skärmar så är det ingen super tabbe, den får bara hoppa ett steg åt sidan när man köper ny & användas till precis allt annat! förövrigt mkt nöjd med den

trevlig helg alla freaks!

/knutte

Men jag vill tillägga att din skärm är grym på allt annat. Jag var själv inne på att köpa en sån tills jag läste om problemen med "input lag". Tänk också på att TN-paneler som jag föreslog har sämre färgåtergivning än din nuvarande skärm. Vill du ha bra färgåtergivning och bra spelskärm så är NEC 20WGX2 ett bra köp. Fast den kostar lite. Ska du bara spela så kan du ta någon billigare skärm. Tex LG L204WT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Flera år är nog ingen överdrift. Först nästa år kommer tft:s med led-belyst bakgrund, som det pratats om i åratal. De oled-skärmar som finns idag är små och har horribel färgåtergivning. Om jag skulle gissa så tror jag inte det kommer finnas oled-skärmar på marknaden som matchar tft före 2008, men jag hoppas att jag har fel där.

Jag tror att jag har läst att oled beräknas vara klart 2010 för "normala marknader". Så det är ett tag kvar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Oled kommer ju inte komma på stora skärmar på marknaden i större skala på ett bra tag. Detta pga att de inte har löst problemet med att färgåtergivningen blir dålig för snabbt. Det var dock ett tag sedan jag läste det och läget kan ha förändrats sedan dess.