Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

minnen på socket A kort

frågan har säkert vart uppe för länge sen, men jag lyckades inte hitta någon info. så jag hoppas någon kan svara på detta.

Jag har ett

ABIT NF7-S V2.0

med minnes konfig möjligheten

- Three 184-pin DIMM sockets
- Supports 3 DIMM DDR 200/266/333 (Max. 3GB)
- Supports 2 DIMM DDR 400 (Max. 2GB)

som det är nu har jag ett PC3200 på 1Gb (1024Mb) men funderar på att dubbla mängden minne.
Om jag skaffar två matchade PC3200 512mb och sätter dom på dual channeln o det befintliga 1Gb på den platsen som är kvar kommer alla jobba på 333Mhz då eller kommer de två 512Mb jobba på 400 och 1Gb på 333?

Det bästa vore ju naturligtvis att skaffa ett till PC3200 på 1GB men det blir ju lite dyrare=(

tacksam för svar

Visa signatur

man får va som man e när man inte blev som man skulle

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att du får mycket finare prestanda om du köper ett till 1gb pc3200-minne eftersom du då kan köra dom i 400mhz.

1x1024mb minne är billigare än 2x512mb

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Håller med Ekner

Permalänk
Medlem

Minnena körs alltid i samma hastighet, och nforce2 ger bäst prestanda ( i dual channel) om minnena körs synkront med processorn. Har du en processor med 333FSB så vinner du på att ställa ner dem till 333.

nForce2 är inte heller kinkigt med minnena. Om du trots allt köper 2x512MB så placera dessa minnen i de 2 slots som är tillsammans, och 1024MB minnet i den ensamma sloten. Det ger 1024MB i varje minneskanal, och du får dual channel över hela minnesmängden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

ok tackar.
Hade faktiskt inte kollat upp priserna ordentligt, trodde 2x512 var billigare, men igentligen säger det sig ju själv att två som är gjorda för att köras ihop blir dyrare.
Och sen ser jag ju nu också att det är ingen ide att försöka köra minnena i 400 då processorn bara klarar 333

tack för hjälpen iaf

Visa signatur

man får va som man e när man inte blev som man skulle