Jag kör Mac OSX Tiger 10.4.8 och har försökt automounta min SMB-utdelning en stund nu. Jag får den att mountas utan problem, men när jag startar om datorn försvinner den naturligtvis.
Du kan ta ett alias till enheten och lägga på skrivbordet, varje gång du dubbelklickar på aliaset så kommer enheten monteras. Du kan såklart skriva ett applescript och lägga i startobjekt med, det är inte så svårt.
följ exemplet för afp, men där det står afp byt till smb och skriv om sökvägen så att den passar för en normal smb utdelning.
du kommer att få en mapp med serverns namn under /Network/Servers/ och under den kommer de mount punkter som du skapar att finnas.
Det smidiga med just denna lösningen är att utdelningen kommer inte att mountas om inget använder den, men om du exempelvis cd'ar in i mappen så kommer utdelningarna att mountas upp automatiskt och sen mountas av igen om du inte använder dem igen på ett tag.
Inga konstiga länkar, inga script i startobjekt eller annat knöligt.
edit, jag är trött.
Visa signatur
"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs rfc-1925 - The Twelve Networking Truths