Problem med NVIDIA Drivrutiner
Kan inte installera nya drivrutiner till Nvidia.
lång text men jag vill beskriva så bra som möjligt och är tacksam om den som vill hjälpa orkar läsa!
köpte massa nya datordelar igår och byggde ihop datorn själv, har byggt flera datorer innan men det är första gången jag stöter på det här problemet.
När jag hade installerat klart allt, XP med alla uppdateringar, virusprogram med alla uppdateringar osv.. så var det bara uppdateringar till Nvidia kortet som saknades, mitt under installationen svartna skärmen och datorn starta om, efter "laddningen" till windows när man ser logon och att den laddar så blir det svart igen och jag kan inte göra något förutom att starta om datorn med reset knappen.
det som däremot funkar är att gå in på felsäkert läge, eller i VGA läge med 800x600 och 16 bit färg, då funkar det igen.
det står att drivrutinen ska vara installerad då den finns på "lägg till/ta bort program" men datorn går alltså bara att komma in på i felsäkert eller VGA läge.
provade även att installera drivrutinerna i det läget men det vart svart när jag starta om igen. och skulle jag prova ändra upplösning i vga läge flimrar det till och det blir svart igen.
jag har gjort dessa felsökningar:
*instalerat om windows xp 2 ggr, ena gången med home och andra med proffesional.
*även provat med sp1 och sp2.
* provat 2 olika skärmar
samma sak händer ändå.
kan tillägga att när jag går in i felsäkert läge eller VGA läge, så kan jag avinstallera "Nvidia Drivers" (konstigt nog är dem installerade trots datorn starta om i mitten av inst.) och då funkar allt igen när jag startar om, då såklart utan drivrutinerna.
men det är ju inte så lyckat utan senaste nvidia uppdateringen, för det går ju inte att dra fönster eller skrolla på internetsidor utan att det hackar gärnet.
Jag åkte tillbaka och bytte ut grafikkortet och samma sak hände då.. så jag struntade i att installera drivrutinerna och istället lät windows hitta grafikkortet och "lägg till enhet" då identifierade den kortet men under installationen när den kom till filen nvcodins.dll (tror jag att den hette) så blev det svart igen.
nu kör jag utan drivutiner till jag kommer på en lösning eller får hjälp av någon av er här
Delar:
Asrock K8 SiS/939 moderkort
AMD ATHLON 3200+
1 gb ddr RAM
asus geforce 6600LE 512mb
dom på dataprince sa att delarna skulle passa, och grafikortet fungerade för dom på felsökningen.
vad är då felet.
väldigt tacksam för svar!
MVH /Alpzan