Permalänk
Medlem

slött surfande med fiber 100mbit

hejsan!

jag satt o lekte lite med auslogics boostspeed, och såg att man kunde optimera ens internet-hastighet. jag gjorde det, startade om datorn, och till min fasa, märkte jag att det gick mycket, mycket långsammare att ladda en sida än vad det gjorde förut!

jämförelse: har superstart.se som startsida. förr laddades den upp helt på bara några sekunder. nu står den o tuggar alla bilder i flera minuter!

jag har ringt till bredbandsbolaget, som jag har, o frågade om de visste något. de rådde mig till o först testa att sätta allt på default (klickade på Restore Default-knappen i programmet o startade sedan om datorn. allt var samma, inget resultatet liksom). om inte det skulle gå (vilket det inte gjorde), så skulle jag avinstallera windows! han visste inte vad som var felet, för allt såg helt ok ut hos dom.

nu är det så att jag inte vill avinstallera windows, o undrar nu om ni vet vad felet kan vara. har windows xp pro.

tack på förhand

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

tack. dock fixade det inte problemet helt! nu går allt lite snabbare i alla fall, men inte alls mycket!

problemet kvarstår dårå :/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

nu går allt mycket slöare igen, sedan jag installerade om windows xp jag hade inget i usb-uttagen, bara datormusen, o nätverkssladden var även den urkopplad under installationen. har aldrig, vad jag vet, varit med om detta utan att jag har gjort något!

vet någon vad det kan vara för fel?

EDIT: kan tillägga att jag laddar hem program (t.ex. WDM_r147.exe - drivrutin till mitt ljudkort, laddar just nu i under 7.0kb/s!!!) i under 100kb/s! innan ominstallationen laddade jag hem nästan alltid över 200kb/s

EDIT 2: jag har kört de program som har nämnts i denna tråd, ingen framgång

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Frågan är varför man vill optimera sitt bredband när man har 100Mbit fiber?
För att få 101Mbit eller?

Eftersom du har provat installera om Windows och det bara gav mera fel, så låter det ju mer som om du har fått nått hårdvarurfel.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

det gick även slött före jag hade kört programmen, så jag tänkte om det kunde hjälpa med att fixa problemet genom att öka på hastigheten lite.

hm. jadu! om det nu är ett hårdvarufel, varför surfade och laddade hem lika snabbt som alla andra med 100mbit, innan jag ominstallerade windows?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Prövat med en annan dator?
Men kan ju inte vara mjukvarurelaterat eftersom du lagt om Windows.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

na, har ingen annan dator

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Haru kollat med en live linux dist om det går segt där?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

live linux dist? har aldrig använt linux :S

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Programmet du körde har inte mixtrat med någon firmware eller liknande någonstans?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

vet inte. fick ju tips härifrån, så jag bara laddade hem o körde. kan säga vad jag ska testa härnäst:

jag ska köra tcp optimizer (igen) o ändra från 20000 till 2500 under Connection, på optimal settings. sedan starta om datorn, se om det går snabbare då. om inte, så ändrar jag tillbaka till 20000.

har redan kört winsockxpfix en gång efter ominstallationen, o jag vill ej köra den för många gånger. antar att man ej ska köra den för många gånger på raken (har bara använt programmet två gånger under hela mitt liv)

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
det gick även slött före jag hade kört programmen, så jag tänkte om det kunde hjälpa med att fixa problemet genom att öka på hastigheten lite.

hm. jadu! om det nu är ett hårdvarufel, varför surfade och laddade hem lika snabbt som alla andra med 100mbit, innan jag ominstallerade windows?

Motsägelse?

Permalänk
Medlem

hehe, na, sa bara fakta, nada more... eller nått

anyway! har testat o köra tcp optimizer och winsockxpfix. inge resultat ska ringa till bredbandsbolaget nu o höra med dem om de kan se något där eller nått sånt

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

kör du fiber 100/10 ska du kolla att din kabel verkligen är av typen cat5e och inte cat5, du skulle bli förvånad om jag berättade hur många som drabbas av usla hastigheter med BBBs fiber på grund av just den orsaken.

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem

oh... hur kollar jag detta?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Läs på kabeln.

Du verkar pilla på väldigt många olika parametrar på samma gång.
Det är svårt att felsöka på det sättet.

Vad säger TP-test?
Kan du testa trafik lokalt, har du en annan dator hemma?
Har du testat byta kabel?

Visa signatur

Nja.

Permalänk

Har du ett annat nätverkskort liggandes så prova byt. Efter en ominstallation borde det ju lösa sig.
Min förra dator (har precis köpt nytt) led av samma problem. Det gick dock att använda, men gick knappt att streama över nätverket. Köpte ett nytt nätverkskort och stoppade och simsalabim så blev jag glad igen

Permalänk
Medlem

jag körde tptest med både f-secure internet security på och av. resultaten blev följande:

med f-secure internet security: 16.7Mbit/s första gången, sedan 51.83Mbit/s. tredje gången: 48.23Mbit/s

utan f-secure internet security: 15.20Mbit/s första gången, sedan 31.53Mbit/s. tredje gången: 64.16Mbit/s

har dock ingen annan dator här hemma. jag har redan installerat om windows 2ggr, inge bättre resultat

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Re: slött surfande med fiber 100mbit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
hejsan!

jag satt o lekte lite med auslogics boostspeed, och såg att man kunde optimera ens internet-hastighet. jag gjorde det, startade om datorn, och till min fasa, märkte jag att det gick mycket, mycket långsammare att ladda en sida än vad det gjorde förut!

jämförelse: har superstart.se som startsida. förr laddades den upp helt på bara några sekunder. nu står den o tuggar alla bilder i flera minuter!

jag har ringt till bredbandsbolaget, som jag har, o frågade om de visste något. de rådde mig till o först testa att sätta allt på default (klickade på Restore Default-knappen i programmet o startade sedan om datorn. allt var samma, inget resultatet liksom). om inte det skulle gå (vilket det inte gjorde), så skulle jag avinstallera windows! han visste inte vad som var felet, för allt såg helt ok ut hos dom.

nu är det så att jag inte vill avinstallera windows, o undrar nu om ni vet vad felet kan vara. har windows xp pro.

tack på förhand

Hej
Har kört med Cablenut sen länge...bra.
http://www.cablenut.com/

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
jag körde tptest med både f-secure internet security på och av. resultaten blev följande:

med f-secure internet security: 16.7Mbit/s första gången, sedan 51.83Mbit/s. tredje gången: 48.23Mbit/s

utan f-secure internet security: 15.20Mbit/s första gången, sedan 31.53Mbit/s. tredje gången: 64.16Mbit/s

har dock ingen annan dator här hemma. jag har redan installerat om windows 2ggr, inge bättre resultat

Dessa hastigheter bör ju få din surfning att flyga fram.
Är det bara vissa sidor som är sega?

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

tja... segt o segt är det la inte, men det går långsamt o ta emot o skicka filer på msn, även om jag har kaspersky internet security 6.0 (har installerat det igen) är av! förr kunde jag få hem filen som en kompis skickade till mig, på bara nån sekund, oavsett hur stor filen var (allt under 15mb dårå). nu tar det liksom flera minuter ibland. lite irriterande

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

kollat kabeltypen?

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem

njae. kollade den lite igår, men jag ska kolla mer nogrannt idag

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Att kolla om sin lina går fort genom att skicka filer på msn är ingen bra idé det brukar gå riktigt segt... Testa att dra nått från sunets ftp..

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

hmjo. testade o ladda hem filen "kdeedu-3.80.2.tar.bz2" från deras ftp-server (ftp.sunet.se). filen var 26mb stor, och jag laddade hem den i över 1mb/s, men under nån sekund var det över 2mb/s.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
hmjo. testade o ladda hem filen "kdeedu-3.80.2.tar.bz2" från deras ftp-server (ftp.sunet.se). filen var 26mb stor, och jag laddade hem den i över 1mb/s, men under nån sekund var det över 2mb/s.

Det pendlade alltså mellan 8 och 16 Mbit.

Det är svårt att utesluta fel när du inte kan testa lokalt.
Det är antagligen är svårt att nå 100Mbit. Räkna med kanske 80%, max 90% av den teoretiska maxhastigheten, dvs 80-90Mbit eller 10Mb/s-11Mb/s.

Visa signatur

Nja.

Permalänk

Det kan var packet lost som segar ner internet, prova med att gå in i cmd och skriv: ping loopback /localhost 127.0.0.1

Du bör få ett liknande resultat:

Reply from 127.0.0.1: bytes=127 time<1ms TTL=128 Reply from 127.0.0.1: bytes=127 time<1ms TTL=128 Reply from 127.0.0.1: bytes=127 time<1ms TTL=128 Reply from 127.0.0.1: bytes=127 time<1ms TTL=128 Ping statistics for 127.0.0.1: Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss), Approximate round trip times in milli-seconds: Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

H4xXx0R
ok. gjorde som du sa, och resultatet blev densamma som din.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.