Creative gör stöd för EAX möjligt till Vista

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Det är märkligt. När MS gör ett nytt OS (95 till 98, 98 till 98:se, 98 se till ME, 2000 till XP) så har alla klagat på dom små variationerna, att det aldrig blir något nytt, att det inte är värt att uppdatera det är ju bara lull lull som är ändrat mm.

Nu när MS äntligen gör ett nytt OS som kräver nyare datorer, nya spel till 3D-ljudet p.g.a. bättre kompatibilitet till andra OS så klagar man nu istället på att det gamla inte går att använda.

Förstår verkligen inte varför folk gång på gång måste klaga på allt MS gör.
Det finns alternativ till MS om man nu inte tycker om detta.

Nu har MS ÄNTLIGEN gjort ett OS som inte är lika bakåtkompatibelt till dom gamla (kör du ett äldre program så emuleras det nu istället) OS:en.
Dom gör ett nytt DX och en nytt ljudsystem. Allt detta gör det bättre.
ÄNDÅ ska folk klaga för nu måste dom kanske köpa ny hårdvara för att köra sina gamla spel.

Frågan är hur många som har på EAX som ex... Tvivlar på att många kör med det på i spelen då EAX normalt alltid är avstängt i spelen som standard.

Jag tycker det är bra att MS gör något nytt för framtiden. Det går att köra många gamla mjukvaror fortfarande i Vista.
Att gå över till Vista är inte något man måste stressa med, vänta några år tills alla spel har gått över till OpenAL.

scrooge: Vadå förstör? Låter på dig som du inte kan köra med XP p.g.a. Vista. Dom förstör inget för någon. Vill du använda EAX så är det bara att köra med XP. Frågan: Hur tänker du? Vill du aldrig att MS utvecklar sitt OS till det bättre?

Word. Jag orkar inte skriva samma sak

Det enda man kan klaga på MS när det gäller Vista är det som har med DRM att göra. DX10 är förståeligt. DX9- är grundat på alldeles för gamla standarder, det är dags för något nytt.

Istället borde speltillverkare göra spel med hjälp av OpenGL och OpenAL imho...

Permalänk
Medlem

skälet till att det är xi-fi specifikt är att de korten sitter på LIIIITE mer avancerad hårdvara än Audidgy. onboard RAM att tala om, snabbare prolle med mer funktioner.
Som att förvänta sig att ett soundblaster 16 ska emulera 5.1 i realtid.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
MS är hopplösa.....
Måste dom vara så storhetsvansinniga att dom ska göra allt själva, varför kan dom bara inte göra ett enkelt OS?!
Låt dom som kan sin specifika sak sköta det istället!

Blir nog ett vista med nästa dator det vill säga om ca 2-3 år

Mycket bra sagt! Letade just efter denna sortens inlägg så jag skulle slippa skriva det själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geron
Försår egentligen inte varför folk blir så upprörda över att EAX-stödet försvinner. Vad är EAX, förutom ett enormt hajpat säljargument.. Inte mycket, inte ens enl Creative själva:

Läs här

Kort o gott är det enbart en teknik för att lägga på tex eko på ljud i realtid. Något som borde göras via ett system som OpenAL och inte egna special-rutiner. Iaf om jag själv fick bestämma. Det skulle göra det möjligt för spel att stödja effekten utan att vara beroende av ljudkortstillverkare.

Någon som vet vart Aureals tekniker försvan? De höll ju på med ljudkort och drivrutiner (baserade på OpenAL) som stödde betydligt mer avancerade grejor än EAX. Bla volumetriska ljudkällor, samt att ljud/ekon faktiskt påverkades av polygondata (tex leveln/rummet man befinner sig i). Tanken var att tilldela väggar/golv/tak osv olika ljudegenskaper (tex hur mycket ljud som absorberas osv). För att på så sätt köra en form av ray-trace från ljudkällor till spelarens position, och därefter mixa ljuden ut på sina hörlurar/2.0/5.1-system.

Aureal blev köpta av Creative. Creative var inte intresserad av att vidare-utveckla A3D så de köpte Aureal bara för att bli av med en konkurrerande standard.

Sen OpenAL kommer fungera utmärkt med Audigy etc i NYA spel, det är äldre spel som inte stöder OpenAL som påverkas.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

OpenAL? Ska Microsoft på allvar lägga in OpenSource i en så pass stor del av sitt operativsystem (allt som har med spel att göra är en stor del i OSet, eftersom att privatpersoners största argument till att köra det är att dom vill ha spel) eller drömmer jag? Väck mig inte.

Men som många andra sagt, hur många av er kör egentligen med EAX öht? Det här ändrar ingenting för typ 90% (siffran tagen ur arslet) av alla gamers...

EDIT:
"OpenAL was originally developed by Loki Software in order to help them in their business of porting Windows games to Linux. After the demise of Loki, the project was maintained for a while by the open source community - but it is now hosted (and largely developed) by Creative Labs with on-going support from Apple and open source enthusiasts."

// http://en.wikipedia.org/wiki/OpenAL

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag kan säga det om gamla SB men jag älskar mitt Elite Pro.

Bra jobbat Creative.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Tror inte många som klagar inte riktigt vet vad EAX är, Det är inte direkt enorm skillnad på spelupplevelsen med EAX på.
Visst man kan få lite echos och massa npcer kan prata samtidigt men hur ofta händer det?
Jag skulle nog vilja ställa det på sin kant och säga att EAX knappast förbättrar dina stats...

Men snälla din ********** cs-fjortis det finns folk som lirar andra spel, och eax gör grym skillnad på positionsljud, miljö-ljudeffekter, ekon mm, jag uppfatta det som en helt ny ljudbild när jag skaffa mit audigy Z2. Så kom inte här och påstå att folk inte "behehöver" EAX. Hatar folk som tror dom vet vad alla andra vill ha/behöver lr inte.

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geron
Försår egentligen inte varför folk blir så upprörda över att EAX-stödet försvinner. Vad är EAX, förutom ett enormt hajpat säljargument..

Jag håller fullständigt med. Förstår inte vad det är att tjafsa om. Själv så tycker jag EAX försämrar spelupplevelsen med sina överdrivna, orealistiska ekoeffekter. Åtminstone i de EAX titlar jag har.

Och även om det är folk som tycker det är "bra", så bör ett alternativ till EAX komma ut så inte Creative försätter med sin ensamrätt på det (och deras konstant dåliga drivers mm). Creative har inte släppt något vettigt till ljudmarknaden sedan Soundblaster 16.

Och för att kommentera på ovanstående inlägg, så har jag själv aldrig spelat CS.

Dock så är det trevligt att användandet av OpenAL växer. Men jag har märkt runtom internet att det är många som verkar tro att det är Creatives API som dem själva har gjort.

Permalänk
Inaktiv

bara jag som inte hör någon direkt skillnad om EAX är på eller av?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men snälla din ********** cs-fjortis det finns folk som lirar andra spel, och eax gör grym skillnad på positionsljud, miljö-ljudeffekter, ekon mm, jag uppfatta det som en helt ny ljudbild när jag skaffa mit audigy Z2. Så kom inte här och påstå att folk inte "behehöver" EAX. Hatar folk som tror dom vet vad alla andra vill ha/behöver lr inte.

Hahaha, cs-fjortis....Jag är nog gammal nog att vara din far:P
Varför tror alla att det handlar om cs så fort som man skriver stats =D

Ta och läs på lite om EAX innan du spyr ur din en massa person angrepp.

Permalänk
Medlem

Ibland så undrar jag hur ljudet till PCn skulle vara om Creative inte hade sådant stort marknadsmonopol och konkurrenterna blir uppköpta av just Creative.

Vi kunde ha billig, högkvalites MIDI (E-MU), kompabilitet med ISA kort, även om det inte spelar så stor roll i dagsläget (Ensoniq), överlägset 3D ljud (Aureal), och hårdvarustöd för Dolby Digital (Sensaura), men nej. Istället blir de uppköpta av Creative och allt läggs på is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Ibland så undrar jag hur ljudet till PCn skulle vara om Creative inte hade sådant stort marknadsmonopol och konkurrenterna blir uppköpta av just Creative.

Vi kunde ha billig, högkvalites MIDI (E-MU), kompabilitet med ISA kort, även om det inte spelar så stor roll i dagsläget (Ensoniq), överlägset 3D ljud (Aureal), och hårdvarustöd för Dolby Digital (Sensaura), men nej. Istället blir de uppköpta av Creative och allt läggs på is.

Ja, håller med. Det har ju stått i princip stilla på ljudkortsmarknaden och det pga Creative. Jag har för övrigt ett Diamond Monstersound MX300 med ett Aureal Vortex2 chip. Fan vad häftigt 3D-ljud det var i ett testprogram de hade gjort (visserligen ful 3D-grafik men ljudet ägde!). Synd bara att det inte fanns så många (om något?) spel som stödde det fullt ut. Nä, jag tycker Creative kan gå i konkurs och sen fortsätter vi det arbete som Aureal gjort. Och använder OpenAL.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Istället för att klaga kan folk börja agera och köpa alternativa märken, så som;

Azuentech <-- rekommenderas starkt
TerraTech
eller Razor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Aureal blev köpta av Creative. Creative var inte intresserad av att vidare-utveckla A3D så de köpte Aureal bara för att bli av med en konkurrerande standard.

Sen OpenAL kommer fungera utmärkt med Audigy etc i NYA spel, det är äldre spel som inte stöder OpenAL som påverkas.

Det borde skapas en lag som gör det omöjligt för företag i världen att köpa bort konkurenskraftig teknik!

Så mycket vi redan måste ha förlorat i våra dar på företag som tänker: "Ja dem har faktiskt en bra poäng och en fin idé/teknik där! Vi ger dem pengar så dem slutar spinna vidare på den!" För det är ju det dem faktiskt gör idag.. Dem betalar för att få tekniken bortkastad och förglömd vilket gör mig j*vligt förbannad rent ut sagt...

A3D hade säkert kunnat bidra till en grym spelupplevelse ljudmässigt! Men icke då... Dem som kan mindre men har mer pengar skall få som dem vill... återigen pengarna som bestämmer.. Kanske lite överdrivet att Creative kan mindre men man uppfattar det så.

Permalänk
Hedersmedlem

Åhh va det klagas på Vista. Jag blir så trött på allt tjaffs. Som någon sa, folk har alltid klagat på att ändringarna är så små mellan windowsversionerna, och när väl microsoft inte släppt ett OS på många många år och de gjort om mycket så är det för mycket för folk.
Läs lite om nya ljudsakerna här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_Vista#Au...
I övrigt är det flera saker på den sidan som gör mig väldigt intresserad av Vista, då det är uppfräschat på många områden. XP (32-bitars) är från 2001. Jämfört med Mac OS X som släpper uppdateringar oftare (fast inte så revolutionerande) så har det hamnat på efterkälken.
Vad gäller drivrutinerna tror jag problemet för creative med sitt eax är att de nog inte får komma åt hårdvaran direkt. Detta pga att ljuddrivrutiner körs i user-mode. Folk har i allmänhet klagat på creatives drivrutiner och hur sällan de är i tid med att stödja nya operativsystem och alternativa. Så om vi säger att deras drivrutiner har en bugg och krashar (om den körs i kernel mode) så kan den i värsta fall dra med sig hela systemet i en BSOD. Tack för det. Nu har MS löst detta genom att de kör i usermode och ska inte kunna påverka detta, dvs krasha och starta om drivrutinen.
"The new audio stack is run at user level, thus increasing performance and stability."

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Istället för att klaga kan folk börja agera och köpa alternativa märken, så som;

Auzentech <-- rekommenderas starkt
TerraTec
eller Razor

Japp, själv har jag kört med olika Terrateckort i huvuddatorn sedan 1998. Creative måste göra något smått fantastiskt för att förtjärna mina pengar igen.

För övrigt så undrar jag hur lång tid det kommer ta innan ljudkort släpps till PCIe.

Permalänk

Det är la bra! Så slipper folk sitta på skitljudkort

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Creative hävdar att PCIe inte är ljudvänligt då det handlar om att överföra relativt få och stora mängder data, inte många små paket som ljudkort gör. Om det är så eller om det är en av Creatives patenterade ursäkter är kanske diskutabelt... Hur som helst, det kommer troligtvis ingen "port" av t.ex. X-Fi till PCIe, utan snarare kommer det handla om "XFi2" (även om det bara kommer vara en liten upputsning så kommer Creative hävda att det är fullkomligt revolutionerande).

Själv gillar jag mitt X-Fi men EAX är skräp. Implementeringen är uteslutande dålig och då stjälper tekniken mer än den hjälper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Åhh va det klagas på Vista. Jag blir så trött på allt tjaffs. Som någon sa, folk har alltid klagat på att ändringarna är så små mellan windowsversionerna, och när väl microsoft inte släppt ett OS på många många år och de gjort om mycket så är det för mycket för folk.
Läs lite om nya ljudsakerna här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Features_new_to_Windows_Vista#Au...
I övrigt är det flera saker på den sidan som gör mig väldigt intresserad av Vista, då det är uppfräschat på många områden. XP (32-bitars) är från 2001. Jämfört med Mac OS X som släpper uppdateringar oftare (fast inte så revolutionerande) så har det hamnat på efterkälken.
Vad gäller drivrutinerna tror jag problemet för creative med sitt eax är att de nog inte får komma åt hårdvaran direkt. Detta pga att ljuddrivrutiner körs i user-mode. Folk har i allmänhet klagat på creatives drivrutiner och hur sällan de är i tid med att stödja nya operativsystem och alternativa. Så om vi säger att deras drivrutiner har en bugg och krashar (om den körs i kernel mode) så kan den i värsta fall dra med sig hela systemet i en BSOD. Tack för det. Nu har MS löst detta genom att de kör i usermode och ska inte kunna påverka detta, dvs krasha och starta om drivrutinen.
"The new audio stack is run at user level, thus increasing performance and stability."

Gillar också att MS låter drivrutinerna ligga utanför kärnan. Om drivrutinerna krånglar så är systemet fortfarande stabilt. Men de verkar fortfarande prata om kernel-mode drivers, så det verkar som bara vissa drivrutiner körs i user-mode. Men iaf, de ska tydligen ha skrivit om och förbättrat en hel del av ljudgränssnittet. De verkar ha gjort mycket för nätverksprestandan också. Sen vet vi ju att DX10 kommer att dra mindre processorkraft också.

Man kan använda en usb-driver eller cd/dvd med drivrutiner under installationen. Jippi!!! Äntligen. Bara det är tillräckligt för mig! Har ju ingen diskettenhet så...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Japp, själv har jag kört med olika Terrateckort i huvuddatorn sedan 1998. Creative måste göra något smått fantastiskt för att förtjärna mina pengar igen.

För övrigt så undrar jag hur lång tid det kommer ta innan ljudkort släpps till PCIe.

Kan bara instämma. Kör själv med Auzentech och kommer aldrig gå tillbacka till något Creative kort igen. Har dessförinnan haft både Roland, Yamaha, och enstaka Creative kort.... men det är länge sedan

Permalänk
Medlem
Citat:

Hahaha, cs-fjortis....Jag är nog gammal nog att vara din far:P
Varför tror alla att det handlar om cs så fort som man skriver stats =D

Ta och läs på lite om EAX innan du spyr ur din en massa person angrepp.

Ursäkta om jag skrattar *hahahaha*.....
Jag skiter nog fullständigt i vad folk skriver om EAX, man kan faktiskt uppleva det själv om du inte visste det. Spel som stödjer det fullt ut ger en helt annan uplevelse (enligt mig då). Inte för att jag bryr mig om du lirar cs lr inte men även i dod blev ljudet grymt mycket bättre man hör exakt var fienden befinner sig.
Min erfarenhet av EAX är att det förbättrar ljudet i alla spel som stödjer det, sen vad du har läst lr inte skiter nog dom flesta i.
De argument alla för om att det är skit blabla mm är desamma som alla fanboy-trådar som finns i forumen om nintendo lr ps3, det är helt enkelt en smaksak.

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem

Problemet jag tyckte var att ljudet inte blir hårdvaruaccelererat av ljudkortet? Det måste alltså till nya ljudkort som accelererar OpelAL, det bör väl kunna göras via firmware/rivisar.. Men creative avstår tydligen.. Hmm okej vi får EAX-Effekterna.. Men får vi hårdvaruaccat ljude?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursäkta om jag skrattar *hahahaha*.....
Jag skiter nog fullständigt i vad folk skriver om EAX, man kan faktiskt uppleva det själv om du inte visste det. Spel som stödjer det fullt ut ger en helt annan uplevelse (enligt mig då). Inte för att jag bryr mig om du lirar cs lr inte men även i dod blev ljudet grymt mycket bättre man hör exakt var fienden befinner sig.
Min erfarenhet av EAX är att det förbättrar ljudet i alla spel som stödjer det, sen vad du har läst lr inte skiter nog dom flesta i.
De argument alla för om att det är skit blabla mm är desamma som alla fanboy-trådar som finns i forumen om nintendo lr ps3, det är helt enkelt en smaksak.

Du motsäger dig själv när du säger att du skiter i vad folk skriver om EAX med detta inlägg.

Om nu folk kan uppleva det själva varför ens ta upp denna diskution?

Och min åsikt/erfarenhet är att EAX inte spelar någon roll, jag kör med ett X-Fi kort och jag märker ingen skillnad i mitt 5.1 system med EAX av eller på.

Jag sätter en femma på att du ofta är med och fightas i dessa så kallade "fanboy" trådar.

Permalänk
Medlem

Har man en någorlunda fungerande hörsel så märker man en enorm skillnad med EAX jämfört med att inte ha det på. Det främsta är ljudpositioneringen som lägger till en helt ny dimension i de flesta spel med väl utformat ljud (som alla de nya spelen har).

Att påstå att 90% aldrig använder EAX är rena dumheter. Varför skulle man köpa ett ljudkort och inte använda de funktioner man fick med det?

Har ni som påstår motsatsen nånsin provat ett "inbyggt" ljudkort vs. ett creative kort med EAX på? Skillnaden är som natt och dag om man inte är stendöv.

p.s. har du köpt dina högtalare eller ditt headset på www.clasohlson.se för 99 kr så kan det förklara en hel del

Permalänk
Avstängd

OpenAl blir den nya standarden att skriva ljudsensationer i spel m.m.

Att det blir en övergång innan spelen har anpassats efter Vista är inget konstigt då spelen hittils har varit efter den dominerande ljudkortstillverkaren dvs Creative med sitt ljudssystem.

Vista verkar bli en bra plattform för kommande spel.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Varför gnäller alla Creative ägare när även Creative har OpenAL stöd?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Du motsäger dig själv när du säger att du skiter i vad folk skriver om EAX med detta inlägg.

Och min åsikt/erfarenhet är att EAX inte spelar någon roll, jag kör med ett X-Fi kort och jag märker ingen skillnad i mitt 5.1 system med EAX av eller på.

Jag sätter en femma på att du ofta är med och fightas i dessa så kallade "fanboy" trådar.

moget skrivit för en så "gammal" människa...
Och hur kan jag motsäga mig själv? Det jag menar är vad dina "källor" skriver.
Du påstår att EAX är dåligt pga att du läst det på någon "tekniksida"
Tycker du låter rätt dum själv, bara för att Du inte märker någon skillnad betyder inte det att alla andra är hörselskadade.
Jag avskyr folk som tror sig veta bäst om vad alla andra ska ha helatiden.
Sluta lek bessevisser och acceptera att folk tycker EAX är bra även om inte du tycker det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här är anledningen till att jag aldrig gillat vista . Det kommer säkert ta 2 år innan den är stabil och fungerar utan problem ..jag som redan sitter med ett Audigy 2 EAX 2.0 ljudkort vad ska jag göra i så fall?? vista kommer jag nog inte köpa när den lanseras kanske nästa år om den börjar funka bättre

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Citat:

En fråga här; har du möjligen ljudkortet kopplat till en receiver med en optisk eller koaxial-kabel? För som jag förstått det så kan man inte använda eax-effekter då eftersom avkodningen sker i receivern (eller nåt i den stilen).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Problemet jag tyckte var att ljudet inte blir hårdvaruaccelererat av ljudkortet? Det måste alltså till nya ljudkort som accelererar OpelAL, det bör väl kunna göras via firmware/rivisar.. Men creative avstår tydligen.. Hmm okej vi får EAX-Effekterna.. Men får vi hårdvaruaccat ljude?

Precis min tanke.

funderar på att skaffa mig ett x-fi nu till julen, men om det visar sig att vista inte kan använda dess hårdvara ja då är det ju att kasta pengar i sjön. Om eax fungerar är det då en klen tröst.