Permalänk
Medlem

Slack + AIXGL å annat skoj?

Tjo!

Var ett par år sedan man körde linux sist och då var det bara slack som gällde. Har på senare år testat typ Gentoo, Ubuntu men känner mig inte lika hemma som i Slack. När jag körde så var det endast basic X med blackbox jag körde, i övrigt endast konsoll-applikationer.

Frågan är; Ska det vara några problem att sparka igång aixgl och compiz/bery(?) i slack? Har inte satt mig in i hur aixgl fungerar ens men det är nog inte något större problem. Det jag undrar mest är om slack körde på x86server eller xorg och vad det nu var för skillnad (minnet sviker).

Någon som kan göra det lätt för mig så jag slipper googla?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk

Du behöver Xorg 7.1 eller nyare för AIGLX, så det är väl bara att kolla om Slackware har det paketet.

Permalänk
Medlem
Citat:

This Slackware version is by far the most cutting edge ever released, it includes KDE version 3.5.4 (including the Amarok media player), XFCE 4.2.3.2, the latest versions of Firefox and Thunderbird, plus SeaMonkey 1.0.5 (replacing the Mozilla suite). It also includes glibc-2.3.6, gcc-3.4.6, X11R6.9.0 from X.Org, and more!

Så det verkar som om du får kompilera X.org för hand(vilket låter jävligt jobbigt), eller använda eventuella tredjeparts-paket.
Men det kanske finns någon utvecklingsversion av Slack som innehåller 7.1?

Permalänk
Medlem

Kompilera själv är nog det som gäller dessvärre, av den orsak som nämnts tidigare (7.1). Volkerding håller dock på med en större uppdatering i -current just nu, det kanske dyker upp nya xorg-versioner med den.

Annars har jag läst här och där om folk som försökt få igång XGL, du kan ju kolla upp om någon av dessa haft framgång.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Ja alltid är det det något som ska jävlas med detta satans operativsystem Vi får se hur det går helt enkelt

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Tror jag såg något snack om det här på http://www.slackware.se på deras forum, värt att kolla upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sCaz
Ja alltid är det det något som ska jävlas med detta satans operativsystem Vi får se hur det går helt enkelt

Ja eller hur, alltid massa småsaker. Vafan måste slackware vara bäst för?

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Hrmpf. Installerat, klart och fungerar perfekt förutom en grej. Jag hade inte kernelsource 2.6.* eller drivare för nätverkskortet tillgängliga. God i hate ipw2200. Orkar engagera mig mer imorgon

Note: Varför finns det inte typ en 5 gigs generic-drivare som passar alla nätverkskort tillgänglig på alla dist-install-skivor?! Det är alltid de nätverkskort jag har som aldrig finns tillgängliga default. Med nätverk är alla problem lösta, men utan det måste man knalla runt och leta en cd-r skiva eller motsvarande hos någon polare.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

sCaz, borde du inte kunna boota upp med slackware skivan eller mounta den och ta kernelsource ifrån Slackware skivan? Jag kommer inte ihåg om den ligger på slackware's skivor nuförtiden eller ej, längesen man körde slackware.

Permalänk
Medlem

Hdk: Jag såg bara kernelsource 2.4.* (har jag för mig)

Hursomhaver, jag brände ut 2.6.19 kerneln på skiva och slängde in. Till min förvåning har det implementerats stöd direkt i kerneln för nic's som tidigare krävde ipw2200 + firmware-emu + wlan-tools >= "WOHOOO!!!".

Allt har gått på en dans och jag fick igång opengl å lite annat smått och gott bara för att sen läsa att X och NVIDIA skulle bort Sen efter jag blåst bort diverse crap + X har jag kört fast på X11R7.1 kompileringen (hittar inte xmu) men det får vi forska mer på imorgon. Har läst lite ahead och det ska nog inte vara några problem att få igång AIGLX och Beryl så fort jag får till xorg.

Jag har inte tittat men finns det inget installpackage för X11R7*?

Personal note: Slack + X är mycket bättre nu än sist jag höll på Även om jag tidigare haft en förkärlek för Gnome är jag imponerad av KDE. Kanske för att jag är en tangentbordsmänniska och många windows shortcuts/navigeringsalternativ fungerar by default.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H