Permalänk
Medlem

Bilstereo inomhus?

Vad måste göras om jag planerar ha mitt bilsystem (bas+diskant+slutsteg) hemma inomhus?
Räcker en transformator till 12volt ?

Permalänk
Medlem

Ett nätaggregat som levererar tillräckligt med ström på 12Volt räcker

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk
Medlem

Jag räknade lite på det här, och har du en sammanlagd effekt över 200W (vilket ju knappast är ovanligt) så krävs det ett agg som klarar att leverera mer än 17 A konstant på 12V, och sådana är dyra!

Mitt tips vore att skaffa ett gammalt bilbatteri som du underhållsladdar konstant, här kan du lätt få ut både 30 och 40 A utan att det kostar skjortan.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Jag räknade lite på det här, och har du en sammanlagd effekt över 200W (vilket ju knappast är ovanligt) så krävs det ett agg som klarar att leverera mer än 17 A konstant på 12V, och sådana är dyra!

Mitt tips vore att skaffa ett gammalt bilbatteri som du underhållsladdar konstant, här kan du lätt få ut både 30 och 40 A utan att det kostar skjortan.

Knallgas, inge vidare inomhus.

Permalänk
Medlem

Nepp, my bad.

Finns förseglade blyaccumulatorer dock, men de är ju inte heller gratis...

Köpa en riktig 230V-förstärkare/slutsteg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som redan skrivits ligger strömförbrukningen väldigt högt vid så låg spänning vilket gör transformatorer som klarar av det så dyra att det oftast är billiagare att köpa en 230V förstärkare... Men du kan ju skaffa en batteriladdare med låg laddningsström och ett fritidsbatteri som inte avsöndrar någon gas vid laddning. Vi kör med den lösningen på jobbet då vi har bärbara datorer på små vagnar som vi kör omkring med (stor industri lokal). Blir en rätt lång kedja: Batteriladdare>batteri>12V/230V ackumulator>Batterieliminator bärbara>Bärbar, men det funkar
Senast de bytte på en av vagnarna byttre de till en Ctek laddare och ett Exide Nautilus batteri.

Permalänk
Medlem

Någon av de större blyaccarna på denna sida kanske skulle passa dig, ihop med passande laddare?

Ett vanligt bilbatteri ligger mellan ca 30 och 60 Ah, så har du något att gå efter.

Ett batteri på 30 Ah räcker för att driva en 400W-anläggning på full volym i ungefär en timme fulladdat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

finns "smart laddare" till 12 volts batterier, jag har en sådan. den kan du ha till batteriet helatiden så laddar den när det behövs, se så är blyacamulatorer inte så farligt dyra. man får ju endå ett batteri som pallar en del stryk, vad gäller ström uttag.jag har 30AH 12 volt i källaren till belysning det har stått där i ett år nu utan laddning i vått och torrt och kyla och värme, men det klagar inte. ska nog ta upp det och ladda det lite sen för det varit så duktigt!
laddar just nu mitt 7AH batteri som jag andvänder som mobil laddare(min vanliga laddare pajjade o jag hittde en bil laddare för 39kr, varför betala 299kr när man kan komma undan med 39 )
sen andvänder jag ett litet 1.2AH 12 volt till cykel belysning! och ett 3.3AH 12 volt till portabel sterio, så jag har ett par.
dom pallar även tunga ström uttag och djup urladdningar jäkligt bra!

EDIT: snackar själv fallet om förseglade batterier!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag ser nu att jag är ännu mer tankspridd än jag vågat tro

När jag sa "på denna sida" i mitt förra inlägg menade jag denna: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ser nu att jag är ännu mer tankspridd än jag vågat tro

När jag sa "på denna sida" i mitt förra inlägg menade jag denna: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120

thats the shit!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Någon av de större blyaccarna på denna sida kanske skulle passa dig, ihop med passande laddare?

Ett vanligt bilbatteri ligger mellan ca 30 och 60 Ah, så har du något att gå efter.

Ett batteri på 30 Ah räcker för att driva en 400W-anläggning på full volym i ungefär en timme fulladdat.

Måste fråga, och efter den timmen då? Nu tror jag inte att systemet kommer ligga på 400 äkta watt men i vilket fall ska man absolut inte djupaurladda blyack batterier. Så han måste isåfall ha konstant laddningskälla som kan ladda iaf 50% av det han drar. Bästa vore ju 100% och batteriet agerar backup men han får väl uppskatta vilken spelingstid han kommer ligga på som max. Fast hur roligt är detegentligen, säg att man har fest också vid tolvsnåret tystar musiken med kommentaren, "-Nä, nu har stereon spelat i fem timmar så kan den spela mer"

Permalänk
Medlem

Tja, nej, jag förstår att det innebär rejäla begränsningar, men det är det enda hyfsat kostnadseffektiva sättet jag kan komma på att driva något så strömhungrigt på 12V.

Självklart vidhåller jag också att det smartaste vore att köpa en beg. 2-kanals förstärkare för en tusing.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja, nej, jag förstår att det innebär rejäla begränsningar, men det är det enda hyfsat kostnadseffektiva sättet jag kan komma på att driva något så strömhungrigt på 12V.

Självklart vidhåller jag också att det smartaste vore att köpa en beg. 2-kanals förstärkare för en tusing.

Jo kostnadseffektivt är det ju men begränsningarna gör ju att det inte riktigt känns som att det är värt det. Så jag säger samma sak, köp en begagnad 230V förstärkare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Måste fråga, och efter den timmen då? Nu tror jag inte att systemet kommer ligga på 400 äkta watt men i vilket fall ska man absolut inte djupaurladda blyack batterier. Så han måste isåfall ha konstant laddningskälla som kan ladda iaf 50% av det han drar. Bästa vore ju 100% och batteriet agerar backup men han får väl uppskatta vilken spelingstid han kommer ligga på som max. Fast hur roligt är detegentligen, säg att man har fest också vid tolvsnåret tystar musiken med kommentaren, "-Nä, nu har stereon spelat i fem timmar så kan den spela mer"

blyacamulatorer av typ kapslad klarar djupurladdningar bäst!

han får helt enkelt höja golvet i huset, lägenheten 40cm o lägga in mängder av 12 volts batterier så kan han spela väldigt länge!:)

annars är nog en beggad bäst faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu spelar man kanske rätt sällan på full volym, dvs flera hundra watt, inomhus. Det räcker oftast med 10-15W för "normal lyssningsvolym", även med högtalare som inte är jättelättdrivna. Med 100W uteffekt kommer det att låta MYCKET.

Ett gammalt avlagt nätagg till en dator borde leverera tillräckligt mycket ström på 12V. 10A och 12V ger 120W...
Vill man så kan man ju koppla in ett underhållsfritt batteri mellan nätagget och slutsteget för att klara högre strömtoppar, då klarar man sig med ett agg som ger betydligt lägre effekt åxå.

Beroende på vilka högtalare det är frågan om skulle jag dock åxå säga att det är smartare att köpa en vanlig tvåkanalsförstärkare begagnat.

Permalänk
Medlem

En annan sak att tänka på om du bygger en ny baslåda eller köper en färdig: Lådan "måste" vara större när man använder den inomhus jämfört med om man har den i bilen. Min baslåda på 70 liter med en 15"-are i låter utav helvete i en bil, men inomhus är den inte riktigt lika präktig :D. För övrigt är den åtminstone 30 liter för liten

(blir nog ändring på det snart då jag ska försöka tweaka ett oljefat och använda det som låda. 250 liter slutet bör väl räcka? )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rotten
En annan sak att tänka på om du bygger en ny baslåda eller köper en färdig: Lådan "måste" vara större när man använder den inomhus jämfört med om man har den i bilen. Min baslåda på 70 liter med en 15"-are i låter utav helvete i en bil, men inomhus är den inte riktigt lika präktig :D. För övrigt är den åtminstone 30 liter för liten

(blir nog ändring på det snart då jag ska försöka tweaka ett oljefat och använda det som låda. 250 liter slutet bör väl räcka? )

Haha jo det vore ett hyfsat bygge, men resonansen/stabiliteten i plåten lär nog knappast vara den bästa för att få max ur basen

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha jo det vore ett hyfsat bygge, men resonansen/stabiliteten i plåten lär nog knappast vara den bästa för att få max ur basen

Baffeln går ju lösa enkelt, svårigheten är ju att få nåt bra material till väggarna, för inte duger det ju som det är heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Baffeln går ju lösa enkelt, svårigheten är ju att få nåt bra material till väggarna, för inte duger det ju som det är heller

Du får gjuta en 2 cm tjock innervägg av betong

Permalänk
Medlem

eller kanske pinnar eller plankor som stadgar väggarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du får gjuta en 2 cm tjock innervägg av betong

Skulle faktiskt funka - men det blir något tungt

Behöver lite mer än pinnar och plankor tyvärr

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle faktiskt funka - men det blir något tungt

Haha jo den kommer väga as. Men är ju rund så det är bara att rulla den

Permalänk
Medlem
Citat:

säker på det om man sätter dom tätt intill varandra och drar dom hit och dit i och skruvar fast dom hårt!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
säker på det om man sätter dom tätt intill varandra och drar dom hit och dit i och skruvar fast dom hårt!?

På det viset kommer jag ändå inte komma ifrån metallens mindre bra ljudegenskaper :/

Permalänk
Medlem
Citat:

På det viset kommer jag ändå inte komma ifrån metallens mindre bra ljudegenskaper :/

Nja, plankor och framförallt pinnar blir för dålig stadga och resonans. Plankor kanske kan funka man bygga av något träaktigt hade jag byggt en månghörnig cylinder av MDF eller spånskivor och placerat i tunnan, samt fyllt hålrummet mellan cylindern och plåten med typ betong. En 18" bas är oerhört kraftfull så den kommer komprimera mycket luft innuti fatet, antar att ett ev bygge blir slutet