Permalänk
Medlem

Leka med "sidewinder freestyle pro".

Jag har en gammal Microsoft Sidewinder Freestyle Pro, som jag inte har använt på många år.
Det är en handkontroll till datorer med rörelsesensorer som känner av lutning fram/bak och höger/vänster. Skitrolig att typ köra flygplan och sånt med.

Jag bjuder på en liten bild jag hittade på google:

Nu har jag blivit sugen på att bygga något roligt av den. Någon som har någon idé? Typ på något sätt få loss rörelsesensorerna och bygga en liten bil som kan balansera på två hjul eller något. Eller ja, vad som helst.

Jag besitter grundläggande elektronikkunskaper, så allt för avancerade saker blir svårt.

Ska ta en bild på kretskortet i dosan snart.

EDIT:
IC-kretsen ADXL202JQC, som sitter på kretskortet verkar vara den som känner av rörelser. Hittade följande datablad på den:
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/48923/AD/ADXL...

Jag är väl inte den som förstår det där allt för bra, men någon duktigare kanske kan ta en titt på det och se om det går att använda den?

Permalänk
Medlem

Skaffa ett litet modellplan.. så bygger du helt enkelt in all elektronik ifrån handkontrollen i planet.. så kan du sitta och köra flygplansspel i 3e personsvy.. nästintill ordagrant...

Permalänk
Medlem

Jo, skulle man iofs kunna göra, men det vore häftigare att bygga något nytt.

Permalänk
Medlem

klart häftigare att bygga något nytt, men som du sa har du begränsade kunskaper. om jag va du skulle jag först bygga något enklare och senare kanske bygga något mer avancerat när du fått lite klämm på hur det fungerar ..

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en hel del saker, byggde bland annat en liten elorgel och en thermin från en 555:a (ritade kopplingsschema och kom på allt själv).
Så länge det inte rör sig om microprossesorer och liknande tror jag nog det ska gå bra.

Sen är jag inte rädd för att misslyckas heller. Så länge jag har något kul projekt att fördriva min arbetslösa tid med är jag nöjd.

Så komman nu sweclockers! Nog finns det väl någon som kan tolka det där databladet, och kanske komma på hur man kan få en lampa att tändas när man lutar den eller något sånt!

Edit:
Här är lite bilder på kretskortet.

Hela kortet:

Själva hjärtat i hårddisken (:P)