Permalänk

kvävekylning

Hej!
jag tänkte sno en ln2tub från kemin, kan jag kyla datan med det? Är det bara att hälla eller måste man typ isolera o hålla på? Och blir det mycket snabbare?

Ha en bra dag!

Visa signatur

DÅLIGT! -- Sagan om de bannlysta är 1337!

Permalänk
Medlem

Blev sugen på något liknande själv, efter jag såg vad min bror kyler sina förstärkare med på jobbet, en stor kylbox och en tank med flytande helium, där blir det iaf kallt. Antar att det skulle kosta på tok för mycket att köra något sådant kylsystem i hemmet dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

För att datan ska kunna bli snabbare måste du skaffa en snabbare hårddisk, alternativt köra Raid. Teoretiskt dock så blir hårddiskar snabbare desto kallare de är eftersom hastigheten regleras utav temperaturen i hårddisken. Fast det är inte en märkbar skillnad.

Dock antar jag att du menar om datorn blir snabbare i vilket fall svaret fortfarande är nej. Datorn blir inte snabbare av att den är kallare. Dock ger det större möjlighet att överklocka vilket i sin tur ger en snabbare dator.

För övrigt tycker jag stöld är en väldigt dålig lösning på att införskaffa saker.

Permalänk
Medlem

shit pommes, jag tycker helt klart du ska sno en och bara hälla i chassit, datan kommer bli jättesnabb, eller rättare sagt, felmeddelandena?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antori

För övrigt tycker jag stöld är en väldigt dålig lösning på att införskaffa saker.

Billigt i alla fall ;).. Kanske man skulle testa!

Puss

Visa signatur

DÅLIGT! -- Sagan om de bannlysta är 1337!

Permalänk
Medlem

inget för amatörer att hålla på med iaf ! ni måste ha erfarenhet att hantera det med.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

hmm okej... Men det är väl bara att ha handskar på så man inte "fryser" sig?

Puss

Visa signatur

DÅLIGT! -- Sagan om de bannlysta är 1337!

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att när du väl får ut gasen ur tuben så är den inte längre flytande utan har redan tagit upp energi från omgivningen och blivit en gas så därför är den helt värdelös att kyla med. Men testa du och fylla ditt rum med kvävgas så kanske vi får en tjuv mindre i världen.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antori
För att datan ska kunna bli snabbare måste du skaffa en snabbare hårddisk, alternativt köra Raid. Teoretiskt dock så blir hårddiskar snabbare desto kallare de är eftersom hastigheten regleras utav temperaturen i hårddisken. Fast det är inte en märkbar skillnad.

Dock antar jag att du menar om datorn blir snabbare i vilket fall svaret fortfarande är nej. Datorn blir inte snabbare av att den är kallare. Dock ger det större möjlighet att överklocka vilket i sin tur ger en snabbare dator.

För övrigt tycker jag stöld är en väldigt dålig lösning på att införskaffa saker.

Snälla nån om du menar vad du skriver får du nog ta och läsa på lite mer du

För det första, datorn blir snabbare på att läsa/skriva data med en snabbare hårddisk, FPS och liknande påverkas inte.
Hårddiskar blir INTE snabbare vid lägre temperatur och kommer att gå sönder om tempen går under rekommenderad arbetstemp för diskarna vilket brukar vara 10-55 grader.

Sen är det faktiskt så att resten av datorn blir snabbare ju kallare den är pga. att elektronerna går fortare genom ledningarna
DEN skillnaden är dock inte mätbar vad jag vet.

Detta är ingenting man ger sig in på för första gången med en dyr dator och att man gissar sig fram, läs på en massa och helst testa på en gammal skräp dator först för att se hur det blir.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Du är medveten om att när du väl får ut gasen ur tuben så är den inte längre flytande utan har redan tagit upp energi från omgivningen och blivit en gas så därför är den helt värdelös att kyla med. Men testa du och fylla ditt rum med kvävgas så kanske vi får en tjuv mindre i världen.

Och du ska vara medveten om att du är helt ute och cyklar, ln2 (liquid nitrogene) används ofta i överklockningssammanhang, om man häller den direkt ur tuben ner på något så kyls det innan kvävet förångas.

Visa signatur

DÅLIGT! -- Sagan om de bannlysta är 1337!

Permalänk
Medlem

Ok, my bad. Jag trodde helt ärligt inte att man förvarade flytande kvävgas längre stunder i någon annan sorts behållare än ett tryckkärl eller en gastub. I vilket fall som helst så måste du ju fylla på kvävgasen rätt ofta, kolsyreis vore ett bättre allternativ eftersom det är billigare och lättare att hantera eftersom det är i fast form även om det inte är lika kallt som flytande kväve.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Permalänk

..är också bra ja...

Visa signatur

DÅLIGT! -- Sagan om de bannlysta är 1337!

Permalänk
Medlem

du måste isolera en massa, sök på lite bilder där dom klockar med hjälp av det så kommer du se att det är en del jobb för att få det rätt, sen om man är amatör så är det stor risk att man har sönder något, läs på ordetligt.
om jag vore du skulle jag först testa med aceton och torr is!

sen menar du nog datorn och inte data va bara tvungen!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
inget för amatörer att hålla på med iaf ! ni måste ha erfarenhet att hantera det med.

hur fasiken får man erfarenhet om man inte börjar nånstans har du tänkt?

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snubbe
hur fasiken får man erfarenhet om man inte börjar nånstans har du tänkt?

ja inte börjar med avancerad kylning som Ln2 kväve iaf ! kan börjar lätt med torris som är i pellets form och bara det är - 78 grader kallt och sen när man kan med att isolera och tänka på säkerheten då kan man tänka på Kväve och dessutom räcker en 5kg kartong torris en hel helg att leka med och vad man ska blanda torrisen med är bästa kemisk Aceton att hälla i röret.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

va är det för tuber ni har i kemin igentligen??

man häller kväven i tuben men det blir inte snabbare fast kallare blir det fan

köp armaflex och VASSELIN o isolera på sen kan du klocka.

tänk på vad pytonorm säger också,det är inte så smart o få ln2 överallt och på sig själv.
kundskap är bra också,det sista man vill göra är o stå där med 20 liter kväve och en delldator som man inte kan klocka ett skit.

Permalänk
Medlem

börja med att planera dina torris/Ln2 behållare så den passar just ditt moderkort och sen ska det helst vara fett i socket för att förhindra "Kondens" det kan ni / du skaffa Vaselin eller nått, och sen ska du inhandla Armaflex isolering som ska sitta på ditt Ln2 rör och det köper ni på eran lokala el firma eller järnia eller vad ni har för affärer. ska ni köpa torris att börja med så skaffa kemisk aceton eller gripen aceton med röd text på " den gröna texten" innehåller Olja och vilket är inte alls bra för dina dator delar och sen ringer ni AGA där dom säljer Torris " DRY ICE " som det heter.. det finns i paket om 5-15kg tror jag det var och sen om ni vill använda handskar om ni ska köra, men det använder inte jag efter några gånger man har testat då man får erfarenhet... bör man tänka på ? helst öppen ventilation då ångor kan göra dig illamående eller ha en fläkt som blåser bort lukten, eller ha öppen fönster !

att börja använda torrisen efter dina planeringar

# börja hälla torrisen i ditt ln2 rör med en tesked och några bitar Pellets och sen börjar du efter att hälla Aceton i röret en ca 1/3 och du märker att det fräser till och sen börjar det röka massa ur röret inget att vara rädd för. snart märker du att det blir kallt sätt gärna en temp mätare i botten av röret eller på blocket på ditt rör... sen häller man torris efter hand då man behöver fylla på

lite matnyttiga länkar

http://www.primetime.se/aga.htm

God jul på er hoppas att det gav nått

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Tack för ett jättebra svar!
Så torrisen "aktiveras" av Acetonen?
Lite OT men vad är torr-is för något rent kemiskt?
Hmm men det låter kul o prova iaf!

Visa signatur

DÅLIGT! -- Sagan om de bannlysta är 1337!

Permalänk
Medlem

som sagt

Block-isen framställs genom att koldioxidsnön sammanpressas under högt tryck. Block-isens densitet
är ca 1,57 kg/dm3 och uppvisar en påtaglig mekanisk hållfasthet. Block med en nominell vikt på ca 0,9 kg erhålls genom sågning. Standard leveransform: individuell förpackning med kraftpapper.

Pellets framställs genom sammanpressning under lågt tryck samtidigt som det sker en uppdelning i små tappliknande bitar. Den mekaniska hållfastheten är låg, men bitarna tål att ösas med skopa eller skyffel. Densiteten är ca 1,4 kg/dm3, och skrymdensiteten är 0,85 kg/dm3. Standard leveransform: lösvikt.

Roligaste med torris att det räcker länge att leka med och sen har du alltid temp runt -40/-70 med tur

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Grymt! Är acetonen till för att fördela värmen(kylan )?

Visa signatur

DÅLIGT! -- Sagan om de bannlysta är 1337!

Permalänk
Medlem

Det jag menade att inte börja med Ln2 kväve är att det är 100 ggr farligare att leka med om man får på sig kvävet då den är - 196 grader kallt och får du det på handen / finger så måste du inom 10-20 sek att amputera då det tar sig genom blodet och du kan dö !!! kan tillägga att Helium är - 276 grader kallt och farligare endå än kväve dessutom måste helium vara i rörelse för att det ska funka..

Info

http://www.studera.com/nytto/persys/element/he.htm

Symbol
He

Oxidationstal
0

Densitet
0,18 g/dm3

Smältpunkt
-272°C

Kokpunkt
-268,9°C

http://nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/2003/pub...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Märkligt, jag har fått flytande kväve på handen men den sitter fortfarande kvar...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Langos

visst

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Märkligt, jag har fått flytande kväve på handen men den sitter fortfarande kvar...

njaaaa... Det är nog knappt en droppe isf!

Kväve används i sjukvården för att frysa sönder bla födelsemärken, så det är lite småfarligt.

Visa signatur

DÅLIGT! -- Sagan om de bannlysta är 1337!

Permalänk
Medlem

jag var på dreamhack nu i vinter o filmade KINC & Crotale in action med kväve

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Shit, en polare hade sett det men tyckt det var tråkigt.. Det hade jag gärna sett.. Vad klockade dom för något och hur mycket?

Visa signatur

DÅLIGT! -- Sagan om de bannlysta är 1337!

Permalänk
Medlem

man fryser inte direkt av flytande kväve som på alla filmer, kväven nuddar dig inte ens om du doppar ned handen i det för att den förångas så pass snabbt av din kropps värme. du skulle säkert kunna rammla ned i en bassäng med kväve i och hinna kravla dig upp igen utan större skador...
man är skyddad av sin egen värme...ett tag

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

jag har sett folk dricka flytande kväve..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
jag har sett folk dricka flytande kväve..

Detta fungerar pga. samma sak som Aka_The_Barf redan sagt, det är dock inte helt ofarligt ens för vana personer så försök det inte själv för annars kan det gå riktigt illa.

Jag skulle inte heller rekommendera att stoppa ner handen i den, du kanske inte behöver amputera armen men eftersom kroppen inte är så fantastisk på att transportera värme så kommer du få köldskador ganska snabbt tror jag.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!