Permalänk

Köpa HP: Vilken modell?

Ska till å köpa min första bärbara dator nu runt årsskiftet och har surfat runt på nätet som en galning de senaste veckorna... Det jag kommit fram till är att det lutar åt en HP, nämligen Pavilion dv6189 eller kanske dv6184. Det är frågan! AMD Turion och mer RAM eller Intel Core2 Duo med lite mindre minne och utan Blåtand. I övrigt är de i stort sett identiska förutom grafikkortet som är lite bättre på 84:an..

89:an
Skärm: 15,4'' WXGA TFT BrightView (1280x800)
Processor: AMD Turion 64 X2 TL-56
Minne: 2048MB DDR2 (2x1GB) 667MHz (max minne)
Hårddisk: 120GB SATA, 5400rpm
Grafikkort: NVIDIA GeForce 7200, upp till 256MB

84:an
Skärm: 15,4'' WXGA TFT BrightView (1280x800)
Processor: Intel Core 2 Duo T5600 (1.83GHz, 667MHz FSB, 2MB L2)
Minne: 1024MB DDR2 (2x512MB) 667MHz
Hårddisk: 120GB SATA, 5400rpm
Grafikkort: NVIDIA GeForce 7400 128MB (upp till 256MB delat)

Tilläggas bör väl att jag inte spelar spel, men jag vill kunna lägga upp och redigera foton, kolla på film, lyssna på musik, surfa och jag vill inte att datorn ska va seg... Är inte speciellt bortskämd med bra datorer så jag kommer nog bli rätt nöjd oavsett vad jag väljer, men när man ändå ska köpa nytt vill man ju ha kvalite som varar! (min budget ligger på max 12000kr)

Nått tips på andra bärbara i den här klassen eller nån som köpt en likadan?

Permalänk
Medlem

Kanske den här DV9091

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Mm jo... har faktiskt funderat på en med 17'' skärm när jag ändå är i farten.. kommer som sagt inte köpa dator inom de närmsta åren igen så kan ju tänka mig att lägga nån extra tusenlapp ev..

Behöver dock inte så stor hårddisk.

Permalänk

Jag hade valt en med AMD Turion 64 X2, men jag skulle helst inte vilja ha HP igen. Av någon anledning har jag blivit HP hatare eftersom jag har alltid haft trubbel när någonting är av märket HP, endast deras laserskrivare som duger.

Hur som helst, när du köper AMD.. Välj minst TL-52.. för då har du 1MB cache iställer för en halv meg. Acer har billiga maskiner, men de är oftast TL-50. AMD har bakat in grafik chips i deras CPU, så det funkar nog fint, jag är ingen expert.. men det är så jag känner.

Oj.. läser ditt andra inlägg.. köp ingen dator alls, för snart till våren (iallfall sommaren tror jag) kommer quad-core

Permalänk

Ja, jag har hört talas om det där... men så är det ju alltid! utvecklingen står ju aldrig still och när man än köper kommer det ju alltid finnas nåt bättre förr eller senare... väldigt irriterande men sant...

Behöver dessutom datorn redan vid årsskiftet så jag kan nog inte vänta mer än en vecka in i januari..

men men. vad bör man egentligen prioritera, det härmed cache (typ 2MB L2 cache vs. 512 + 512 eller ännu mindre ELLER minnet i datorn?

Tar det ut varandra om man väljer en modell med lägre på det ena och mer på det andra och vice versa?

Minnet går ju att utöka till 2048MB på 84:an...

Har hört båda för och emot om HP, verkar som vissa har haft en del problem med sina bärbara, och andra verkar helnöjda. Har börjat snegla lite på motsvarande DELL nu också..

Permalänk
Medlem

Kanske..

...en macbook. Funkar bra till allt de du nämner. Har själv en och är jättenöjd.
Eller va det tvunget att vara en hp??

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk

nä, jag mest snöade in på HP för jag tyckte de var så läckra och hade alla funktioner jag letade efter.. den första entusiasmen börjar väl släppa dock. Synd att macbook är så förbannat dyrt bara, annars var jag väldigt sugen på det i början av mitt sökande!

Kan du komma mad ett förslag på macbook som inte överstiger absolut max 13000 inkl moms? så kanske jag ändrar mig...

Permalänk
Medlem

de nya macböckerna..

..är inte så hämskt dyra tycker jag. iaf inte om man har studentrabatt.
den här kanske
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/64240...
Känner du att du inte behöver brännare kan du även titta på denna:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/69440...
och med en mac slipper du ligga med mardrömmar om virus och spyware.

du behöver inte vara rädd för att den ska vara seg, kolla bara här:
http://www.youtube.com/watch?v=52-dPj5iFno

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk

kanske inte var så våldsamt dyrt, men ändå några tusenlappar extra visserligen 2,0 GHz Intel Core 2 Duo då och 2G minne... mm.

Vilka program följer med på en sån här då, måste man t.e.x lägga till det där iWork för att kunna skriva saker? Eller finns det mesta redan på den?

Känns lite läskigt med Mac, varför skulle den vara bättre än en PC?

Permalänk
Avstängd

DV9091, helt klart.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
DV9091, helt klart.

Har även sett på dv9093, i stort sett samma som 91:an om inte bättre. den finns för under 12000 oxå så... det är frågan!

Du som har Dell då, är det nåt att rekommendera lr?

Permalänk
Medlem

Har du...

...studentrabatt skulle ja säga macbook. Och skulle man behöva windows så går det även att installera på den.
Angående skrivprogram så kan du installera openoffice vilket e gratis och funkar väldigt bra.
Jag var oxå lite rädd för att köpa en mac när jag hela mitt liv haft windows, men jag ångrar mig inte en sekund. Livet med mac e underbart, det helt enkelt fungerar.
Hade jag varit i din sits hade ja köpt en macbook c2d 2,0 GHz med 1gb ram. kostar kring 11500 kr med studentrabatt. vilket jag tycker e väldigt prisvärt.
Sen är ju macbooken så jävla snygg oxå

Visa signatur

Har du inte Dropbox?

Permalänk

Re: Har du...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edge_swe
...studentrabatt skulle ja säga macbook.

Men det har jag inte.. förrän till hösten möjligtvis. kanske skulle vänta några månader i alla fall? *suck*

Permalänk
Medlem

Hp DV9093

Beställde en HP DV9093 för 11 987:-
240GB, 17, 7600/256video, inbyggd webcam, AMD TL60, 2x1024ram.
Fick mail idag, ej i sortiment.
Ringde HP, de vill inte svara på vem som säljer denna supermaskin.
Har googlat i två dygn, även kollat Norska sidor.
Vart fanken köper man den?

Visa signatur

Unraid#1: Asus X99-M WS/SE, Xeon E5-2683 v3, 32GB

Permalänk

Computer City i Göteborg hade den på lager för bara några dar sen, var det där du beställde eller? Där kostade den 11987:- . Gick väl åt som smör, nu finns bara dv9091, nästan samma, var nog bara mängden minne som skilde eller nåt...

Tycker förresten att HP's dv9000 serie var fruktansvärt ful i verkligheten, såg helt förväxta ut. Nä, 15'4 duger gott åt mig inser jag nu...

Permalänk
Medlem

Ta en titt på ASUS F3T

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Fick svar från HP

Fick svar på varför DV9093 inte finns i nån butik;

"Tvärr är HP Pavilion dv9099 och HP Pavilion dv9093 ej några modeller som man kan köpa i butik.
Dessa modeller säljs endast via Hem-pc köp.
Hem-pc modellerna är specialbeställda och har ofta högre prestanda
och med andra specifikationer än vanliga konsument datorer.
leverantörer,
de kan inte köpas direkt av HP.
Ni kan läsa mer på www.hp.se/hempc, "

-----
Och HemPC är ju endast aktuellt om arbetsgivaren är intresserad - icke så i mitt fall.

Lutar åt att köpa DV9091. Rätt värsting ändå... ingen HDMI kontakt, men det sitter ju en 17" så den skall väl räcka att titta på ett tag.

capefear -ja den F3T är helt ok, men jag är ute efter widescreen.

070104: Talade med en kille på InetData, dv9099 skulle tydligen komma in i februari.

Visa signatur

Permalänk

För att återgå till min första fråga:

dv6184 med 1024MB i minne och C2D 5600

eller

dv6189 med 2048MB och AMD Turion 64 X2 TL-56

Är det svårt att uppgradera minnet på en bärbar om det står att det finns plats för mer? Lämnar man in den då?

Dessutom; är GeForce 7200 och 7400 helt hopplösa grafikkort (efter vad man läser på det här forumet..) eller är det bara om man ska spela avancerade spel? Jag kommer inte spela spel men vill ju att bilder och interaktiva saker på nätet och film ska "flyta" bra.

Permalänk
Medlem

äpple eller päron

Du har säkerligen redan kollat specarna, men här är de annars http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF25a/23355-186369-12...

Uppgradera (byta) RAM är ju dyrt, fast det går. Byta upp sig gällande grafikkort är ju inte möjligt.

Kolla på http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...
för att se vad grafikkorten ger.

I 3DMark03 ger 7200 2700poäng, medans 7400 ger 4360poäng. 60% bättre grovt räknat.

Jag hade satsat på 7400kortet, och om ett år eller så när man skaffar vista lägga in mer ram.

Kan du inte kolla med butiken om de kan uppgradera ram:et i butik, göra en deal med killen o sälja dina 2x512?

Du skriver att du inte spelar massa spel, då är det väl bättre med mer ram och blåtand? Mer ram gör ju datorn bättre förberedd för vista.

Hoppas jag bringat ngn klarhet i detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

R.I.P. DV9072 *2007 - +2011

Skrivet av edge_swe:

...en macbook. Funkar bra till allt de du nämner. Har själv en och är jättenöjd.
Eller va det tvunget att vara en hp??

Varför lyssnade jag på dig 2006???
Köpte en HP DV9072ea på första veckan 2007. Tröttnade rätt fort på att släpa runt på den stora klumpiga datorn så syrran fick den. För ett par månader sedan började den få rejäla grafikproblem. ca två år sedan sprack vänster gångjärn till skärmen. En snabb googling visar att dessa var konstruktionsfel som de erkände och bytte ut på förlängd garanti (vilket jag missade).
Samma sak med min förra dator, en bärbar HP. Tokvarm och instabil.
Nu blir det en MBP 13".

Visa signatur