Muskampen 2025: Segraren korad!

En känga till alla som rekomenderar TFT istället för CRT

Permalänk
Medlem

Vad matade du TFTn med? DVI eller vanlig analog skit? Matade du med analog får du skylla dig själv...

Självklart upplever man skillnad i början, tog mig en vecka sen märkte jag inte av "seghet", beror bara på grund utav att det är olika tekniker. Jag kan t.ex. inte längre sitta vid en CRT längre än 30 minuter, mina ögon har vant sig ifrån den tortyren de utsätts för vid en CRT (det är bevisat att det är skadligt för ögonen att sitta vid sådana skärmar).

Ja jag underhållar mig med cs och har gjort så sen spelet kom ut, märker ingen skillnad alls mellan crt och tft. Och tydligen gör inte proffsen de heller eftersom de börjar lira på lcd. Tror bara det är gemene man som inte kan anpassa sig till förändringen och då skyller på att det är en sämre teknik. Ge det några veckor innan ni dömmer. Tror det skulle gå knackigt i början ifall ni skulle börja skriva med andra handen än ni är vana vid, det betyder inte att den handen är sämre, ni är bara inte vana.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
Skulle bara vara vänlig och hjälpa dig med svenskan. Det heter likadana!

och?? som jag bryr mig??

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag kan t.ex. inte längre sitta vid en CRT längre än 30 minuter, mina ögon har vant sig ifrån den tortyren de utsätts för vid en CRT (det är bevisat att det är skadligt för ögonen att sitta vid sådana skärmar).

Överdriv lagom nu. Ögontrötthet kan vissa få pga flimmret från en CRT. Dock så finns det en mängd andra faktorer som skapar / bidrar till samma problem. Kontrastskillnader, ljusstyrka, reflektioner, rumsbelysning, bildskärmsavstånd, teckenstorlek etc etc. Alla bildskärmar oavsett teknik kan ge ögontrötthet.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Jag måste ärligt säga att jag personligen märker en otrolig skillnad mellan TFT och CRT, samt att de som inte märker någon skillnad spelar troligtvis inte på den nivå där det spelar någon roll.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kan t.ex. inte längre sitta vid en CRT längre än 30 minuter, mina ögon har vant sig ifrån den tortyren de utsätts för vid en CRT (det är bevisat att det är skadligt för ögonen att sitta vid sådana skärmar).

Jag skulle gärna villja se en källa på det.
Inte att du får ont i ögonen utan att det är bevisat att det är skadligt att sitta vid CRT skärmar.

Många får ont i ögonen av TFT skärmar men inte CRT skärmar också.

Permalänk
Medlem

De är inte så mycket att diskutera tycker jag...

Man förlorar några frames men en TFT skärm! punkt slut!

Men som sakt så spelar detta bara roll om man är ytters seriös game och verkligen använder alla hundradelar till att sikta springa och skjuta... Sen att många proffs använder TFT är på grund av sponsring och de enkla faktum att de bara handlar om någon enstaka frame... alltså inte större skillnad än 2 olika sorters skor för en sprinter eller något sånt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Tack. Det var verkligen rolig läsning.
Den första artikeln var riktigt underhållande.

Men det övertygade mig inte det minsta om att LCDs på något sätt är bättre på CRTs vad gäller ergonomi.
Howstuffworks hade vettigare argument, höjd-justering osv. är en fördel. Något som visserligen de flesta TFTs saknar, men ändå.

Permalänk
Medlem

En sak är säker allfall att man måste köra vsync av på en TFT när man spelar CS/CZ/CSS.
Tyvärr får man stå ut med tearing effekterna om man inte vill lira i 60hz vilket är omöjligt att prestera några mirakel på banorna.
Möjligen vissa 75hz TFT funkar hyffsat med vsync på men summa rum 60hz är för lite.
Upplevde faktiskt igår i Condition-Zero när man stänger av vsync och kör wide 1920x1200 på 24 tummare är känslan mycket nära att befinna sig i spelet och mycket fördelaktigt.
Men som sagt vsync måste vara av annars blir det helt ospelbart och segt ingen respons alls i musen.
Tror även att inte ens min gammla 19t CRT har chans där får nog erkänna det nu.
www.sffs.se

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Vsync ska man givetvis inte köra med, och om man ska ge sig på lcd måste man minst köra med 75hz(fasten det inte räcker på långa vägar är det trots allt det högsta du kan ställa skärmen på).
Sitter på min 150hz CRT nu när jag lirar, och JO det är mkt bättre respons och snabbhet i CRT, utan tvekan.
Frågan är vad man ska göra med sin "extra" skärm, va kan man tänkas få för en sprillans ny 225BW utan döda pixlar och hyffsat lite backbleeding?

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd

ett jäkla tjavs. en del vill ha flatscreen, en del inte. hur svårt ska det va.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
En sak är säker allfall att man måste köra vsync av på en TFT när man spelar CS/CZ/CSS.
Tyvärr får man stå ut med tearing effekterna om man inte vill lira i 60hz vilket är omöjligt att prestera några mirakel på banorna.
Möjligen vissa 75hz TFT funkar hyffsat med vsync på men summa rum 60hz är för lite.
Upplevde faktiskt igår i Condition-Zero när man stänger av vsync och kör wide 1920x1200 på 24 tummare är känslan mycket nära att befinna sig i spelet och mycket fördelaktigt.
Men som sagt vsync måste vara av annars blir det helt ospelbart och segt ingen respons alls i musen.
Tror även att inte ens min gammla 19t CRT har chans där får nog erkänna det nu.
www.sffs.se

Ok!Vad ska man då ha för video inst i cs,css för att det ska bli så bra som möjligt?
Skärm Syncmaster 940BF
Graffe 7900GTO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
ett jäkla tjavs. en del vill ha flatscreen, en del inte. hur svårt ska det va.

Håller med, det värsta är folket som tjafsar om att det inte GÅR att spela med LCD på hög nivå trots att det bevisligen görs.

Permalänk
Medlem

har lirat på CRT sedan -98, fram tills för nån månad sedan då jag köpte en 225BW.. visst, tog ett tag att vänja sig vid kontrasten och ljusstyrkan, men när man väl hade vänjt sig så funkade skärmen skitfint att lira på.. möjligt att den blir lite småblurrig när man ser sig omkring i fps-lir, men det skulle det vara även om jag hade CRT, för ögonen hinner inte med att se alla detaljer när man ser sig omkring i vilket fall.

bara man vänjer sig så är det nog inga problem att lira på en tft, hur "cpl" man än är.. lirade bf2 i en top5-europa-klan om det nu "bevisar" nått..

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Re: En känga till alla som rekomenderar TFT istället för CRT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn

Å fyfasen va rätt jag Alltid haft!
Helt ospelbart och fördröjjt.

Helt ospelbart och fördröjjt? Hur j*vla petig kan man vara? Jag märker absolut ingen skillnad i fördröjning i spel med Samsung 225BW och en CRT.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

Jag har ägt en Viewsonic VP171b i 2.5 år och är så jävla nöjd så jag fortfarande blir lite småkåt när jag ser fanskapet ståendes på min marantz förstärkare.

Dock så har jag kört DVI i alla år. Men jag fick lov att köra analogt när jag koppla in den på en annan dator och då jävlar då blev det precis som ni säger en massa ghosting och obra utseende.

Så om möjligt så kan jag tänka mig att fel kan ligga i den änden. Har aldrig upplevt något som de säger men om det nu är så att man är 1-2 fps efter med en LCD så får man helt enkelt reagera fortare då

Jag byter fan aldrig tebax till CRT sunk iaf det är en sak som är jävligt säker även om jag blir profflirare på 2 min(jo kanske om det vore så men endå ni förstår... )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
har lirat på CRT sedan -98, fram tills för nån månad sedan då jag köpte en 225BW.. visst, tog ett tag att vänja sig vid kontrasten och ljusstyrkan, men när man väl hade vänjt sig så funkade skärmen skitfint att lira på.. möjligt att den blir lite småblurrig när man ser sig omkring i fps-lir, men det skulle det vara även om jag hade CRT, för ögonen hinner inte med att se alla detaljer när man ser sig omkring i vilket fall.

bara man vänjer sig så är det nog inga problem att lira på en tft, hur "cpl" man än är.. lirade bf2 i en top5-europa-klan om det nu "bevisar" nått..

Du får ursäkta min okunskap, men har inte spel i form av Q/UT en högre takt än spel som BF? Det jag försöker påstå är, spelar det verkligen någon roll om man använder TFT eller CRT i ett spel som BF?

Edit: Haha, skulle vara okunskap, inte kunskap.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Jag spelar UT2004 på min gamla tft med 12ms responstid. Går hur jävla bra som helst, ingen fördröjning alls, och märker för den delen inte av nån ghosting heller..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tack. Det var verkligen rolig läsning.
Den första artikeln var riktigt underhållande.

Men det övertygade mig inte det minsta om att LCDs på något sätt är bättre på CRTs vad gäller ergonomi.
Howstuffworks hade vettigare argument, höjd-justering osv. är en fördel. Något som visserligen de flesta TFTs saknar, men ändå.

Konstigt att välgrundad fakta inte övertygar dig, men du är väll professor i ämnet som de som dels skrev den "artikeln" eller vad vi nu skall kalla den...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Jag spelar UT2004 på min gamla tft med 12ms responstid. Går hur jävla bra som helst, ingen fördröjning alls, och märker för den delen inte av nån ghosting heller..

"Ingen fördröjning alls" godtas inte, möjligen kan jag ge med på "jag personligen känner inte av någon fördröjning i jämförelse med andra monitorer jag testat".

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Du får ursäkta min okunskap, men har inte spel i form av Q/UT en högre takt än spel som BF? Det jag försöker påstå är, spelar det verkligen någon roll om man använder TFT eller CRT i ett spel som BF?

Är själv bland sveriges bästa q3 spelare i capm (promode) så att säga att en LCD inte duger är ren okunskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Är själv bland sveriges bästa q3 spelare i capm (promode) så att säga att en LCD inte duger är ren okunskap.

Och jag påstår tvärtom, att TFT inte duger. Nu ogillar jag folk som försöker framhäva sig själva som om de vore de bästa spelarna genom tiderna, och även om det var ett tag sen jag spelade så borde mina meriter enkelt nås genom att googla "WCG FLAGEL" och "EuroCup Final FLAGEL".

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL

jo, visst är det så.. men det är inte allt för slött på inf-banor ändå men nog snackat om bf2, är ju ändå ett riktigt skitspel, booo dice

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

stora klumpiga crt ska vara på skroten eller i ett museum. Jag fattar att det är svårt att hitta en bra 22'' tft i rätt prisklass. Däremot finns 19'' tft som duger till spel mer än väl. En Samsung 225BW är på inget sätt en referens skärm, det är en kompromiss som duger till allt men inte bäst på nåt.

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Herregud vilken sörja denna tråden blev..gött!

Jag är ganska så säker på att det är individuellt hur man upplever LCD vs CRT.
Men då jag tillhör de personer som märker skillnad på hz över 75, så är jag kanske inte rätt person att dömma ut TFT, jag har helt enkelt för bra syn för att lira på en LCD^^
Kul att folk som är high skill lirar med LCD, CPL är enda touren jag känner till som kört med LCD va jag vet, och folk uppskattade tydligen inte valet av skärmar heller.
På ESWC kör dom med crt till fps spelen.

HMB: Jag är avis på dig, jag sitter just nu med en skärm för 4200kr som jag inte använder.
Tänk om jag haft dina ögon^^

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Konstigt att välgrundad fakta inte övertygar dig, men du är väll professor i ämnet som de som dels skrev den "artikeln" eller vad vi nu skall kalla den...

De har ju bestämt sig på förhand och lägger allt som fördelar för LCDn utan att ens nämna deras negativa effekter.

Källor spelar ingen roll om artikeln är vinklad.

(från första länken)

Citat:

Do LCDs have better screen privacy than CRTs?
Yes. LCDs give better screen privacy because they cannot be clearly viewed from acute side angles. This also helps the user to maintain the alignment of the user’s body with the screen. Use of an additional privacy filter further enhances this capability.

Som sagt, riktigt underhållande.

Även om det ligger viss sanning i det så är det imponerande hur de enbart kan få det till en fördel. Dokumentet kommer från 2003 men känns bra mycket äldre än så. Källorna är väl från 1998 eller nåt

Och trotts detta berör inte artiklarna det jag frågade efter:

Citat:

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbrolle
stora klumpiga crt ska vara på skroten eller i ett museum. Jag fattar att det är svårt att hitta en bra 22'' tft i rätt prisklass. Däremot finns 19'' tft som duger till spel mer än väl. En Samsung 225BW är på inget sätt en referens skärm, det är en kompromiss som duger till allt men inte bäst på nåt.

Nej dom kan köra hem stora klumpiga crts till mig, mer än gärna om det är en trinitron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
De har ju bestämt sig på förhand och lägger allt som fördelar för LCDn utan att ens nämna deras negativa effekter.

Källor spelar ingen roll om artikeln är vinklad.

(från första länken)

Som sagt, riktigt underhållande.

Även om det ligger viss sanning i det så är det imponerande hur de enbart kan få det till en fördel. Dokumentet kommer från 2003 men känns bra mycket äldre än så. Källorna är väl från 1998 eller nåt

Och trotts detta berör inte artiklarna det jag frågade efter:

Allting är vinklat, det gör för den skull inte att faktan är felaktig...

Och eftersom du inte orkade kolla igenom Howstuffworks kan jag citera:

"Less eye strain - Because LCD displays turn each pixel off individually, they do not produce a flicker like CRT displays do. In addition, LCD displays do a better job of displaying text compared with CRT displays. "

Sen kan du läsa dig på vad som "eye strain" innebär och på vilka negativa vis det påverkar ögonen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag sitter och arbetar både på crt och tfts dagligen, och det är inga skit tfts.
Jag måste säga att mina ögon påfrestas mindre på crt.
Ja det är skarpare på tft, rätt stor skillnad, men det gillar inte mina ögon vid längre perioder.
Crts smetiga upplever jag som lugnt för mina ögon.
Hur det påverkar mina ögon över ett längre skede är en annan sak, detta är vad jag upplever när jag sitter framför crt,tft länge pass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Allting är vinklat, det gör för den skull inte att faktan är felaktig...

Och eftersom du inte orkade kolla igenom Howstuffworks kan jag citera:

"Less eye strain - Because LCD displays turn each pixel off individually, they do not produce a flicker like CRT displays do. In addition, LCD displays do a better job of displaying text compared with CRT displays. "

Sen kan du läsa dig på vad som "eye strain" innebär och på vilka negativa vis det påverkar ögonen.

Nä, men kan du säga exakt vari faktan ligger?
Omöjligt utan att studera alla källor.

Det visar sig i varje tråd att som behandlar detta att folk uppfattar detta olika, vissa föredrar CRT, vissa föredrar TFTs.

Jag säger inte att CRTs är bättre för ögonen, men eftersom du påstår att det är bevisat att det är skadligt vill jag gärna ha lite mer belägg för det.

Detta varierar dessutom kraftigt mellan skärmar. Många TFTs har som standard för starkt ljussken vilket inte är bra. TN skärmar kan flimra och beroende på vad skärmen har för ytbehandling kan även det störa.
Även backlighten kan flimra på en TFT även om det är ovanligt.

Sen har jag inte nämnt *glossy* TFTs, det om något är ju bra mycket värre än CRTs på punkter som även kommenteras i det du länkar till. Även om jag egentligen vill ta avstånd från att använda dem eftersom de var så kassa.
Howstuffworks var väl inte dålig men alldeles för generell och knapphändig info.

EDIT:
http://www.devhardware.com/c/a/Flat-Panel-Reviews/CRT-vs-LCD/...

Citat:

The Ergonomics report shows that eye fixation times are 9% longer with CRTs when compared with LCDs. LCD displays are also flicker free, meaning they do not rely on scanning electron beams. It is hoped that no flickering and less eye fixation time will reduce related headaches and eyestrain.

Första riktiga antydningen till att TFTs är bättre.
Men den sista meningen är den jag vill poängtera lite på. Det är väldigt lätt att klämma ur sig att en CRT är sämre för ögonen bara för att den flimrar. Men man bör ha belägg för det.

Faktum är att den upplevda irritationen, som ändå borde vara klart överordnad alla andra detaljer som tagits upp hittls, varierar och många föredrar CRTs framför TFTs pga. att de får ont i ögonen och huvudet av dem.

Sen är den där artikeln rätt gammal också.