Vad vill ni se i linux som finns i Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
nu har jag till exemple problem med att ta in
java 6 mustang på ubuntu. bara en sådan sak liksom.

det får en att tappa hoppet ibland om att man
en dag ska bemästra även detta operativ

jag följde denna guide: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=319138

Fungerar klockrent

Permalänk
Medlem

inte för att jag bad om hjälp, men tack ska du ha!

det funkar juh nu men är fortfarande för krångligt enligt
mitt tycke. för många steg helt enkelt för den ovane linux-
användaren.
jag fick det att funka nu men om jag blev frågad att hjälpa
någon annan om några veckor kommer jag vara lika hjälplös
som förr 30 minuter sedan. kanske är det jag som är hopplös?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
jag följde denna guide: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=319138

Fungerar klockrent

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

användaren.

Lite grann det som jag stör mig oxå på. Det mesta går ju att fixa, i varje fall mha farbror Google, men i många fall fattar jag rent ut sagt inte ett skit VAD det är man gör Eller lite, men fattar inte hur man ska kunna komma på allt det själv, för nån smart person är det ju som gör det från första början...

Så jag saknar oxå ett enkelt installationssätt för de sakerna som inte finns i pakethanteraren, de som behöver "hokus-pokus" installation

Permalänk
Medlem
Citat:

användaren.

Hur lätt är det att installera motsvarande på Windows? Men det stämmer att vissa program, speciellt när man ska göra något avancerat, kan kräva en del trixande. Men normalt användande och installationen av majoriteten av programen är bara att använda pakethanteraren för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Lite grann det som jag stör mig oxå på. Det mesta går ju att fixa, i varje fall mha farbror Google, men i många fall fattar jag rent ut sagt inte ett skit VAD det är man gör Eller lite, men fattar inte hur man ska kunna komma på allt det själv, för nån smart person är det ju som gör det från första början...

Så jag saknar oxå ett enkelt installationssätt för de sakerna som inte finns i pakethanteraren, de som behöver "hokus-pokus" installation

./configure && make && make install

Det är det typiska sättet man använder för att kompilera och installera ett program från källkod. Det är väl inte särskilt komplicerat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Hur lätt är det att installera motsvarande på Windows? Men det stämmer att vissa program, speciellt när man ska göra något avancerat, kan kräva en del trixande. Men normalt användande och installationen av majoriteten av programen är bara att använda pakethanteraren för.

./configure && make && make install

Det är det typiska sättet man använder för att kompilera och installera ett program från källkod. Det är väl inte särskilt komplicerat?

Så länge det fungerar så är det inte så jobbigt. För mig brukar kompilering fungera i kanske hälften av fallen.
Så för mig så undviker jag kompilering så gott det går.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Så länge det fungerar så är det inte så jobbigt. För mig brukar kompilering fungera i kanske hälften av fallen.
Så för mig så undviker jag kompilering så gott det går.

Självklart är det smidigare att installera program som paket, helst direkt från pakethanteraren. Och det kan man också göra med en stor del program.

Men att kompilera behövs också ibland, fungerar det inte då så får man ofta felmeddelanden av exempelvis configure-scriptet som säger vad man saknar. Då är det bara att installera det och prova igen. Så om man läser readme-filer och kontrollerar vad för felmeddelande man får osv. så bör man kunna lösa det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart är det smidigare att installera program som paket, helst direkt från pakethanteraren. Och det kan man också göra med en stor del program.

Men att kompilera behövs också ibland, fungerar det inte då så får man ofta felmeddelanden av exempelvis configure-scriptet som säger vad man saknar. Då är det bara att installera det och prova igen. Så om man läser readme-filer och kontrollerar vad för felmeddelande man får osv. så bör man kunna lösa det.

Vet du eller nån annan en länk till en bra how-to-kompilering av nånting där det förklaras lite mer ingående vad det är man gör? Skulle underlätta väldigt att få lite humm om vad som görs, i stället för att bara köra klipp-klistra i terminalen
Tror säkert inte det är så svårt egentligen, men kan man det inte så ser det lite kryptiskt ut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Vet du eller nån annan en länk till en bra how-to-kompilering av nånting där det förklaras lite mer ingående vad det är man gör? Skulle underlätta väldigt att få lite humm om vad som görs, i stället för att bara köra klipp-klistra i terminalen
Tror säkert inte det är så svårt egentligen, men kan man det inte så ser det lite kryptiskt ut...

I princip så kör man väl bara ett konfigureringsscript (configure) som skapar en fil (Makefile) som kompilatorn sedan använder när man kompilerar allt (make).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUlan_el_karv
Ordentligt stöd för att läsa och skriva till NTFS

Finns iaf för ubuntu. använder det själv och fungerar utmärkt.. (hittills) Klicka...

Men som sagt. fortfarande beta.

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har en Linuxburk står här bredvid mig. Den var min "workstation" förr. Det ligger gentoo på den. Men sen skaffade jag en ny burk och på den ligger Windows 2k.

Anledning:
1) Jag började spela WoW. Inte ens efter att följt varenda guide jag hittade och frågat på några olika forum kunde jag få nån som helst prestanda i 3D. Och efter varenda patch som släpps till spelet lär man pilla i config-filer för att få det att funka igen.

2) Jag gillade/gillar verkligen kontrollen man har över systemet och jag älskar idén bakom portage. Men tyvärr så fick jag problem och följdproblem varenda gång jag försökte uppdatera systemet. Saker som inte funkade, eller den vägrade helt enkelt uppdatera på grund av paket som "var ivägen" osv. Det värsta var dock när det pajjade GCC ...

Så här för ett par månader sen bestämde jag mig att slå eld i den igen efter den stått i dvala i nått år eller så. Visst den funkade ... men när jag skulle uppdatera den ... BOOOOM! Röd text, röd text, röd text, röd text, röd text! Blir till att blåsa systemet helt nån dag när jag hittar orken och lusten ... Visst det GÅR säkert att fixa det men det är ett hästjobb som jag inte orkar just nu. Dock ska man jämföra det med att en windows update ledde till att hela installationen pajjade, blåskärm i booten t.o.m i "felsäkert" läge.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Jag har en Linuxburk står här bredvid mig. Den var min "workstation" förr. Det ligger gentoo på den. Men sen skaffade jag en ny burk och på den ligger Windows 2k.

Anledning:
1) Jag började spela WoW. Inte ens efter att följt varenda guide jag hittade och frågat på några olika forum kunde jag få nån som helst prestanda i 3D. Och efter varenda patch som släpps till spelet lär man pilla i config-filer för att få det att funka igen.

2) Jag gillade/gillar verkligen kontrollen man har över systemet och jag älskar idén bakom portage. Men tyvärr så fick jag problem och följdproblem varenda gång jag försökte uppdatera systemet. Saker som inte funkade, eller den vägrade helt enkelt uppdatera på grund av paket som "var ivägen" osv. Det värsta var dock när det pajjade GCC ...

Så här för ett par månader sen bestämde jag mig att slå eld i den igen efter den stått i dvala i nått år eller så. Visst den funkade ... men när jag skulle uppdatera den ... BOOOOM! Röd text, röd text, röd text, röd text, röd text! Blir till att blåsa systemet helt nån dag när jag hittar orken och lusten ... Visst det GÅR säkert att fixa det men det är ett hästjobb som jag inte orkar just nu. Dock ska man jämföra det med att en windows update ledde till att hela installationen pajjade, blåskärm i booten t.o.m i "felsäkert" läge.

Tja, vad kan man säga om Wow? Att du inte kan spela ett Windows-spel på Linux är ju egentligen föga förvånande och inget Linux kan lastas för.

Gentoo är väl inte heller en distribution som är känd för att vara lättanvänd, snarare tvärtom.

Sen märker jag att Linux ofta är relegerat till den äldre, sämre & slitnare datorn vilket kanske också kan inverka i allmänhet.

Permalänk
Medlem

* Det här med att kunna köra småprogram bara igenom att ladda ner och dubbelklicka, inget jag skulle dö för dock.
* En vettig filhanterare. Nautilus är seg som fan på att starta filhanteringsgrejen om man jämför med Windows.
* En lika bra japanese input grej. SCIM med Anthy är lättare att sätta på och stänga av, men den prioriterar inte kanjis efter hur mycket dom används tillexempel, sen innehåller den långt ifrån lika många ord som den i Windows så vissa ord får skrivas igenom att skriva ord med samma kanjis typ.
* En mediaspelare som inte blir vit om man stänger av den via programets stängav-funktioner (får detta problemet efter att ha stängt Xine/Mplayer/Totem/Kaffeine via kryss-knappen eller quit/exit i Ubuntu rätt mycket när jag inte orkar med konsollen).
* Bättre stöd för USB-enheter. Jag gillar inte att jag måste skynda stänga Nautilus som öppnas automatiskt när jag kopplar in digitalkameran för att förhindra att någon intergrerad Gnome-grej typ krashar eller nått så att jag inte kan använda USB utan att reboota. Det här med att jag kan lägga in saker på mina USB-diskar och sedan se att dom är helt försvunna när jag kopplar in och ut disken är störande också.

Kommer inte på mer just nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Finns så grymt mycket bättre mediaspelare än Winamp/XMMS/BMP/xBMP, förstår inte värför folk använder dessa.
Som du säger ligger hårdvarustödet delvis på tillverkarnas bord, samma grej gäller spel. Om utvecklarna väljer OpenGL istället för DirectX skulle det underlätta portningar betydligt.
Att linux burkar startar långsammare än win har inte upplevt, tvärtom. Men det beror ju på vad man väljer att dra igång.

DirectX har väl bra mycket fler funktioner än vad OpenGL har för tillfället?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

* Bättre hårdvarustöd! Jag vill få mitt Linksys WPC54G v3 att fungera under Slackware samt andra roliga distar och inte bara under Ubuntu.

* En ordentlig, lightweight musikspelare som går att ställa in ganska mycket (som foobar fast till linux då).

* En ordentlig msnklient som verkligen har de funktioner som man vill ha men som inte buggar hela tiden. aMSN är ganska komplett men är fullt med irriterande buggar.

* Precis som Trojan1313 säger, en bra filhanterare hade inte suttit helt fel.

Mycket mer än så är det inte. Jag vet själv att punkt ett, två och fyra i alla fall ska gå och fixa. På punkt ett så har jag hört att flertalet har fått det att fungera så det bör gå med lite slit och kämpande med kerneln. Vi får se om jag någon dag får ork att försöka igen. Punkt tre kommer väl kanske inom en snar framtid om vi har tur.

Permalänk
Hedersmedlem

Om ditt Linksys-kort fungerar i Ubuntu så ska det fungera under alla andra distar; det är samma kärna i grunden (Ubuntu kanske har någon modul installerad som standard som de andra inte har dock).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Om ditt Linksys-kort fungerar i Ubuntu så ska det fungera under alla andra distar; det är samma kärna i grunden (Ubuntu kanske har någon modul installerad som standard som de andra inte har dock).

Den slutsatsen har även jag kommit fram till men har ingen aning vilken modul det kan vara. Jag har provat att kompilera om kärnan på många, många olika sätt utan något som helst resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
* En ordentlig msnklient som verkligen har de funktioner som man vill ha men som inte buggar hela tiden. aMSN är ganska komplett men är fullt med irriterande buggar.

Den glömde jag. Använder iofs Jabber när jag kan, men för de jävlar som vägrar skulle en bra MSN-klient sitta fint.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av msl
Den slutsatsen har även jag kommit fram till men har ingen aning vilken modul det kan vara. Jag har provat att kompilera om kärnan på många, många olika sätt utan något som helst resultat.

Du borde i pratiken kunna använda Ubuntus configurationsfil (.config) när du kompilerar din egna på alla andra distar. Du behöver bara hitta ett ställa att spara den på, och sedan köra -> make oldconfig.
Lite mer blir det naturligtvis men jag antar att du förstår det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313

* En vettig filhanterare. Nautilus är seg som fan på att starta filhanteringsgrejen om man jämför med Windows.
* En mediaspelare som inte blir vit om man stänger av den via programets stängav-funktioner (får detta problemet efter att ha stängt Xine/Mplayer/Totem/Kaffeine via kryss-knappen eller quit/exit i Ubuntu rätt mycket när jag inte orkar med konsollen).
* Bättre stöd för USB-enheter. Jag gillar inte att jag måste skynda stänga Nautilus som öppnas automatiskt när jag kopplar in digitalkameran för att förhindra att någon intergrerad Gnome-grej typ krashar eller nått så att jag inte kan använda USB utan att reboota. Det här med att jag kan lägga in saker på mina USB-diskar och sedan se att dom är helt försvunna när jag kopplar in och ut disken är störande också.

Tips: använd terminalen mera!
På grafiska filhanterare så finns thunar, testa det.
Angående dina mediaspelare så har jag aldrig upplevt något sådant problem med någon av de nämnda spelarna.
Angående "Bättre stöd för USB-enheter." så verkar det vara GNOME du ska klaga på inte linux. Jag tycker personligen Gnome är skit, men det kan vara mer ubuntus orsak än Gnome 'it self'. Problemet du nämner kan faktiskt bero på/eller lösas genom att konfigurera en, ett par filer max.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
Du borde i pratiken kunna använda Ubuntus configurationsfil (.config) när du kompilerar din egna på alla andra distar. Du behöver bara hitta ett ställa att spara den på, och sedan köra -> make oldconfig.
Lite mer blir det naturligtvis men jag antar att du förstår det.

Har för mig att jag har provat det utan positivt resultat. Får nog ta och kolla igenom skiten en gång till här i dagarna så får vi se om jag lyckas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
Tips: använd terminalen mera!
På grafiska filhanterare så finns thunar, testa det.
Angående dina mediaspelare så har jag aldrig upplevt något sådant problem med någon av de nämnda spelarna.
Angående "Bättre stöd för USB-enheter." så verkar det vara GNOME du ska klaga på inte linux. Jag tycker personligen Gnome är skit, men det kan vara mer ubuntus orsak än Gnome 'it self'. Problemet du nämner kan faktiskt bero på/eller lösas genom att konfigurera en, ett par filer max. [/B]

Jag har alltid uppe en terminal och kör i stort sett alltid alla program utom Gajim, Gaim, amaroK, Firefox och KTorrent i terminal (förrutom terminalprogrammet i sig självt såklart), filredigering (och typ allt annat) gör jag till typ 90% i terminalen. Tror du missförstod mig lite.

Gnome är dock det bästa jag stött på vad gäller skrivbordshanterare, och då räknar jag KDE, Gnome och XFCE som skrivbordshanterare. KDE är också bra, men det är något med det jag inte gillar, vet inte vad. XFCE har jag ALDRIG haft fungerande en hel dag utan att menyerna lägger av och allt bara fuckar upp totalt. Detta gäller Ubuntus binärer likväl som de på XFCEs hemsida. User error? Well, jag vill inte ha en sån ömtålig skrivbordshanterare anyway. Gnome, det suger, ja, men det är det bästa helt enkelt, imo.
1. Gnome
2. KDE
100. XFCE

Sen att jag helst av allt kör Fluxbox är en annan femma.

Det där med videorna kommer lite här och var, vet inte när jag startar filmspelare utanför terminalen egentligen, men det händer iallafall. Går ju snabbare med terminalen, så oftast kör jag på det.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Okej, mjo jag missförstod dig lite angående terminalen. Tråkigt att du har problemen du nämner, inte stött på dem själv som sagt. Men det betyder jue naturligtvis inte, att de inte finns.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

...
Sen att jag helst av allt kör Fluxbox är en annan femma.
...

Så, vad gör du i Gnome?

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Så, vad gör du i Gnome?

Utbytesstuderar, så jag slängde bara in Ubuntu och har inte brytt mig om att konfa något särskillt.
Ska köra Fluxbox igen när jag kommer hem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Stöd för spel. DirectX i Linux och livet hade varit betydligt trevligare.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

största problemet jag har nu just är wlanet :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Stöd för spel. DirectX i Linux och livet hade varit betydligt trevligare.

Stöd för spel? Vad för Linux-distribution använder ni som inte stöder något spel? Att diverse spel inte stöder Linux är dock ett problem.

När det gäller DirectX kan man prova med Wine eller kontakta Microsoft och be dem släppa en version till Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

När det gäller DirectX kan man prova med Wine eller kontakta Microsoft och be dem släppa en version till Linux. [/B]

Bara liiiite sämre humor så hade jag börjat asgarva.
Motivering: Så jävla in i glödheta inte en chans.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Utbytesstuderar, så jag slängde bara in Ubuntu och har inte brytt mig om att konfa något särskillt.
Ska köra Fluxbox igen när jag kommer hem.

Tar inte så lång tid att konfigurera, vilket gör det helt klart värt besväret för att få ett system man trivs med. Har dessutom hört att du har lite tid över från en mycket säker källa.

Visa signatur

Vim

Permalänk
Medlem
Citat:

Tar inte så lång tid att konfigurera, vilket gör det helt klart värt besväret för att få ett system man trivs med. Har dessutom hört att du har lite tid över från en mycket säker källa.

Jag tror jag vet källan, faktiskt.
Det är dock väääldigt nyligen, sen någon vecka tillbaka, som jag fått all denna tid.

Visa signatur

Permalänk

Bluescreens

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HackeR_54
Bluescreens

moget

Angående DirectX så anser jag så här:
Det är precis som en spelkonsol! Antagligen kan du spela spelet på konsolen, eller inte. Det beror på tillverkaren och på nu vilka grunder de de fattar valet av konsol att skriva spelet till. Det är inte DIN konsol det är fel på bara för att spelet inte kommer dit, men visst skulle det va trevligt!
Jag blir glad då jag får igång mina spel via wine men jag surar inte, å slänger inte skit på linux och/eller wine om det inte funkar. Hur tror ni alla Playstation barn gör när de är desperat kära i tex Halo 2!? - Jo! de köper en j*vla Xbox! (bara ett exempel)