Permalänk
Medlem

Koss vs Sennheiser.

Det pratas ju mycket om att Koss och Sennheiser är hörlurarnas giganter vilket jag själv kan hålla med om, men nu när det har kommit till headset köp så står jag inför ett svårt val:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307562&view=detailed

http://www.sennheisercommunications.com/eprise/main/Sennheise...

http://www.sennheisercommunications.com/eprise/main/Sennheise...

Jag vill veta vad ni själva skulle ha valt men också vad skillnaderna är i ljudkvalité (mellanregister,diskant och bas) Själv har jag fastnat för Koss SB/45 men kom gärna med invändningar. Motivera gärna era svar.

Ljudkortet som hörlurarna ska användas tillsammans med är:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312201&view=detailed

Tack på förhand!

Mvh Jim.

Permalänk
Medlem

Jag använder ett PC150 till min burk. Kan säga att jag är ganska känslig när det gäller ljud. I mitt tycke är diskanten något dov i lägre volymer med pc150. Detta testat med ett audigy 2 zs. Basen är hyffsat fast och går lagom djupt. Lite besviken på kontakterna till pc150, de är någon slags billiga 3,5mm stereoproppar. Inte ens guldpläterade, hmm. Ja just det, mikrofonen är något av det bättre jag testat. i jämförelse med mikrofonen i ett deltaco headset (BILLIG) och en iRiver ifp 995 så leverar den mkt bra ljud. Lite synd bara att den släpper in så pass mkt ljud från omgivningen.
Värt att nämna är också att den sitter extremt bekvämt på mitt huvud, har polare som tycker att den sitter lite löst för att man ska kunna headbanga...

Hur som helst ett bra köp. Har inte testat pc160, men provat sb45 och tycker sennheisern sitter bättre på skallen. Hade svårt att jämföra ljudet då killen som hade sb45 använde ett realtek ljudkort.
Sen tror jag att det är en liten smaksak det där mellan Koss och Sennheiser. Själv är jag helt såld på ljudet i Sennheiser, använder ett par cx300 till min mp3 spelare, fantastiska de med

Herrejäflar vad text! Har aldrig skrivit så mkt i ett inlägg

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Jag har haft Koss SB45 och Sennheiser HD-555. Är nöjd med båda dessa. Men Sennheisern är en given vinnare när det gäller ljudkvalité.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag Koss har svårt att hämta några poäng bland riktiga kvalitetslurar som tex från Sennheiser, AKG, Beyerdynamic mfl. Både vad gäller ljudkvalitet och byggkvalitet.

Permalänk
Medlem

SB45 är ett budgetheadset, som du kan få betydligt billigare.

Sennheiser är bättre. Om du håller på mycket med gaming etc. så rekomenderas ju Steelsound 5H och Icemat Siberia.

Permalänk
Medlem

Det enda negativa jag kan finna som även fick mig att inte köpa dem är att själva sulan som ligger mot örat och inte runt om som kan bli ganska jobbigt efter t.ex 4-5 timmars spelande.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare haft ett 5,1-headset av märket Speedlink Medusa. Tröttnade på att jag inte fick detta att låta tillräckligt balanserat (för lite bas i bakre högtalarna exempelvis). Jag köpte då Koss SB45 i hopp om att få ett vettigt 2-kanalsheadset, men tji fick jag. I jämförelse med mina gamla Medusa låtar ljudet i SB45 alltför instängt och dovt både i bas och mellanfrekvenser, dock ej dovt i positiv bemärkelse. I vanliga fall är jag något av en bas-freak som använder Koss The Plug med stor behållning, men SB45 kunde jag inte få att låta vettigt för fem öre på mitt SB Audigy 4.
Detta har lett till att jag numera använder mitt gamla Medusa-headset, men använder bara front-kanalerna för att få ett tvåkanaligt ljud.

Mitt inlägg i diskussionen blir alltså: Köp inte SB45 utan att först lyssna på hur de låter!

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett par Sennheiser HD 212Pro, gymmt ljud till bra pris

Visa signatur

-

Permalänk

Köp riktiga lurar istället för headset. Separat mick och riktiga lurar är bästa kombinationen enligt mig.

Sennheiser håller hög kvalitet på alla sina produkter och är världsledande när det gäller hörlurar och sådan utrustning.

Skulle köpa följande:

Sennheiser HD200

samt en mick från clasohlson eller nått.

Permalänk

Jag har köpt sennheiser pc160 för att jag var trött på att ha en separat mic. Det lät skit med min gamla Logitech mic som jag köpte för 200 spänn..

Jag är helnöjd med ljudet ifrån pc160 men jag bytte ju ner mig ifrån ett par sennheiser hd280pro.. men jag ska inte klaga.. dom är bra båda två

Visa signatur

P4 2.4, Microstar MS-845e max2,2x 512 Apacer 333 Mhz DDR, 2*60 GB IBM Deskstar, 250 GB Maxtor, GF4 Ti4200 128 MB, känns ju bra att moderkortet inte stöder mer än 266 Mhz minnen . . .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CmeC
Jag har tidigare haft ett 5,1-headset av märket Speedlink Medusa. Tröttnade på att jag inte fick detta att låta tillräckligt balanserat (för lite bas i bakre högtalarna exempelvis). Jag köpte då Koss SB45 i hopp om att få ett vettigt 2-kanalsheadset, men tji fick jag. I jämförelse med mina gamla Medusa låtar ljudet i SB45 alltför instängt och dovt både i bas och mellanfrekvenser, dock ej dovt i positiv bemärkelse. I vanliga fall är jag något av en bas-freak som använder Koss The Plug med stor behållning, men SB45 kunde jag inte få att låta vettigt för fem öre på mitt SB Audigy 4.
Detta har lett till att jag numera använder mitt gamla Medusa-headset, men använder bara front-kanalerna för att få ett tvåkanaligt ljud.

Mitt inlägg i diskussionen blir alltså: Köp inte SB45 utan att först lyssna på hur de låter!

Jag har dessa lurar (sb45) och jag kan säga att de ägde sönde steelsounds hörlurar.. jämmförde med tre olika steelsounds på ett lan nämligen ^^

Permalänk
Medlem

hd 200 är att gå ned i kvalite mot ett par hd212pro som har högklassigt ljud/bas/isolering i jämförelse enl. min upplevelse.
även om hd200 är dyrare