Permalänk

samma här

Permalänk
Avstängd

Jag har kört DGL-4300 i 4 månader ung på en 100/100 och drar 97Mbit både ut och in...utan router får jag samma resultat. Helt ok, stabilaste Dlink jag någonsin sett, dvs inga hang-ups än. Iaf inte i den prisklassen.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Jag har kört DGL-4300 i 4 månader ung på en 100/100 och drar 97Mbit både ut och in...utan router får jag samma resultat. Helt ok, stabilaste Dlink jag någonsin sett, dvs inga hang-ups än. Iaf inte i den prisklassen.

har du även kört Torrents då? om du gjort det med din 100/100 lina och det är stabilt som du skriver. Ja då e det nog inget att tveka om. Undrar lite själv om routers, eftersom det förmodligen blir 100/100 här den närmaste tiden.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta känner vi till. Men den klarar inte 97Mbit ut och in SAMTIDIGT. Runt 140Mbit samtidigt enligt uppgifter i andra trådar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miiicke
Detta känner vi till. Men den klarar inte 97Mbit ut och in SAMTIDIGT. Runt 140Mbit samtidigt enligt uppgifter i andra trådar.

det e säkert sant...iofs flyttar jag inte så mkt trafik i mitt nät så där har jag ingen uppfattning.

140Mbit låter väl iofs rätt bra vid samtida trafik?

Visa signatur

Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem

dir-100 tror jag ska klara 90mbit + iaf o den är sjukt billig

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

det e säkert sant...iofs flyttar jag inte så mkt trafik i mitt nät så där har jag ingen uppfattning.

140Mbit låter väl iofs rätt bra vid samtida trafik?

140Mbit är inte alls fy skam. Duger nog för dom flesta, säkert även för mig i dom flesta lägen. Men finns det en router som klarar mer så vill jag hellre ha den. Jag tyckte att linksys med 800Mbit lät intressant.

Permalänk
Medlem

lånar tråden en liten stund.. Aure.. har du version A2 eller A3 på din DGL-4300..?

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
lånar tråden en liten stund.. Aure.. har du version A2 eller A3 på din DGL-4300..?

Oj, det måste jag se efter...inte en susning...återkommer ikväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Randalthor1983
Jag kan inte ligga mkt högre än 1300-1400

Frågan var vilken av D-LINK DGL-4300 SUPER G GAMING ROUTER och Netgear Rangemax WPNT834IS som är stabilast. Netgear e lite bättre i test men stabiliteten är viktigare. Eller om det finns ngn bättre i den prisklassen.

Lista på throughput test: http://www.smallnetbuilder.com/comp...,156/?chart=119

BTW:

LINKSYS W-LAN ROUTER GIGABIT SWITCH 11N-DRAFT VPN
Antal Wan interface 1 st 10/100 Mbps
Antal Lan interface 4 st 10/100/1000 Mbps
Trådlös standard 802.11b/g/n-draft
Throughput WAN-LAN 800 Mbps

Detta är en omöljlighet då Wan interface bara ahr 10/100 så kan inte throughput vara 800.

Enligt produktbladet på LINKSYS W-LAN ROUTER GIGABIT SWITCH 11N-DRAFT VPN
så klarar den Nat Throughput 800 Mb/s, vad nu det kan innebära

Permalänk

Jojo men även om den klarar 800Mbit mellan WAN-LAN så har den fortfarande bara en WAN-interface på 10/100Mbit så det är OMÖJLIGT att få över 100Mbit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Randalthor1983
Jojo men även om den klarar 800Mbit mellan WAN-LAN så har den fortfarande bara en WAN-interface på 10/100Mbit så det är OMÖJLIGT att få över 100Mbit

Jo men det står ju NAT throughput, och har således inget med de fysiska anslutningarna att göra.

Visa signatur

i3 6100 | B150M-A REV. 3.1 | Corsair DDR4 8 GB | Crucial MX200 250GB + 2TB WD Green | Corsair CX430-M | Silverstone Milo ML04 | Windows 10 Pro

Ät mer lök.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är de mest strömsnåla alternativet men alla har väl en gammal P1/P2 häck som ruvar någonstans?

Kasta in två 100Mbit nätverkskort i skiten och installera SmoothWall från www.smoothwall.org sen har ni en router som klarar 100 Mbit Full-Duplex, ÄVEN fast ni tankar torrents med 2000 anslutningar. Dessutom hänger den sig ALDRIG... Tillgång till hundratals smarta plugins med avancerade funktioner som man hittar på routrar för tiotusentals kronor.

Strömmen och surret är i min mening ett litet pris att betala... Ni är Sweclockare så surret bör ni kunna modda bort.

Om ni är lite mer ambitiösa/moddlata så gör ni som jag och bjuder en femhundring på en gammal superkompakt ultrastabil företagsdator på www.it-auktion.se och kör på den sedan. Då har ni en väldigt liten router dessutom...

Enda underhållet? Öppna var tredje år och blås rent skiten....

Mvh
/Micke

EDIT: Skaffa en IDE till Compact Flash omvandlare för ett par tior och kör operativet från ett 256MB CF kort = inga rörliga delar.

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag är i behov av en bra router nu då min gamla är flaskhals just nu. Jag får ungefär 60Mbit/s hast av mitt BBB så det måste den nya routern klara av. Skall finnas trådlöst också givetvis.

Hittade denna tråd och ser listan som ni länkar till. Netgear RangeMax 240 verkar vara det som gäller för mig då jag svurit att aldrig någonsin köpa något från D-link då jag krigade med dem för 3 år sen ang den sunkiga 604:an jag hade då (fick pengarna tillbaka efter mycket om och men).
Letat runt lite på webshopar men hittar knappast denna router. Någon här som har lite länkar?

Eller finns det nån bättre router som inte kostar för mycket (max 1500kr)? Ej intresserad av en extra dator som router.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Det kanske inte är de mest strömsnåla alternativet men alla har väl en gammal P1/P2 häck som ruvar någonstans?

Kasta in två 100Mbit nätverkskort i skiten och installera SmoothWall från www.smoothwall.org sen har ni en router som klarar 100 Mbit Full-Duplex, ÄVEN fast ni tankar torrents med 2000 anslutningar. Dessutom hänger den sig ALDRIG... Tillgång till hundratals smarta plugins med avancerade funktioner som man hittar på routrar för tiotusentals kronor.

Strömmen och surret är i min mening ett litet pris att betala... Ni är Sweclockare så surret bör ni kunna modda bort.

Om ni är lite mer ambitiösa/moddlata så gör ni som jag och bjuder en femhundring på en gammal superkompakt ultrastabil företagsdator på www.it-auktion.se och kör på den sedan. Då har ni en väldigt liten router dessutom...

Mvh
/Micke

EDIT: Skaffa en IDE till Compact Flash omvandlare för ett par tior och kör operativet från ett 256MB CF kort = inga rörliga delar.

Tack för dina tips, SmoothWall och liknande är ett utmärkt alternativ om man har utrymme till övers. Bor man i villa eller har ett stort förråd är detta säkert jättebra men nu tror jag inte att dom flesta gör det. Själv bor jag i en liten etta och jag skulle aldrig vilja ha en extra burk igång bara för att routa trafik.

En liten "hemmarouter" är perfekt för mig och nu verkar det ju som att det börjar röra på sig och komma routrar med lite mer kräm i (linksys nya t.ex) som ska klara lite högre genomströmning mellan wan-lan. En sån liten sak (om den nu klarar 100Mbit wan-->lan och tvärtom) måste ju vara att föredra i ALLA FALL jämfört med en dator.

Permalänk
Medlem

Först och främst ska man vara glad o lyckligt lottad om man får ut 90-95Mbps från sin ISP. Finns ju trots allt en del overhead lite här o där, o belastningar i nätet.

För det andra, så finns det en billig router, D-Link DI-604, ingen maffig en med massa konfigurationsmöjligheter, dock billig 300kr och med 80Mbps throughput på WAN porten så är ju det inget pjåkigt. Alltså NAT + SPI.

Kan sj intyga throughputen, dock har ja inte provat med samtidigt skyfflande av data fram o tillbaks. Detta gäller också bara H/W F revisionen har ja för mig, de andra ligger på 40Mbps o mkt instabila.

Min har aldrig krånglat under ett år, o då har den 10 enheter som den driver

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem

Hehe skojar du? Nog för att ditt exemplar fungerar bra, men DI-604 är väl den router som orsakat flest "jag har problem med min router"-trådar här på forumet

Och btw: "Faktisk throughput för DI-604 är 15 Mb/s" Kan jag utläsa på ett flertal sidor som testat produkten.

Permalänk
Medlem

Jo, det är ja medveten om. Men ta o fråga dessa personer *när* den köpte den Ochh viktigare, vilken hårdvarurevision de e, finns nämligen 3 olika för europa marknaden varav 1 klarar 80Mbps.

Jag har också testat den så varför skulle det inte stämma? Det är ju lätt gjort. =S De du läser om är gamla varianter.

Likadan prestanda fick jag med DI-524

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem

Okej ja du kanske har rätt, säger du så så är det väl så

Ska ta mig en närmare titt på detta så snart det blir dags att beställa fiber.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord

Mvh
/Micke

Hej!

Jag har ovantstående lösning.
Förutom att jag att använder hårddisk, och att jag har en lite overkill-dator (Celeron 733Mhz) för ändamålet, så fungerar det helt perfekt.
Så min fråga är, var kan man köpa 256MB cf kort och en IDE<->Compact Flash?
Finns det större CF-kort? Lämpar dom sig för skrivning och läsning upprepade gånger? Jag kör nämligen web-proxy på rputern och vill gärna fortsätta med det.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Faktiskt throughput är ju extremt beroende av hur trafiken ser ut. Det är en oerhörd skillnad mellan att tanka ett par gigabyte över t.ex. ftp och att göra samma sak med t.ex. bittorrent.

FTP-klienten kommer koppla upp 1 tcp-session på 1 ip-port 1 gång.

Bittorrent-klienten kommer koppla upp tusentals udp (oftast)-sessioner på ett tusental olika portar hur många gånger som helst. Gissa hur kul routerns SPI-firewall tycker det är?

Routers för hemmabruk är tänkta för ADSL-abonnemang, max. Ska man utnyttja en 100/100-lina fullt ut blir det till att köpa dyrt, eller ställa en gammal PII med ett par schyssta intel-kort i garderoben. Laddar man ned en lämlig dist, t.ex. clarkconnect så har man alla funktioner man kan tänkas behöva, och det är lika enkelt att konfigurera den som en färdig leksaks-router.

En P2 drar inte mycket ström och går att få i princip ljudlös. Vad är problemet? Dessutom är det ju kul att konfigurera upp den

Visa signatur

AMD 5000+ BE @ | HD3850 512MB | MSI K9A2 CF | 4 x 1GB PC6400 4-4-4-12 | Antec Sonata

Permalänk
Medlem

Du har rätt i det du skriver men tillverkarna verkar ha börjat få upp ögonen för användare med lite bättre uppkopplingar. D-Link har ju sin 4300 och Linksys har den jag tidigare nämnde som ska klara 800Mbit.

Jag är inte intresserad av Bittorrent eller DC eller liknande utan den ska klara 100Mbit när jag laddar via FTP.

Permalänk
Medlem

Kan inte uttrycka mig om 100Mbit, då ja inte har en Internetuppkoppling på WAN porten i den hastigheten. Max 18Mbit

Och ja kan använda bittorrent maximalt, med 2Mb/s download och 250Kb/s upload.

När ja testkörde WAN porten så gjorde ja de mot en annan PC och över FTP.
Vilket innebär att iaf vid normalt användande med SPI aktiverat så klarar den iaf 80Mbps på WAN. Och man kan ju avaktivera SPI om man känner för det, men på min prestanda märker ja ingen skillnad på/av.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Oj! grymt bra! en sån ska jag beställa då så småning om

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite.

Måste skaffa en router då jag kommer få 100/10 mbit bredband snart, men vilken klarar den hastigheten?
Det bästa valet ser ut att vara DGL-4300, men den kostar för helvete över 1000 kr!
Finns det ingen som är LIIITE billigare? :/

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Det bästa valet ser ut att vara DGL-4300, men den kostar för helvete över 1000 kr!
Finns det ingen som är LIIITE billigare? :/

Mjo, som dom säger i snacket... du har ju Planexroutern BRL-04UR för 500kr med 100mbps genomströmning WAN-LAN
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=3&pr...

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099446

Denna ska ju visst ha 100mbit throughput dock står det ju "Throughput WAN-LAN 100 Mbps (30 Mbps 3DES)", vad står den sista delen: (30 Mbps 3DES) för?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miiicke
Verkligen, nästan lite för bra till det priset Håller tummarna!

Vill gärna dock att den ska orka 95-100Mbit åt båda hållen samtidigt. Eller det är snarare ett krav för mig.

krav... jaså undrar va du ska ha den till, Spel server, räcker med 30mbit.
filserver kommer ändå inte kunna använda 100/100 utan de blir mer ca 60-8/60-80. Sen e de klart man kan ju köra med många användare eller kraftfull hemsida.

Visa signatur

-(E6600)-|-(Asus P5K WS)-|-(4gig pc6400 A-data)-|-(Asus Geforce 8800Gts 640mb)-|-(WesterDigital 74gig Raptor)-|- (x2 WesternDigital Raid Edition 500gig)-|-(Cooler Master 650)-|-(Windows XP Proff 64bits)-

Permalänk
Medlem

Kan komma på många saker jag ska ha det till. Exempelvis om jag laddar ner någonting stort via ftp i 100Mbit och samtidigt vill skicka något till en polare som har 100Mbit så vill jag ju inte att hastigheten går ner tack vare att routern inte klarar pumpa 100 åt båda hållen samtidigt.

Och varför skulle den inte klara mer än 60-80/60-80 som filserver? Vet gott om "filservrar" som klarar mer än så på en 100/100 lina där det är switchat och inte en router utåt.