Sänka fläkt på Hiper? (dum fråga)

Permalänk
Medlem

Sänka fläkt på Hiper? (dum fråga)

Detta kanske låter hur dumt som helst men finns det någon möjlighet, med nåt sorts program eller något att sänka fläkthastigheten på ett Hiper 530W [ http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322198 ]?

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

HELT säker?
Är fläkten temperaturreglerad? Isf kan man ju lura den lite genom att sätta in en riktigt tyst fläkt i sidan som ger agget kall luft och därmed sänker fläkthastigheten?

Visa signatur

E6600 | Arctic Freezer 7 Pro | 7600 GT @ passiv kylning | Spinpoint 250 GB | Asus P5B | Hiper 530 @ zalman fläktstyrning | Coolermaster Mystique 631

Permalänk
Medlem

Jag tycker mitt Hiper 530w är ganska tyst med standardfläkten så du kan ju alltid byta sen när du testat om du inte är nöjd.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett Hiper nu och det är det enda som låter och det är lite störande..

Visa signatur

Permalänk

jag har ett hiper nu och jag tänker byta snart. tål inte höra skiten. skriker i örona på mig!!!!!!!!! du gör bäst i att byta nätagg!!!!!

Visa signatur

Intel core 2 duo e6700 2.66ghz/ Geforce 8800gtx 758mb/ 2x1024mb 1066mhz 4x250gb, 320gb, 500gb/ Lian Li PC-V2000/ sony SDM-P234

Permalänk
Medlem

SÅ farligt är det inte men skulle nog tagit ett northq eller något annat :/
Någon som har svar på mina frågor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inga frågor är dumma, men många svar är det.

Zalman har ett litet motstånd som du kan installera om du vågar/kan öppna ditt nätagg.

Tänk bara på att det kan finnas ordentlig jucie kvar i agget även när det inte är inkopplat och att din garanti ryker.

Läs på och var försiktig om du skulle göra detta...en ordentlig chassifläkt som hjälper till att hålla kallt är oxå en fördel.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jepp, motstånd eller byt fläkt. Inte alls svårt.
Jag satte en zalman 12v till 7v motstånd i mitt coolermaster, nu är den tyst som en mus och håller sig sval.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag har ett sånt motstånd bredvid mig här faktiskt...
Det är på 12V till 7V...

Finns det någon risk för överhettning?
Verkar inte finnas någon sensor i agget så är det dumt att göra detta? Vad händer omdet blir överhettat?
Har ni någon bra guide att tipsa om när det gäller att öppna nätaggregat, hade vart dumt att få en rejäl stöt..

Har en chassifläkt som blåser in och en som blåser ut så det är nog inga problem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Berätta gärna om lösning och resultat sen. Är också missnöjd med ljudnivån.
Har funderat lite på olika lösningar men har inte orkat göra något ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Senda^SM
Jag har ett sånt motstånd bredvid mig här faktiskt...
Det är på 12V till 7V...

Finns det någon risk för överhettning?
Verkar inte finnas någon sensor i agget så är det dumt att göra detta? Vad händer omdet blir överhettat?
Har ni någon bra guide att tipsa om när det gäller att öppna nätaggregat, hade vart dumt att få en rejäl stöt..

Har en chassifläkt som blåser in och en som blåser ut så det är nog inga problem...

Brukar koppla ur strömsladden och sedan trycka ett gäng gånger på burkens startknapp innan jag lägger den på sidan och öppnar... Jag *tror* det tar hand om kondingarna i nätagget, men stäm mig inte om det är fel.

I övrigt har jag tyvärr inget att bidra med.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

Ja jag är säker.. Nätaggs fläkten är inte på något sätt kopplad till moderkortet och på sätt går det inte att styra den med hjälp av program, MEN , du kan lösa det på något annat sätt om du är bra med elektronik.. Eller så kan du tabort fläkten, lägga till en 3pinnars fläkt (vanlig 120mm fläkt) och tunnla strömkontakten genom hålet in till moderkortet och på så sätt styra fläkten med speedfan. Så har jag gjort iaf. Använde NExus 120mm

Permalänk
Medlem

Öppna o kolla, du bryter ju garantin men skitsamma. Min var väldigt enkel att koppla, även om det är 2pin i nätagget så tryckte jag ner 3 pin (den vita och den röda sladden) tror jag, sen var agget tyst. Pilla bara inte för mycket på det och låt de stå och vila lite innan du öppnar det.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Om jag öppnar agget,ryker garantin på hela datorn eller endast på agget?

Fattar inte varför fläkten drar upp så mycket i varv... Den är lagom tyst i början men efter lita slösurfande osv drar den upp riktigt mycket, höljet är inte varmt nånstans, t.om lite kallt som aluminum kan bli, utblåsluften är inte varm heller...
Satte in en chassifläkt i sidan för att ge den lite kall luft, ska se om det hjälper..

Stoppar man in en mejsel så man stannar fläkten helst på agget så är datorn tyst som en _DRÖM_
Ni rekommenderar alltså att köpa ny fläkt och inte sätta dit ett motstånd?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köra med mejseln det har funkat för mig i två år.
Helt tyst ,har 4 st mejslar en i varje fläkt,billigt och bra
Lycka till

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A_K
Jag tycker du ska köra med mejseln det har funkat för mig i två år.
Helt tyst ,har 4 st mejslar en i varje fläkt,billigt och bra
Lycka till

jag hoppas verkligen alla inser att ovanstående var ett skämt

jag har gjort två olika saker på nätagg ett par olika datorer, i båda fall var det endast 80mm fläkt bak i nätagget
agg 1: bytte till en 12dB papst... det höll i drygt 5år, men tyvär dog det för tre månader sedan... tror att fläkten stannade
(nej, ingen kan garantera att ditt inte dör direkt av liknande behandling)
agg 2: byggde en lufttunnel till det av papp - lämnade 2 platser över brännaren tomma och tejpade fast ett L av papp som täckte mellanrummet mellan nätaggets synliga sida+nedersida och CD-racket+brännarens ovansida, en liten glipa blev kvar inne vid moderkortet men resultatet är tillräckligt för att min högljudda nätaggsfläkt inte skall spinna upp

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Vad händer om det blir överhettat?
Börjar det brinna eller bara blir allting svart?

EDIT: kopplade in en fan mate 2 på nätaggsfläkten, mumma vad det låter lite på minsta spänning..
Frågan är om jag vågar köra på minsta allt för länge?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låt maskinen stå på ett tag, sen känn på agget om det är varmt eller bara ljummet... jag har gjort likadant - fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackan0909
jag har ett hiper nu och jag tänker byta snart. tål inte höra skiten. skriker i örona på mig!!!!!!!!! du gör bäst i att byta nätagg!!!!!

Bytte själv till ett cooltek 600w, helnöjd.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)