Är detta erbjudande bra eller är det något som bör kompletteras?

Permalänk

Är detta erbjudande bra eller är det något som bör kompletteras?

Tjena!
Ska köpa ny dator och är borta som SATAn (lol). Vill kunna spela en del krävande spel och även vara beredd på nyheter ett tag fram över.
Ska ha windows vista på datorn och har hört att det kan vara bortkastat att köpa nytt system nu när det just ska släppas, då det även kommer(?) nya komponenter som alla är spec utformade för vista.
Något om direct X 10 har jag också hört. Kan man köpa grafikkort nu som stödjer dx 10 och lita på det eller gör man bäst i att vänta?
En sak till, blir datorn verkligen SÅ mycket snabbare med westerns 10000rpm diskar?

Detta är systemet:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=328613

Är tacksam för svar, alla synpunkter är välkomna!

Häslingar//Fredrik

Permalänk
Medlem

Den snurrar ju knappt 40% snabbare iaf

Kanske spana in denna?
http://www.tomshardware.se/lagring/harddisk/interaktiv_jamfor...

Permalänk

Hehe, men är det någon märkbar skillnad med tanke på att jag måste lägga till 2000kr om jag vill ha en raptor. Det går inte ändra komponenter i erbjudandet så därför måste jag köpa ett annat och får betala fullt pris.
Tack för länken btw.
Hare

Permalänk

När det gäller spel är det väl främst laddtider som kortas ned, vilket är trevligt, men personligen tycker jag inte att det är värt det.

Du kan ju alltid köpa till en liten Raptor vid ett senare tillfälle och enbart lägga operativsystemet och spelen på den och ha kvar den andra hårddisken för lagring om du skulle uppleva systemet som långsamt (vilket jag betvivlar ).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Det skulle vara helt perfekt att göra som du säger WrongTarget , men jag ska köpa Vista som OEM vilket gör att jag inte kommer kunna lägga det på raptorn senare.....eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredd_asp
Det skulle vara helt perfekt att göra som du säger WrongTarget , men jag ska köpa Vista som OEM vilket gör att jag inte kommer kunna lägga det på raptorn senare.....eller?

Det borde gå att installera om, det är väl endast om man byter moderkort som de tolkar det som ett datorbyte. Det verkar ju orimligt att man skulle behöva köpa nytt operativsystem om hårddisken kraschar. Dessutom har jag för mig att det skall gå att återaktivera Vista ett antal gånger även om man byter moderkort. Du får ta och kolla upp licensbestämmelserna lite noggrannare och se vad de säger.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag hade OEM på datorn jag kör nu, formaterade och inget funka. Koden som sitter klistrad på datorn var obrukbar så jag fick använda mig av lite mer brottsliga metoder *host*.
Jag ska kolla det där med Vista bättre, men direct x 10... Jag har sneglat lite på ett leadtek gtx. Tror du det kan hålla i sig när 10 kommer?
Hare

Permalänk
Medlem

Jag är nog inte rätt man för att uttala mig, men om jag inte missminner mig så demonstrerar ju CryTek-folket Crysis med 8800GTX x 2 SLI. Så ett enkelt kort borde ju prestera mer än väl i normala inställningar. Och som det påpekades i Crysis-tråden så är ju demonstrationen av spelet oftast snyggare och mer krävande för att hypa det. Dock så kan det vara över ett år kvar tills Crysis släpps så det är nog upp till dig att bilda en uppfattning om det är nödvändigt att skaffa ett mega-kort just nu. Dock så tvivlar jag på att det kommar att vara oanvändbart när tiden väl är kommen.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk

Du har ju ett Gainward 8800GTX med i det paketet, så varför byta till ett leadtek? 8800-serien är de enda grafikkort som stöder DX10 just nu och 8800GTX är den kraftfullaste modellen, så det är det kraftfullaste grafikkortet du kan köpa just nu.
Det klarar alla nuvarande spel med lätthet upp på höga upplösningar och med massa grafiskt lull-lull och lär funka bra även i de första DX10-spelen.
Vill du drämma till med storsläggan så kan du ju köpa till ett 8800GTX till och köra SLI.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Det är så jäkla svårt det här. Anledningen till att jag nämnde leadtek var att jag nyss läste det nya testet "högpresterande grafikkort" på startsidan där leadteks kort spöade xfx8800gtx i typ alla spel på alla upplösningar. Kollade även in forumet om grafikkort där det snackas fullt om ati's R600 som kommer köra skiten ur allt verkar det som. Vet inte riktigt hur jag ska göra....
Crysis? Sorry men jag e nybörjare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredd_asp
Det är så jäkla svårt det här. Anledningen till att jag nämnde leadtek var att jag nyss läste det nya testet "högpresterande grafikkort" på startsidan där leadteks kort spöade xfx8800gtx i typ alla spel på alla upplösningar. Kollade även in forumet om grafikkort där det snackas fullt om ati's R600 som kommer köra skiten ur allt verkar det som. Vet inte riktigt hur jag ska göra....
Crysis? Sorry men jag e nybörjare.

Har inte finkollat testet, men jag har för mig att anledningen att leadtek var värst av 8800GTX-korten var att det hade högst klockfrekvenser. Men det borde gå att få upp övriga kort i samma frekvenser själv, så länge de kör på samma kyllösning. GPU och minne är väl samma på alla kort?

Edit: Kollade i testet igen och såg att de hade klockat upp Leadtek-kortet och inte XFX-kortet. Om du ser efter så finns Leadtek-kortet på två ställen i testen, klockat och oklockat. Om du skall jämföra mot XFX, så skall du jämföra med det oklockade Leadtek-kortet. Förmodligen kan du klocka upp XFX-kortet lika mycket om du vill. (beror ju lite på hur tur man har med just det kort man får)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jaha, det tänkte jag inte på du. Det där med klockning förstår jag mej inte på, får ta och lära mig det. Hursomhelst så blir det ett annat system. Jag vill ha raptorn så jag byggde ett nytt. Det ser ut ungefär som det ursprungliga bara att jag bytte hårddisken mot raptor, grafiken mot leadtek (billigare) och processorn mot 2.40ghz.
Tack för dina svar Wrongtarget, uppskattas att folk tar sig tid att hjälpa.
Hare bra!