Permalänk

Dator startar om sig, hjälp!

Jag försöker hjälpa en kompis med hans dator men jag blir inte klok på den.

Moderkortet är VIA och har en processor på 2ghz
Grafik kort Asus 64mb
512mb ram
Nätagg: 300W
Cdrom
Dvdrom
Floppy

När man kommer in i Windows XP så stänger datan av sig direkt.
När jag försöker installera om Winxp med dvd skivan så läser den in alla drivrutiner och sen står det "startar win" då slocknar den.
Det känns som det skiter sig vad man än försöker med just nu.

Jag har provat:

Dragit ut cdrom, dvd och floppy men får samma resultat.
Jag har tom satt in min egen HD och prövat men de blir samma sak.
Vad kan det bero på? Alla fläktar snurrar dessutom.
Det är en ganska fet processor fläkt men ändå...Nätagget borde greja det eller?

Permalänk
Medlem

Testa att dra ut ram-minnena och blås ren dem. Kolla även i BIOS att spänningarna är rätt. När jag köpte min dator jag har nu, så var spänningen helt åt helvete i BIOS och ram-minnet blev instabilt och jag fick precis samma problem som du har nu. Vilken spänning din kompis minnen ska ha kan jag inte svara på dock. (OM det är felet)

Din dator verkar ha några år på nacken, så kolla så ingen del på moderkortet har gått sönder. Vet att en polares moderkort hade sagt upp sig helt då vi märkte att kondensatorerna hade överhettats och börjat läcka som batterier kan göra.

Och självklart, se till att kablarna VERKLIGEN sitter fast i moderkortet från nätaggregatet. Det kan verka som om de sitter i fast de inte gör det.

Jag nämner bara det jag själv varit med om och är ingen expert. Hoppas du löser problemet.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.