Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Elschema till hemmabyggd fläktkontroller

Permalänk
Medlem

Elschema till hemmabyggd fläktkontroller

Tja, jag och en polare ska bygga en fläktkontroller som projekt i trean och har lite problem med elschemat. Vi har gjort ett första försök här:

Vi ska ha vridpotentiometrar för att kunna styra fläktarna och vi ska ha molex både som strömkälla och output till fläktarna.
Vi undrar om/vad vi skulle behöva ha mer?
Vi är också osäkra på vad vi ska köpa, finns allting vi behöver inne på ELFA?

//TarZo

Visa signatur

AMD64 3200+ @ 2.51 GHz | X850XT | 1.5 GiB DDR | 480 GiB hdd | Tagan easycon 430W |ThermalTake Soprano Black w/ window |

Permalänk
Medlem

Att göra en fläktkontroller är väl inget att göra ett projekt arbete om men här är iaf en mkt bra och mkt enkel fläktkontroll..
http://www.clarre.com/fanreg.htm

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Fläktkontroller duger fint som projektarbete i gymnasiet, om man har "elkompetens" för att göra något mer utöver det vanliga.
Exempelvis reglering av varvtal beroende på temperatur, ljudnivå(dumt om man spelar högt), kanske styrning från datorn och monitoring. Gör man det sistnämnda via USB-porten i gymnasiet (utan att sno någons annans arbete), så har man MVG som gott som säkrat. Det går också koppla in en lcd-display, som nu är så populärt på persondatorer. Displayen kan alltså visa info, vartal hade varit riktigt coolt, hur nu den signalen ser ut från fläkten?

Problemet är bara att det krävs att man också har mycket mer förkunskaper inom el, än de flesta gymnasieelever har. Annars är en fläktkontroll ett dåligt val av projekt, om man är ute efter mer än Godkänt eller ens Godkänt.
Så jag rekommenderar er som jag även tolkar att JAxen ovanför gör, att välja något annat som projektarbete. För det verkar bli ett för enkelt arbete för två personer om ni inte gör som jag nämnde, ”något utöver det vanliga”. Det behöver inte vara de exempel som jag nämnde. Då både usb och vartalsvisning är långt över vanlig gymnasienivå.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Schemat är ritat som om mittenuttaget på potentiometrarna inte används... En bättre symbol för ett ställbart motstånd är ett motstånd med en pil över.

Nåväl, en fläktkontroller av denna typ är lite väl tunn för ett gymnasieprojekt. Välj PWM-styrning i stället. Lite svårare och ett mer "korrekt" sätt att regulera fläktar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Fläktkontrollern är ett litet delmål i vårat projekt, så oroa er inte över det.

Betyget vi får är baserat på hur vi sköter loggböckerna och projektrapporten, vad vi tillverkar (och om vi tillverkar något) påverkar betyget 0%.
Jag vet, lite skumt, men det är så dom säger iaf och till viss del kan man förstå det.

JAxen:
Det där elschemat, vågar man fråga vad lysdioden gör? Är helt helt ute och cyklar om jag har för mig att den hindrar backströmmar? (Förutom det självklara, lyser)

MBY:
Har våran ellärare att skylla på för det, vi dubbelkollade med honom innan men han påstod att den var rätt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Fläktkontrollern är ett litet delmål i vårat projekt, så oroa er inte över det.

Betyget vi får är baserat på hur vi sköter loggböckerna och projektrapporten, vad vi tillverkar (och om vi tillverkar något) påverkar betyget 0%.
Jag vet, lite skumt, men det är så dom säger iaf och till viss del kan man förstå det.

Ja, de brukar säga så. I verkligenheten, vad jag har sett, så är det inte ens så för examensarbete på högskola/universitet. De som bygger något stort och är ensamma kan få genom rapporter som inte är så välskriva, medans de som enbart gör ett skriftligt arbete har svårare att få igenom samma fel grova fel. Jag syftar på grova fel som att inte ens vara konsekvent, i ena sidan kallas en sak för något, på en annan sida har exakt samma sak ett helt annat namn o.s.v.
Likaså när det gäller storlek på rapporten, då det finns folk som har fått rapporter godkända på runt totalt 10 sidor inklusive försida, index, bilagor etc. inräknat. Varvid det inte var något borttaget något ur rapporten p.g.a. sekretess. Visst kvantitet är inget bra mått, men de 10 sidorna var inte heller detaljrika eller ens bra skrivna.

Men gör ni ett projektarbete om olika kylningar eller något liknande och bygget bara är en liten extra detalj som ni gör, så är det inget problem. Men att enbart göra en rapport om bygget blir svårt, om ni inte lägger till grejer som tyvärr kräver en hel del elkunskaper. Bygge är som du själv nämnde inget krav, men det kan många gånger underlätta vad man ska fylla ut rapporten med. hehe

Citat:

JAxen:
Det där elschemat, vågar man fråga vad lysdioden gör? Är helt helt ute och cyklar om jag har för mig att den hindrar backströmmar? (Förutom det självklara, lyser)

Den lyser bara och du har rätt i att man kan använda en diod för att hindra backströmmar, vilket denna inte gör.

Det där med trimpotten hade ni märkt ganska så snabbt om ni kopplade in det.
*edit*
Självklart lyser dioden svagare respektiver ljusare efter spänning som Fullmoon nedanför sa.

Blanda diod och lysdiod som det har blivit i tråden p.g.a. mig, är exempel på en slarvigt skriven rapport.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

JAxen:

lysdioden kommer lysa mer eller mindre beroände hur mycket ström som spänning som passerar dock så hindrar den även backströmmar

alltså när ni vrider på "ratten" för att öka eller sänka fläktens varvtal

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hos oss brukar de säga 50% "utförande", 50% "produkt".

För att ens ha en chans till att få något annat än G (om ni ens kan få det för detta), tänk på att ni ska lägga ner 100h på detta.
Tror ni behöver göra något med andra features, finns ganska många man kan tänka på.

Själv har jag "gjort" en krets som styr fläktarna med PWM (sen glättat för att ge jämn spänning) beroende på vad den inställda minspänningen (får kalibreras själv) är samt hurpass mycket av min->max man vill ha (går att använda både pot och NTCmotstånd). Samtidigt så har den en startup-sekvens (kör max i nån sekund) samt att den känner av ifall fläkten är igång eller inte (om inte så kör den startupen igen) och om detta inte hjälper så piper en summer.

Det mesta av detta hade jag suttit och gjort själv när jag hittade en färdig krets som gjorde det mesta åt mig, dock var jag tvungen att modifiera de omliggande komponenterna så att jag kunde glätta det hela (PWM låter inte så skoj i fläktar) samt så att den tar RPMsignalen istället för en puls via en resistor.

Klarar ni att få ihopa det så ska det nog gå vägen.
Kan tipsa om jag har OPampar (Operationsförstärkare, Operational amplifiers (Eng)) till att "göra" det mesta där.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Det här är lite smått off topic men för den som behöver en bra mjukvaru fläktkontroll finns en på http://www.almico.com/speedfan431.exe

Jag måste också säga att den inte funkar på alla datorer... visar att CPU:n är minus 129 grader på min fujisu siemens dator, men den funkar perfekt på min compac

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro