Hela datorn fryser i spel

Permalänk
Medlem

Hela datorn fryser i spel

Lite då och då när det händer mycket i spel t.ex man ser många fiender i CS eller BF2 eller det det kan vara så fryser sig hela datorn i typ 2-3 sek ibland. Det är extremt jobbigt att dö p.g.a en sån sak och jag har testat flera olika saker men inget verkar fungera.

Jag har formaterat om datorn med en ny skiva med SP2 och alla updates, har testat både nya och gamla ATI drivrutiner utan resultat. Flashat bios och nya drivrutiner till allt. När det händer kan jag verkligen röra musen eller gå med tangentbordet.

Vad kan vara fel? :/

Edit: Har en AMD64 3200+ med 1GB DDR och ett Radeon 9800pro.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt skumt det där. Låter nästan som något hårdvarufel.... Låt mig gissa på att du Corsair-minnen? Jag hade stabilitetsproblem som det där, jag var tvungen att dra upp spänningen till extrema nivåer - som BIOS varnar för - men datorn blev definitivt stabilare efteråt och aldrig fått problemet mer.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

Nix jag har inte Corsair-minnen. Har "PNY" minnen.

Kollade i bios nyss under minnesinställningarna och då står det såhär:
Har 2st 512MB PC3200 minnen

Memclockmode [Limit]
Memclock to CPU ratio [1:1 (DDR200)]
Hardware memory hole [Disabled]
Bank interleaving [Auto]

Är det något fel på dom här inställningarna? Sen vet jag att jag hade många fler inställningar på mitt gamla moderkort.

Permalänk
Medlem

Hmm, om du inte vet så mycket vad som bör ändras i BIOS så vill jag inte rekommendera att du ger dig in på det. Vissa BIOS gömmer klockningsfunktioner på minnen, en polare hade det problemet. I vilket fall som helst så ska du försöka hitta någonstans där det visar vilken spänning minnena har. (t.ex. 1.75v) Kan inte värdena i huvudet. Men om du hittar något sådant, öka eller sänk ett snäpp. Spara, starta upp och se om det blir stabilare. Gå sakta men säkert upp och ner tills det fungerar.

Observera att detta troligtvis inte är felet så du borde nog vänta med att någon annan kommer med ett bättre alternativ.

Det ska ju finnas minnes-testningsprogram som du borde köra först och främst. (som för övrigt inte gav några felresultat på mina "felaktiga" minnen)

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.

Permalänk
Medlem

testa köra memtest, det låter ju som att det kan vara minnena som strular...
har du kollat temperaturerna på komponenterna (framförallt graffet, en polare hade ett och det blev extremt varmt)

Permalänk

Tjo. Jag vet inte om du testat detta ennu. Start>kör sen skriv in dxdiag. <kommer upp en ruta. klicka dig till Ljud Och ändra hårdvaruaxelration (eller hur det stavas) från full till näst längst ner. Jag har samma problem och det har helt klart med ljudet att göra. Ändra det o se om det hjälper dig med.

<gl>

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat och har kommit fram till att det är mitt nya tangentbord (Saiktek Eclipse II) som är problemet. Det ska vara ett gamertangentbord som beter sig såhär. Hur kan man fixa problemet? :S

Klantig som jag är har jag slängt kvittot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av struggler
Tjo. Jag vet inte om du testat detta ennu. Start>kör sen skriv in dxdiag. <kommer upp en ruta. klicka dig till Ljud Och ändra hårdvaruaxelration (eller hur det stavas) från full till näst längst ner. Jag har samma problem och det har helt klart med ljudet att göra. Ändra det o se om det hjälper dig med.

Men hur påverkar det prestandan då? Intuitivt känns det som att datorn blir slöare på det sättet. Jag undrar då jag ibland får hängning i spel (GRAW) med och tro att det har med ljudet (X-fi) att göra. Jag har installerat om drivrutinerna så det borde inte vara dem.