Muskampen 2025: Segraren korad!

24" widescreen Benq eller Dell

Permalänk
Medlem

24" widescreen Benq eller Dell

Planerar att köpa en 24 tums widescreen för max 9kkr
Jag spelar väldigt sällan på datorn så snabbheten på skärmen är inte så kritiskt.

Hittat två modeller som ser intressanta pga. dom är redo för att koppla in en DVD-spelare direkt till skärmen (klarar HDCP)

- Benq FP241W
- Dell Ultrasharp 2407WFP

Har någon sett och jämfört dessa skärmar ...

Permalänk
Medlem

Har för mig att DELL modellen har bättre panel, S-PVA, medans Benq har P-MVA.

Permalänk
Avstängd

Vad jag har läst om så är benq en bättre, på grund av mindre backlightbleed än dellen (inte direkt synbart, men iallafall), benq en ska ha bättre bildkvalitet med kanter osv, mindre ghosting.

Jag ska köpa en benq i slutet av månaden så det ser ut nu om inte det jag tror om den är fel vill säga

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk

"Dellen" lider ju inte ens av någon märkbar backlight bleeding och inte heller ghosting.
Men har hört goda saker om Benq:s 24" också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
"Dellen" lider ju inte ens av någon märkbar backlight bleeding och inte heller ghosting.
Men har hört goda saker om Benq:s 24" också.

Jag nämde ju att det inte var direkt synbart

Men benqen ska ha bättre kvalite med sin ama teknologi vad nu det är mer specifikt det vet jag inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Benq har iaf sämre panel än Dell skärmen. Var som jag sa i mitt första inlägg, har kollat upp de nu.

Permalänk
Avstängd

vad är det för skillnad mellan de panelerna ?

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tekniskt sett tillverkar Benq båda skärmarna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Ska previs dumpa min Samsung 970p (S-PVA) för en Nec MultiSync 20WGX2 Pro (AS-IPS). S-PVA suger

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

benqen e bättre än dellen så e det bara. gå in på ex widescreengorum eller hartopc å läs lite där.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

DELLen är mycket bättre!

Permalänk
Medlem

Kör med Benq nu... tycker den är helt klockren.
Enda man kan klaga på är väll att menyknapparna sitter på sidan av skärmen så det är svårt att se vilken knapp man trycker på.

Jag kan varmt rekomendera denna skärm iaf.

Permalänk
Avstängd

Jag ska skaffa en benq snart tihi

Visa signatur

Permalänk
Medlem

s-pva på båda skärmarna enligt denna franska sida
http://www.lesnumeriques.com/duels.php?ty=6&ma1=48&mo1=141&p1...

Denna sida säger att det är en "AU Optronics P-MVA2 i Benq
http://www.tftcentral.co.uk/articles/benq_fp241w.htm

Intressant att läsa är att det finns en ny firmware som ger ett val för 1:1 pixelmapping

Ni som har en benq 24" har ni den nya firmwaren ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerxses
s-pva på båda skärmarna enligt denna franska sida
http://www.lesnumeriques.com/duels.php?ty=6&ma1=48&mo1=141&p1...

Denna sida säger att det är en "AU Optronics P-MVA2 i Benq
http://www.tftcentral.co.uk/articles/benq_fp241w.htm

Intressant att läsa är att det finns en ny firmware som ger ett val för 1:1 pixelmapping

Ni som har en benq 24" har ni den nya firmwaren ?

Jag har inte den nya firmwaren.
Vad jag har förstått så måste man skicka tillbaka skärmen för att få firmwaren uppdaterad (har ej läst eller sett någon som gjort det själv iaf). Och jag vet inte om jag orkar göra det heller. Skärmen blir säkert borta ett par veckor, vilket jag inte har lust med. Sen har jag läst på för lite vad just 1:1 pixelmapping är förnågot.

Någon som kan förklara lite kort vad det innebär typ? å vad det är bra för?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad jag förstår så efterfrågas 1:1 pixelmapping mest av de personer som kopplat in sitt xbox360 till skärmen.

Har själv inte haft ett enda problem med min BENQ och är grymt nöjd.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6400 @ 3 ghz | Zalman CNPS9700LED | Asus P5B Deluxe | PNY GeForce 8800GTS 512MB | Corsair 2GB DDR2 PC5400 | Antec NeoHe 550W | Antec P180 | 2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB | X-FI Xtrememusic | BENQ FP241W 24"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sthlmskille82
Ska previs dumpa min Samsung 970p (S-PVA) för en Nec MultiSync 20WGX2 Pro (AS-IPS). S-PVA suger

Varför skulle S-PVA suga?
Det är inte för inte som eizos proffs coloredge serie av skärmar kör S-PVA paneler samma som i del 2407 dvs. LTM240M2
För sig annan styrelektronik och belysning men kom inte och säg att S-PVA är skit mot S-IPS bara för din 970p är mindre bra.
S-PVA har andra föredelar som IPS inte har.
EDIT* Dessutom sitter det väl en PVA och ingen S-PVA i 970P skärmen?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

1:1 pixelmapping är viktigt om du har tänkt köra hd-dvd/blu-ray och vill ha den bästa tänkbara kvaliteten på skärmen.

HD-dvd/blu-ray 16:9 1920x1080
BenQ 19:10 1920x1200

BenQ kommer att skala hd-dvd 1920x1080 till sin skärmupplösning 1920x1200, alla gubbar på bilden kommer bli lite smalare när man inte behåller aspect ratio.

Att skala en bild innebär alltid att bilden kommer att påverkas på ett eller annat sätt, varför skala en perfekt 1080P signal från en hd-dvd och göra den sämre när man inte behöver. okej, vi får lite svart på ovan och undersidan men det kan man leva med.

BenQ skärmen ska vara gjord för att kunna ta in multimedia tex. tv och dvd, därav är den utrustat med ett antal ingångar för detta tex. HDMI Kanske därför folk är så gnälliga på forum att det fungerar inte på bästa tänkbara sätt ...