Köp av 19" TFT skärm. Widescreen eller inte?

Permalänk
Medlem

Köp av 19" TFT skärm. Widescreen eller inte?

Rubriken säger allt...

Undrar även om någon har nån bra skärm att rekomendera?
Budgeten är satt till ca 2000:- Skärmen ska köras under MS Vista och kommer inte att änvändas till spel.
Skärmen ska bara användas till enklare saker av en senior nybörjare..

Permalänk
Medlem

19" är för litet för WS.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Om du inte suttit vid en Widescreen tidigare så kommer du uppleva att en 19" wide känns rätt liten. Det är på grund av att den är väldigt låg om man mäter på höjden, men när man väl vant sig så inser man att det bredare synfältet är väldigt trevligt vid arbete vid datorn.

Om du ska använda Vista så är definitivt en widescreenskärm att rekommendera i jämförelse med en 4:3 eftersom då får man bra med plats över även fast man har Vistas sidebar på ena sidan.

Jag köpte en "Samsung TFT 19'' 940BW Wide Silver" (kostar ca 2k) till sambon för ett tag sen, ytterst skön att arbeta med men inget jag använder för spel.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 64GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Widescreen!

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

som sagt, 19" är för litet för ws.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
som sagt, 19" är för litet för ws.

Jag tycker det är väldigt behagligt med widescreen på min 19". Skulle utan tvekan göra samma val igen om jag var tvungen. Jag upplever den heller inte som särskilt liten på höjden men jag uppskattar bredden.

Det känns enormt irriterande att sitta på vanlig 19" tft och ibland vara tvungen att scrolla i sidled kassa sajter, nåt man aldrig, ytterst sällan, behöver göra på widescreen.

Se bara på alla små laptops som kommer med små widescreenskärmar, ingen som har problem där.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk

slutsatsen vi kan dra är med andra ord att, som med allt annat, smaken är delad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

WS framtiden och 4:3 utdöende format

Permalänk
Medlem

hah sitter på "19" wide, att det skulle vara för litet vete sjutton om jag tycker... det resonemanget får ni defenetivt utveckla för jag har defentivt inte upplevt några nackdelar med widscreen i "19" format.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
hah sitter på "19" wide, att det skulle vara för litet vete sjutton om jag tycker... det resonemanget får ni defenetivt utveckla för jag har defentivt inte upplevt några nackdelar med widscreen i "19" format.

ok. det är inte den totala bildytan som är problemet. jag tycker att 19" ws blir för låg. bredden är däremot naturligtvis bättre än en 4:3.

med det inte sagt att 4:3 skulle vara generellt bättre än ws. i mitt tycke är det allra bästa en lite större ws.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 19" wide också, men hade valt större om jag kunnat, trots det känner jag mig nöjd med den. Fast att gå från 19" 4:3 känns som att man går till en något mindre skärm, fast mycket skönare att arbeta med. Om pengarna bara räcker till en 19" vanlig lr 19" wide, ta widescreenen.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem

1440x900 är inte en för krävande upplösning att köra spelen i... värre med större skärmar för bilden blir bäst om man kör i skärmens native upplösning som i mitt fall innebär 1920x1200 exempelvis.. 1440x900 är lite lättare för grafikkortet.

Grabben sitter på en 19" wide & är rätt så nöjd faktiskt.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Har hört att bilden blir dålig om man inte kör native upplösning på en tft. Gäller detta för spel oxå? Finns det någon sida med bilder där man kan se skillnader?

Tänkte köpa en skärm med 1680*1050 upplösning, men tror inte mitt grafikkort klarar det i spel. Kan man köra den med lägre upplösning då utan allt för stor skillnad?

Permalänk
Medlem

Klarar skärmen inte 1200 pixlar på höjden så får det vara. Vad har en 19" widescreen för höjd? 900? Varför heter det bredbild då det borde heta lågbild? Bredden duger men höjden är på tok för liten.

4:3 kan du också glömma om du har budget på bara 2000kr. Allt i den prisklassen är antingen lågbildsskärmar (eller bredbild om ni så vill) eller 5:4 (1280x1024).

Även om man satsar lite mera och får en lite större lågbildsskärm tex med upplösningen 1680x1050 så är den ännu för låg. 1600x1200 är inte märkbart smalare men bra mycket högre. Bred/låg-bildsskärmar passar som TV-apparater på över 30" men på skrivbordet ska det vara 4:3. Jag är själv helnöjd med min Samsung SM204B (20" med 1600x1200).

Med 2kSEK i budget är mitt råd att skaffa en normal 19" i 5:4-format. Man får scrolla som en galning med lägre skärmar än det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
ok. det är inte den totala bildytan som är problemet. jag tycker att 19" ws blir för låg. bredden är däremot naturligtvis bättre än en 4:3.

med det inte sagt att 4:3 skulle vara generellt bättre än ws. i mitt tycke är det allra bästa en lite större ws.

Jo hade jag haft pengarna hade jag satsat på en större också så jag kan förstå ditt resonemang men tycker personligen inte det är något större fel på "19" wide. Jag kör en Samsung Syncmaster 940MW, anledningen till att jag valde den är att jag var sugen på ny trevligt skärm till datorn samtidigt som jag ville ha en trevlig liten tv till sovrummet som man kan ligga i sängen och slökolla på samtidigt som den funkar bra att titta på film med från datorn. Syncmastern var bland det bästa jag kunde hitta till ett rimligt pris och hoppert från "19" till "20"-"21" exempelvis var flera tusen kronor, inte värt då.

Men det är plånboken som får bestämma, inga fel på 19 men har man inget emot att lägga mer pengar är större bättre, skulle dock inte avråda att köpa en 19 wide.

responstiden på 8ms är helt klart fullt tilräcklig för spel och har aldrig upplevt eftersläpningar och liknande på skärmen. Den enda uppenbara nackdelen med skärmen jag kan tänka mig är dess contrast ratio på 700:1 men inget jag direkt tänkt på som störande, men det kan ju bero på att min erfarenhet av långa stunder bakom andra tft skärmar med bättre contrast inte är så hög.

http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft19/files/940mw...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315390

Priset på 3395 på komplett är helt klart prisvärt med tanke på att man får en mycket trevlig skärm/tv för priset, kan tilläga att jag gav närmare 4800 när jag köpte den för nåt år sedan..

Permalänk
Medlem

För dom som är intresserade så kan jag berätta att trådskaparen (Jag), har nu köpt en skärm. Det blev en Viewsonic VG1921vm= 19" windescreen. Endast 1890:- på Elgiganten. Mkt skärm för pengarna i mina ögon! Jag är nöjd med den och är övertygad om att den kommer fungerar perfekt för ändamålet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pe_Er_79
För dom som är intresserade så kan jag berätta att trådskaparen (Jag), har nu köpt en skärm. Det blev en Viewsonic VG1921vm= 19" windescreen. Endast 1890:- på Elgiganten. Mkt skärm för pengarna i mina ögon! Jag är nöjd med den och är övertygad om att den kommer fungerar perfekt för ändamålet..

Mycket bra pris, verkligen.. kul att du blev nöjd med skärmen.. skulle vara kul att se den i sin rätta miljö, bild finnes kanske?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Mycket bra pris, verkligen.. kul att du blev nöjd med skärmen.. skulle vara kul att se den i sin rätta miljö, bild finnes kanske?

Jag har ingen privat bild på skärmen, det enda jag har att komma med är det här: http://www.viewsoniceurope.com/UK/Products/LCDGraphics/VG1921...