Konstiga färger i PhotoShop

Permalänk
Medlem

Konstiga färger i PhotoShop

Har en Samsung 225BW på ett 8800GTX och när jag ska in och redigera bilder i PhotoShop CS så blir allt brunt, se bild.
Varför? Photoshop klagade på ngt om skärmen när jag startade programmet om kalibrering (stavning?) men hann aldrig se vad.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Om du går in på Image -> Mode -> Vad står det där? Har du RGB color inställt då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiruN
Om du går in på Image -> Mode -> Vad står det där? Har du RGB color inställt då?

Det ser du ju på bilden att han har. RGB 8 bitars.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

du kör antagligen någon egen inställning för skärmen som då inte funkar med photoshop.
jag råkade ut för samma sak.
bästa lösningen är att ställa in skärmen på standardfärggrejsprofil (kommer inte ihåg vad det heter) alltså inte en inställning i photoshop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Det ser du ju på bilden att han har. RGB 8 bitars.

Hehe oj, ibland är jag inte på den brighta sidan..

Sorry.

Permalänk
Medlem

Har testat att byta profiler på skärmen, men med lika resultat.
Bilder ser bra ut i visningsprogrammet (se bild) men inte i PS..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Så blev det för mig också med min Acer. När jag startade Photoshop frågade den om jag ville använda någonting med skärmen. Tryckte jag OK blev det så.

Permalänk
Medlem

kolla edit/color settings i photoshop... välj rgb1998 eller skärmens färgprofil där.

Visa signatur

/a